Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 23 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

422 Rekeningrijden naar alternatieven
421 Leren van demoniseren
420 Boekhandels veredelde dozenschuivers
419 Voor jongeren hun eigen bestwil (1)
418 Vijf jaar berberapen, kakkerlakken en debielen
417 "Ik haat buitenlanders!"
416 Hersenloze trollen zonder inhoud
415 White revolution is the only solution
414 Zelfmoord in een schijnwereld
413 Milieumaffia knoeit met gloeilamp
412 Zonder privacy geen anonimiteit
411 Wilders als slinkse
410 Capitulatie van het linkse kabinet
409 Onwetendheid van belang voor de staat
408 Het psychopatenprofiel
407 PvdA vernachelt onderwijsniveau
406 Fuck de politie!
405 Hackdiscussie onder vuur
404 Afglijden van de gebaande paden
403 Linkse ellende terug van vakantie

420 # Boekhandels veredelde dozenschuivers #
Gepost door Misdefinitie op 07-11-2009 om 22:42.
Het studentenleven kan niet alleen bestaan uit feesten, zuipen en neuken. Binnen de kleine vieze kamertjes waar de Mexicaanse varkens nog niet eens hun griep zouden willen verspreiden moet zo heel af en toe ook eens iets geleerd worden. Hoewel het onderwijs tegenwoordig gedegradeerd lijkt te zijn tot hersenloze onzin zoals competentiegericht leren, evaluaties en supervisie, worden we erg blij als we zien dat studenten nog weten wat een boek is. U weet wel: saai drukwerk van papier met daarop voornamelijk zwarte letters zonder plaatjes. Middels een riante boekenlijst worden studenten geïnformeerd welke boeken ze verplicht moeten aanschaffen. Veelal boeken die slechts voor een deel moeten worden doorgenomen en waaraan de docent die het vak geeft het meeste verdient. Daarna zou het een kwestie moeten zijn van snel naar de winkel rennen, de boeken aanschaffen en de hersentjes even laten zweten. De juiste studieboeken verkrijgen zorgt voor heel wat narigheid. Boekhandels laten het massaal afweten en verliezen hun bestaansrecht.

Narigheid met boeken.

Studenten die ons benaderen klagen steen en been over de grote hoeveelheid narigheid waar ze mee te maken krijgen tijdens het bemachtigen van de door hen zo felbegeerde studieboeken. Eerst komt de kersverse student erachter al jarenlang bedrogen te zijn door de overheid. Zijn hele schoolcarrière op het voortgezet onderwijs hebben hij en zijn ouders moeten kromliggen om de schoolboeken te betalen die thans gratis worden verstrekt aan scholieren. Aan hem is beloofd dat hij tijdens en na zijn studie extra belasting moet gaan betalen om die schoolboeken nogmaals aan te schaffen; ditmaal voor de huidige generatie scholieren. Daarna begint zijn eigen lijdensweg om de boeken voor zijn studie te verkrijgen. Alles draait om het op tijd beschikbaar komen van de juiste boekenlijsten. Veel onderwijsinstellingen hebben daar best moeite mee. Te laat, te vroeg, niet volledig en niet correct zijn de klachten. Weten welke boeken voorgeschreven zijn kan een probleem zijn. Ontdekken welke boeken beter niet kunnen worden gekocht is al helemaal onmogelijk.

Verenigingen wijzen studenten er tegenwoordig op dat ze daarom beter niet alle boeken kunnen kopen op de lijst. Vervolgens heulen ze wel samen met boekwinkels en hun uitgeverijen door complete pakketten samen te stellen die voor vele honderden euro's over de toonbank gaan. Losse boeken kopen is ook wel goed, al weegt het lidmaatschap dan niet op tegen de voordelen. Kopen in de winkel is een optie, maar dan is de aantrekkelijke korting weer verdwenen. Dus komen de studenten toch weer terecht bij de verenigingen. Tweedehands boeken aanschaffen is een veel gehoorde kreet. Erg lastig, want veel docenten schrijven hun eigen boeken voor of zeer recente drukken van titels die elk jaar of om het jaar een nieuwe druk krijgen. Begint een vak in september, dan is het vrijwel onmogelijk om de nieuwe druk van iemand tweedehands over te nemen. Weer anderen adviseren te kijken naar ouderejaars. Nutteloze tips die zelden werken aangezien zelfs het studieprogramma net zo vaak lijkt te veranderen als het weer.

Kopieën maken kan in een aantal gevallen prima werken, maar dan moet u een beroep doen op het sociale eergevoel van medestudenten en die wensen niet echt mee te werken wanneer ze net zelf een duur boek van ruim 60 euro hebben moeten aanschaffen. Oudere drukken scoren bij De Slegte, een bekende boekwinkel die boeken opkoopt en het als tweedehands weer doorverkoopt, staat garant voor veel plezier als de docent besluit op het tentamen drukspecifieke vragen te stellen. Vooral erg geslaagd als de stof significant veranderd is. Om nog maar te zwijgen van het feit dat bepaalde boeken tweedehands zo moeilijk te vinden zijn dat de prijs er dikwijls niet om liegt. Afwachten is de laatste uit het rijtje standaardtips die veel gegeven worden. Gewoon even tijdelijk niks aanschaffen, de kat uit de boom kijken, falen op het tentamen en dan kijken of een medestudent het inmiddels gehaald heeft. Serieuze studenten die op tijd het onderwijs willen volgen en geen gedoe willen, ontkomen vaak niet aan het zelf aanschaffen van nieuwe boeken.

Nutteloze boekwinkels.

Ouderwets als we zijn, vinden we dat boeken te vinden horen te zijn in een boekhandel. Internet is voor domme nerds die de hele dag naar een scherm aan het staren zijn en alles waar sociale contacten voor nodig zijn mijden we als de pest. Om te kijken of we vat kunnen krijgen op de problemen die kunnen spelen bij de zoektocht naar geschikte boeken, zetten we een aantal titels bij elkaar van boeklijsten van grote opleidingen. Rechten, psychologie en informatica. Doel is een aantal nieuwe boeken scoren die voor die opleidingen worden voorgeschreven. Amsterdam bevat een aantal hogescholen en twee grote universiteiten. Duizenden studenten zullen vooral aan het begin van een studiejaar en rondom tentamenperiodes grotendeels dezelfde boeken willen aanschaffen. Derhalve mogen we verwachten dat we gewoon boekhandels kunnen binnenlopen om de nieuwe boeken daar daadwerkelijk aan te treffen. Handeldrijven en verkopen gaat immers zo moeilijk als er niks in de winkels ligt.

Meteen kwamen we van een kale kermis thuis. Boekenafdelingen in bekende warenhuizen zoals de V&D hebben anno 2009 nog steeds boeken in de verkoop, maar dan moet u genoegen nemen met het zeer beperkte aanbod. Boeken voor de vrijetijdsbesteding, cursusboeken op laag niveau en wat verkapte prentenboeken die we niet eens zouden willen geven aan kinderen met een taalachterstand. Desgevraagd werd ons in de V&D verteld dat we geen boeken konden bestellen. "Take it, or leave it" was het motto. Wel zouden we terecht kunnen bij de Bruna. Na wat heen en weer reizen stuitten we daar op hetzelfde probleem. Neem mee wat er ligt en wat er niet ligt is problematisch. Bruna liet ons weten dat we de boeken wel konden bestellen. Zowel via internet via hun webshop als in de winkel. Allemaal leuk en aardig, maar bestellen kan zo'n beetje overal. We willen de boeken nu en snel als het even kan. Boekwinkels blijken niks meer te zijn dan hele dure etalages met een beperkt waardeloos aanbod.

Slechte ervaringen met Stumpel.

Stumpel is een relatief kleine en onbelangrijke speler op de boekenmarkt en probeert dat te verbergen door zich groots voor te doen. Met de slogan "Uw Kantoor - Ons Werk" en gladde praatjes zoals een snelle levering trachten ze u naar de winkel te lokken. Prominent op de website pronkt de bewering dat de organisatie uit naam van Koningin Beatrix het predicaat "Hofleverancier" heeft gekregen. Zij trekken daaruit de conclusie dat ze een stabiele en betrouwbare partij zijn. Met zulke woorden trekt een organisatie onmiddellijk de aandacht van ons onderzoeksteam dat wil onderzoeken in hoeverre dit op waarheid berust. Eigenlijk hebben we Stumpel al jaren op het oog. Reeds in 2007 stuurden we mystery shoppers naar de zaak om eens te mogen proeven van die zelfbenoemde stabiele partij. Opvallend was en is dat de zaak nooit bekende boeken op voorraad heeft. We zoeken echt geen zeldzame boeken. Levertijden waren steevast minstens twee weken. Niet bepaald snel in de moderne tijd waarin we leven.

Destijds hadden we niet genoeg stof voor een volledig artikel. Bovendien is het niet correct om te snel te oordelen. Daarom zijn we tussen eind 2008 en zeer recent eind 2009 nog een aantal keren langs geweest om de Stumpel stevig aan de tand te voelen. Goed, boeken zijn tegenwoordig niet meer op voorraad en de winkels zijn veredelde showrooms, maar iedereen beweert heel makkelijk en eenvoudig te kunnen bestellen. Ditmaal pakken we het internet erbij en lezen op hun website dat voor alle producten geldt: vandaag besteld, morgen in huis. Prima, net wat we nodig hebben. Overmorgen is het tentamen, dus als we het morgen hebben kunnen we het boek de nacht erop nog onder de kussen leggen en de test met vertrouwen tegemoet zien. Nog mooier is het feit dat we via internet kunnen bestellen. Dus bestellen we een exemplaar mein kampf van een boek op de lijst en wachten af. De volgende dag zou het boek ons niet verwelkomen. Twee dagen later kwam er een ontvangstbevestiging. Stumpel gaf aan dat het boek over 4 dagen komt en heel ergens anders.

Pardon? Zes dagen betekent geen morgen en hoezo komt het boek ergens anders? Bij de bestelling heeft de mystery shopper aangegeven in welk filiaal hij het boek wil hebben. Aangezien Stumpel meerdere filialen heeft is dat een logische wens. Helaas zou het boek afgeleverd gaan worden in een filiaal 40 km verderop. Dat is pas betrouwbare service! Toch werden we niet blij en vroegen om opheldering. Excuses werden aangeboden. Zij hadden een fout gemaakt. Natuurlijk zou het boek klaarliggen in het voor ons dichtstbijzijnde filiaal en wel op de donderdag. Donderdag, inmiddels dus 6 dagen later, togen we naar de boekhandel. Kwestie van naar de balie lopen, naam zeggen, het boek in ontvangst nemen en betalen. Dachten we. De zenuwachtige baliemedewerkster liep naar een rommelige kast, frommelde wat, keek moeilijk, deed alsof ze zocht en meldde toen dat het boek er niet was. Het bestelde boek was er niet. Of we later terug wilden komen, want de vrachtwagen was nog niet geweest.

Godverdomme! Het regende, was koud, het tentamen hadden we al gemist en nu heeft de professionele stabiele organisatie ons besodemieterd. "Rond 16:00 is het boek er," verzekerde de medewerkster ons. Donderdag is donderdag, maar goed, enkele uren later was het 17:00 en kwamen we voor de tweede keer langs. Was de vrachtwagen inmiddels geweest? Ja, die was geweest. Mogen we dan nu het boek ontvangen? Nee, het boek was niet gearriveerd. Pardon?! "Hij zat er niet tussen," stamelde de medewerker. Alle doldwaze apen bij elkaar! "Morgen komt er weer een zending en dan is hij er echt!" beloofde de medewerker. De volgende dag gingen we eveneens om 17:00 langs om een vierde keer wegens het niet komen van de vrachtwagen te voorkomen. Inmiddels werden de medewerkers lijkbleek, want u raadt het al: het boek was er weer niet. Een collega met een grote muil wist te vertellen dat het boek 40 km verderop was afgeleverd. Dit greep men aan om de schuld naar ons te verleggen. "Via internet bestellen gaat vaak fout," zeiden ze.

Fuck you, hersenloze dwazen. Webwinkels horen in orde te zijn of anders niet op het internet te staan. De bestelling was correct, er zijn beloften gedaan en de Stumpel komt het niet na. We vroegen de man of hij wist dat we al 3 keer voor niks zijn gekomen. Dat wist hij. We vroegen de man ook of hij het normaal vindt dat er 3 keer iets beloofd werd en niet nagekomen werd. Kennelijk werd deze vraag de beste man even iets te veel, want hij snauwde: "Je bent niet gebeld, dus is het er niet!" Fijne manier van klantencontact. Geweldig. Is dit nu de befaamde "hofleverancier"? Ten eerste bevalt het tutoyeren ons totaal niet. Het is U. U weet immers niet wie u voor u heeft. Ten tweede behoort een normale vraag op een normale manier te worden beantwoord. We zijn besodemieterd en zij dreigen goede klanten kwijt te raken. "We bellen je wel," sneerde de man nog na. Even wilden we hem toebijten dat hij het boek bij aankomst maar in zijn reet moest steken. Mystery shoppers behoren echter netjes te blijven.

Weer een week later werden we gebeld. Boek opgehaald en bekeken: licht beschadigd alsof het in de auto van die dikzak zelf had gelegen. Ondertussen pronken ze met een nieuwe webshop. Zou het dan beter gaan? We kunnen dat (nog) niet testen, maar we kunnen wel iets anders. Twee weken geleden sloegen we de stap van het internet over en gingen rechtstreeks de Stumpel binnen. Nadat gebleken was dat de voorraad er niet op vooruit is gegaan, trachtten we drie titels te bestellen die bij de rechtenstudie van de universiteit gebruikt worden. "Geen probleem," zei de medewerker nog. Bij het bestellen ging het mis. Twee titels waren uitverkocht. Voor hoe lang kon de medewerker niet zeggen. Een maand is ook mogelijk. Wel kon ze het vragen aan de uitgever. De derde titel zouden we 4 dagen later krijgen. Nader onderzoek wees uit dat de Stumpel de twee boeken niet binnen redelijke termijn zou krijgen. Dus belden we naar de Stumpel om die twee boeken te annuleren. "Geen probleem," zeiden ze. Het derde boek komt wel.

Vier dagen later bellen we naar de Stumpel om te vragen of het boek er is. Weer was het boek er niet. "Misschien ligt het in de vrachtwagen," zei de medewerker. Later werden we teruggebeld. Tot onze stomme verbazing bleek het boek verdwenen. Hoezo verdwenen? Gewoon verdwenen. Hij kon het wel opnieuw bestellen. Tenminste, dat zei hij. Na 5 minuten kregen we te horen dat het boek uitverkocht was. Fijn. Morgen tentamen. Hoe moet dat dan? "U kunt in Amsterdam vast een boekwinkel vinden." Weer een half uur later werden we opgebeld dat het boek toch nog gevonden was. Ze hadden het onder een verkeerde naam gezet. Dus we komen het derde boek halen en informeren naar de andere twee boeken. Waren ze daadwerkelijk uitverkocht en geannuleerd? Ja, dat waren ze. Daarmee had het klaar kunnen zijn, ware het niet dat we dagen later weer gebeld werden. "Uw boek is hier." Hoe kan dat? Er was toch geannuleerd? "Dat kan niet," snerpte de medewerkster, "u moet kopen."

Dikke lul voor die amateurs. Van ons krijgen ze geen cent meer. Namen we het boek niet af, dan moesten we 20 % van de aankoopprijs betalen. Hier gaan we zeker niet mee akkoord. Bestellen is een overeenkomst. Beiden moeten die nakomen. Blijkt een boek niet leverbaar en wordt er geannuleerd, dan is de overeenkomst ontbonden. Geen enkele rechtsgrond dus. "Wat moeten wij dan met het boek? Het is een duur boek." Uiteraard hebben wij zo onze ideeën. Daar steken waar de zon nooit schijnt. De netheid verbiedt zo'n antwoord. "Ik vind het een raar verhaal en ga dit bespreken met onze manager," dreigde ze. Ga vooral uw gang. Vertel hem dan meteen hoe amateuristisch de Stumpel werkt. Een week ging voorbij. Pal voor het verschijnen van dit artikel schijnt Stumpel ons opnieuw benaderd te hebben. Hun kennende is het andere geannuleerde boek alsnog boven tafel gekomen. Keer op keer verneuken ze het. Misdefinitie heeft getracht opheldering te krijgen. Stumpel was niet bereikbaar voor commentaar.

Selexyz.

Selexyz Scheltema profileert zich als de boekhandel voor studieboeken, maar doet het veelal niet veel beter. Ze beschikken over vele vierkante meters winkelruimte, maar veel boeken moeten besteld worden. Bestelde boeken die intern te vinden zijn komen over het algemeen binnen een week binnen. Behalve nieuwe boeken. Studieverenigingen zitten met hun handen in het haar. Een aantal laat studenten alvast betalen voor boeken die niet leverbaar zijn. Zij krijgen dan een tegoedbon. Met die bon moeten ze vervolgens ver reizen naar een ver Selexyz filiaal. We probeerden dit uit. De eerste keer was het boek er niet. Het zou morgen komen. We belden: het werd een week. Na twee weken was het er nog niet. Terwijl het boek al 2 maanden uit was. Andere studenten melden dat met name nieuwe boeken zeer problematisch zijn bij boekhandels als Selexyz. Schrijnende gevallen die ons bereiken vertelden dat ze vooruit hadden betaald aan hun studievereniging en de boekhandel het boek niet kreeg. Ver na het tentamen was het boek er nog niet.

Overweging.

Wat vrijwel alle boekhandels gemeen hebben is dat ze een hekel lijken te hebben aan voorraden. Bijna allemaal maken ze gebruik van de diensten van distributeur het Centraal Boekhuis waar ze, tegen inlevering van een deel van hun marge, boeken los kunnen bestellen. Voordeel is dat ze zelf geen voorraad hoeven aan te houden. Nadeel voor de klant is dat zij erg afhankelijk zijn. In principe betekent dit dat alle boekhandels in feite even slecht zijn. Er moet besteld worden en dit kost nu eenmaal tijd. Daar is mee te leven, ware het niet dat een aantal boekhandels het significant slechter doen zoals Stumpel. Klantonvriendelijkheid, slechte controle en een amateuristische manier van werken. Zij zijn veredelde dozenschuivers geworden zonder vakkennis. Goede gespecialiseerde boekhandels zorgen ervoor dat hun logistiek en communicatie in orde is. Snauwen, de schuld bij de klant leggen en beweren dat wij boeken bestellen die we niet nodig hebben is onacceptabel.

Heeft u boeken nodig? Kijk eerst of het deel dat u nodig heeft eigen bezit rechtvaardigt. Probeer dan de genoemde alternatieve wegen. Ontkomt u er toch niet aan om nieuwe boeken aan te schaffen of bent u iemand die het voor het gemak doet omdat het prettiger is? Laat de boekhandels dan links liggen en denk beter na. De twee boeken die Stumpel niet kon leveren, wij hebben geannuleerd en zij daarna toch binnenkregen hebben we zonder problemen elders besteld via internet bij de uitgeverij. Uitgeverij Kluwer stuurde ons binnen 3 dagen wat Stumpel niet eens in 2 weken lukte. Een andere tip is de internetwinkel van Bol.com. Is het boek op voorraad, dan kunnen ze in 3 dagen tot een week leveren. Het enige nadeel is de TNT: u moet wel thuis zijn voor ontvangst, anders kan uw pakket ergens anders terecht komen. Men wil vaak de crisis de schuld geven van de thans tegenvallende verkopen. Misdefinitie heeft het idee dat boekhandels zo amateuristisch te werk gaan dat het net lijkt alsof ze niet willen verkopen.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2023.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.