Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 17 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

542 Hacker, cracker, slacker
541 Selectieve schijnprofessionaliteit
540 Homokunde moraliseert potenrammen
539 Vrijspraak voor levenslang
538 Gratis carrière als crimineel
537 Stigma van de losbandige jeugd
536 Pislams wil is wet
535 Computernerds massaal uitgebuit (3)
534 Wetenschap van de privacyschending
533 Competenties opgelost
532 Politieke verantwoording is een farce (1)
531 Schijt aan linkse spijt
530 Spookachterban van de PVV (1)
529 Moffenhoer van de asiel-SS (1)
528 Hbo, I hate to say I told you so
527 Michael op het hakblok
526 Verbod op fundamentele rechten
525 Leer de smeris wat eer is (4)
524 Nooit buigen voor chantage
523 Geen bonus voor afgunst

535 # Computernerds massaal uitgebuit #
Gepost door Misdefinitie op 05-06-2011 om 22:31.
Verjaardagen, familiefeesten en bruiloften zijn doorgaans zo burgerlijk, saai en bejaard dat we er enkel komen omdat we zo onder de plak zitten, om alle drank op te zuipen en om onder de rokjes van de schaars aanwezige "knappe" dames te loeren. Ondanks onze aanwezigheid kan het echter best gezellig worden aangezien we steevast over bepaalde onderwerpen weigeren te praten. Over politiek hebben we het niet. Afgezien van een stiekeme grijns wanneer iemand het waagt om een racistische mop te vertellen. Zo blijft het voor iedereen leuk. Geloof mijden we als de pest aangezien we niet het risico willen lopen dat God, Allah en Harry Potter onze monden met groene zeep willen wassen. Sport is eveneens geen fijn onderwerp in een omgeving waar Joden, kakkerlakken en kameraden verenigd zijn. Door schade en schande is daar nog een vierde taboe-onderwerp bijgekomen: het repareren van computers. Computernerds worden nog altijd gezien als sukkeltjes die in ruil voor wat limonade en sociaal contact altijd en overal gratis computers repareren.

De computervalkuil.

Toegegeven, dit probleem is al heel oud en speelt al sinds computers hun intrede gingen doen in de woonkamers, maar het blijft altijd actueel. Allemaal kent u wel de situatie dat mensen een beetje over koetjes en kalfjes lopen te praten wanneer het plotseling over werk gaat. De een noemt zijn werkloosheid "tussen twee banen zitten", de ander denkt dat hij directeur is als hij elke maand mag komen stempelen bij het UWV en weer een ander vindt dat hij op het hoogste niveau studeert als zijn schriftelijke cursus een soortgelijke naam heeft als een volwaardige academische opleiding. Wijselijk houdt u uw mond over de door u behaalde resultaten die al het andere doen verbleken. Dan komt opeens ter sprake dat u iets met computers doet. Wat hbo of wo is weten ze niet, laat staan dat ze weten wat het werk van een professionele ICT'er inhoudt. "Ach wat leuk, zeg, kan je niet even naar mijn computer kijken?" Deze ogenschijnlijke simpele vraag, welke een verzoek om hulp lijkt te bevatten, blijkt bij nader indien een verzoek om dienstverlening te zijn.

Vaak zijn het vrienden van vrienden van een verre aangetrouwde oom die zich ten onrechte uitgeven als uw familie. Het probleem daarbij is dat het woord "familie" bij veel mensen de norm impliceert dat u bij elkaar hoort en elkaar toch behoort te helpen. Om niet het risico te lopen om bij de rest van de familie als asociaal te boek te staan, laat u zich verleiden naar "boven" om even een snelle blik op de computer te werpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet toch? Bent u niet bij die persoon thuis, dan maakt u een afspraak om later eens te komen. In uw eigen tijd, dat dan weer wel. Nemen ze iets mee wat draagbaar is en bent u zelf thuis, dan wilt u daar ook wel eventjes naar kijken. Familie boven alles en het feit dat u ze niet eens (goed) kent en u ze hooguit 2 keer zult zien, bij deze gelegenheid en als ze in hun kist liggen, moet niks uitmaken. Totdat u merkt dat het niet voor "eventjes" is. Problemen oplossen, van welke aard dan ook, kost altijd veel tijd, moeite, investering en (specialistische) kennis.

Om te laten zien hoe asociaal dat verzoek eigenlijk is, willen we u meenemen in het proces van een verzoek dat we zelf vaak krijgen. Stel u heeft mensen uitgenodigd en ze komen op een gegeven moment met een cd-rom op de proppen met daarop een stuk software. De klacht is dat de software niet (meer) werkt en u weet zoveel van computers, dus is het oplossen van dat probleem een eitje. Daar begint het al. Vragen ze ook aan de aanwezige tandarts of die even in hun verrotte smoel naar hun zwarte tanden wil kijken? Nemen ze een advocaat even apart om even vluchtig juridisch advies te vragen in een zaak waarin ze verwikkeld zijn? Wil meneer de aangetrouwde achterneef even meelopen naar de achtertuin om daar even wat tegels op te hogen terwijl wij bezig zijn met de computer? Natuurlijk niet, zo'n vraag zou ronduit asociaal zijn. Dat begrijpt iedereen voor elk beroep, behalve voor de ICT'er die met computers werkt. Computers worden gezien als apparaten die enkel gebruikt worden voor de lol, dus moet werken altijd voor de lol.

Ach, we vergeven ze hun zonden en werpen een blik op de cd-rom om te kijken om wat voor software het gaat. Handig, want dan weten we meteen de systeemeisen en kunnen direct zeggen of het een kansloze missie gaat worden. Dan komt de volgende stap. De software blijkt illegaal gekopieerd op een CD-R zonder naam. We nemen de persoon in kwestie mee naar onze badkamer en wijzen op een paar dozen tegels. Net gejat bij de Gamma, dus alleen even opplakken graag. Krijgen we commentaar. Stelen is stout en ze wil niet voor niks werken. Het blijft toch familie, daarom nemen we de software mee naar een computer. Aldaar blijkt dat we anno 2011 te maken hebben met antiek rotzooi uit 1995. Altijd heeft de software perfect gedraaid onder Windows 98, maar sinds ze Windows 7 hebben, werkt dat niet meer. Meteen vragen we of er een blueray-speler of anders dvd-speler in huis is. Hier is een cassettebandje uit 1995. Laat hem eens spelen. Kijken ze verontwaardigd. "Dat past niet," roepen ze. Precies. Oude 16-bits software "past" ook niet op een 64-bits Windows 7. Simpel.

Opeens komt de aap uit de mouw. Met dit probleem blijken ze al veel vaker iemand lastig te hebben gevallen. Namelijk de beruchte computervriendjes, whizzkids en handige buurjongetjes met "gruwelijk" veel kennis van computers. Allemaal hebben ze gezegd dat het niet kan of slechts zeer moeilijk kan, maar moederlief is zo gewend geraakt aan haar oude software. Dus komen ze bij u kijken of het goedkoper voor niks kan. Ze hebben namelijk gehoord dat u alles kan en weet over computers en van uw hobby uw beroep heeft gemaakt. Inderdaad, met de juiste middelen, in de juiste omgeving, met de benodigde tijd en uiteraard de bijbehorende betaling, kunnen we alles. Doorvragend over de intenties, whizzkids en waarde van de software, komen we behoorlijk wat te weten over het asociale gedrag van deze parasieten. Zo blijkt dat degenen die als zogenaamde computervriendjes worden opgevoerd, een streepje voor hebben. Mensen komen al naar u toe met een mentaliteit van: "Ach, mijn whizzkid is hier de deskundige en u kunt hooguit bewijzen dat u het niet kan."

Let maar eens op hoe die persoon verheerlijkt wordt. Al jaren is hij trouw en verhelpt hij alle computerproblemen. Bij voorkeur wordt verteld dat hij met een groot bekend bedrijf werkt, talloze diploma's heeft met veel ervaring. Dat al deze verworvenheden slechts het werken met Microsoft Office, een diploma van de domme school en ervaring met uitkeringen betreft, wordt voor het gemak achterwege gelaten. Daardoor is hij per definitie al beter dan u, die nog niks voor hen heeft gedaan. Aldus hun redenering. Al gauw wordt het indirect zo gedraaid dat u zich moet bewijzen tegenover hun "deskundige". Ja maar natuurlijk. Die man is zo fucking deskundig dat hij het probleem zo goed heeft opgelost dat ze nu voor ons neus staan. Leuker wordt het als de whizzkid toevallig mee is gekomen. Die "deskundige" heeft zijn klant natuurlijk wijsgemaakt dat het niet kan in plaats van te zeggen dat hij het zelf niet kan. Zeggen dat iets niet kan en zich richten op de makkelijke taken is altijd financieel aantrekkelijker.

Vervolgens blijkt ook nog dat die whizzkid, die al jaren trouw is, ook al jaren te verdienen aan de computerproblemen van het verre familielid. Elke keer als hij geweest is, is er weer iets anders mis. Ontstaan er kleine problemen, dan komt hij even langs, rommelt wat en neemt daarvoor steeds wat geld in ontvangst. Gaat het om grote problemen die veel tijd kosten en waar weinig aan te verdienen valt of om problemen die boven zijn pet groeien, dan zegt hij dat het niet kan en laat hij zijn klant het probleem aanbrengen bij zo'n sukkeltje die het wel "eventjes" voor niks doet. Hoe bizar is dat? Stel dat uw tandarts die daar goed voor betaald wordt uw mond ruïneert of niet kan opknappen. Gaat u dan op een familiefeest een tandarts aanspreken voor een second opinion? Wacht, het kan nog gekker. Beschouwt u de falende tandarts nog steeds als een professional en neemt u hem zelfs mee naar iemand anders? Vul ieder willekeurig beroep in behalve ICT'er en iedereen vindt wat er gebeurt te bizar voor woorden.

Kan het nog gekker? Jazeker, wanneer de whizzkid in de verdediging schiet. Hij heeft zijn klant waar hij veel aan verdient immers wijsgemaakt dat het niet kan omdat het teveel tijd kost of hij het zelf niet kan. Gaat een ander dan vertellen dat het wel kan, dan is hij de klos. Want zodra hij met zijn klant vertrokken is, zal zijn klant hem daarop aanspreken. Hij heeft er dus alle belang bij om vol te houden dat het niet kan en kan nog een leuk welles-nietes spelletje worden. Nu hebben wij wel vaker met het bijltje gehakt. Als een laagopgeleide imbeciel het beter denkt te weten dan wij, is dat prima. Ook goed, dan kan het niet. Hier heeft u uw illegale meuk terug en veel succes ermee. Het was immers ons probleem niet en aangezien we er sowieso geen tijd in willen stoppen, is het meteen klaar. Natuurlijk zijn er altijd wel mogelijkheden om tot een oplossing te komen als mensen dat echt willen. Kom echter niet bij ons met een druiloor die wel betaald wordt en denkt professionals te kunnen imponeren.

Inmiddels zult u merken dat de negatieve sfeer overslaat en de rest van de familie zich ermee begint te bemoeien. "Zeg, ik heb gehoord dat u dat simpele probleem niet kunt oplossen. Kunt u nou echt niks doen?" Kijk dame, het is geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen onder de omstandigheden en voorwaarden die gesteld worden. Op feesten zijn we niet aan het werk, dat willen we zo houden. Bovendien is het nogal achterlijk om te denken dat het redelijk is dat uw beste deskundige wel betaald wordt, maar indien hij faalt wij de rotzooi gratis moeten oplossen. Zeker als die deskundige dan ook nog eens bij de hand gaat doen om niet door de mand te vallen als een dwaas die zelf niks weet. Dump de onwetende en wordt onze vaste klant. Dan praten we wel verder. Of geef hem de opdracht om een oudere Windows-versie ernaast te installeren. Een optie die meteen afgekapt wordt, anders moet hij toegeven. Uiteraard zou het veel minder een probleem zijn indien zaken snel opgelost kunnen worden, maar dat is nooit het geval.

Die zogenaamde deskundige vraagt steeds een paar tientjes voor werk dat hooguit een kwartiertje of half uurtje duurt. De rest laat hij wijselijk zitten. Het feit dat hij het niet kan oplossen, moet toch het belletje laten rinkelen dat het probleem misschien wel iets groter is en het werk van echte professionals verlangt. Waarom is tijd zo'n probleem? Omdat tijd geld kost. Tegen een goed uurprijs willen we naar elk probleem kijken. Ongeacht of een ander daar geld mee heeft verdiend, maar dan zult u een wijze les leren. Mensen die anderen om gunsten vragen tijdens feesten, willen niet betalen. Computerproblemen oplossen kost altijd meer tijd dan van te voren verwacht. Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden omdat elk systeem nu eenmaal anders is en elke eigenaar verwacht dat zijn systeem altijd blijft draaien zoals hij dat gewend is. Problemen waar al een ander naar gekeken heeft, zijn groot. Voordat u het weet, bent u urenlang voor niks aan het werk met problemen die een ander nooit had willen oplossen.

Waardeloosheid van ICT-kennis.

Bedenk waarom mensen naar u toekomen. Veelal omdat het gratis is en als het gratis is, dan is het eenvoudig om iemand een PC en / of software in de handen te drukken met het verzoek er even naar te kijken. Moeten ze een uurprijs betalen, dan blijkt het opeens niet meer nodig. Op zich is dat vrij logisch, want een redelijke uurprijs begint voor de hobbyist op 15 euro per uur en kan oplopen naar minstens 50 of 60 euro per uur als het om een professional gaat die behoorlijk wat kennis moet hebben. Nader beschouwd is dat helemaal niet zo logisch meer. Geld vragen voor diensten is in onze samenleving heel normaal en vooral ook noodzakelijk. Van naastenliefde kunnen we niet leven. Iedereen vraagt geld. De bakker, de slager en de melkboer, maar ook de advocaat, de psycholoog en de ingenieur. Moet alles dan altijd geld kosten? Nee, vriendendiensten zullen blijven, maar niet voor alles. Vriendendiensten zijn voor wederzijdse vrienden die altijd voor elkaar klaar staan en voor elkaar door het vuur gaan.

Zulke parasieten vallen per definitie niet onder vrienden. U ziet ze hooguit een enkele keer en dan alleen maar omdat ze iets van u willen. Vage kennissen van verre achternichten zijn, maakt hun argument om te willen profiteren niet valide. Bovendien gaat het bij een vriendendienst om iets wat in redelijkheid gevraagd kan worden. Kleine dingen die even tussendoor gedaan worden. Geen zaken die dure arbeid verlangen en daar wringt nu juist de schoen. Wat is de waarde van wat ze van u vragen? Doorgaans vinden zij dat het weinig waarde heeft. Met "even kijken" suggereren ze immers dat het voor u een kleine moeite moet zijn ongeacht de werkelijkheid. Vaak lijken ze te denken dat u kunt toveren. Dat u hun computer met een vinger aanraakt waardoor die weer gaat functioneren. Dat u snel en eenvoudig bestaande programma's van anderen kunt herprogrammeren om weer te gaan werken op de modernste computers. Merk op dat de waarde die mensen indirect aan uw werk geven veelal lachwekkend laag blijkt te zijn.

Natuurlijk zal iedereen die bij een ander een probleem neerlegt, zelf vinden dat de oplossing voor zijn probleem voor hem persoonlijk zeer waardevol is. Mensen kunnen echt emotioneel gehecht zijn aan spullen en wensen een goede oplossing voor het probleem. Waar het om gaat is echter het schatten van de waarde van uw dienstverlening. Wie er naar gaat vragen, zal iets te horen krijgen in de trant van dat ze het zeer waardevol vinden en het op prijs stellen, maar ook daar gaat het niet over. Het gaat om de financiële waarde van uw dienst en de bereidheid die waarde te vergoeden. Juist daar gaat het mis. Iedereen begrijpt dat een advocaat minstens 180 euro per uur vraagt. We zijn het er weliswaar niet allemaal over eens of advocaten echt hun geld waard zijn en of dat bedrag in verhouding staat, maar even aangenomen dat u geen recht heeft op rechtsbijstand, zult u hem niet vragen gratis te werken. Loodgieters die even snel een reparatie doen, adviseurs die snel een consult geven en artsen die u snel de deur uitwerken, worden allemaal grof betaald.

Alleen de computernerd van de familie slaagt er blijkbaar niet in om mensen ervan te overtuigen dat zijn werk geen spelletje is, maar een echt beroep. Zijn kennis vinden ze voor de lol. Hij doet het voor zijn hobby. Vijanden fraggen in schietspellen vindt hij even leuk als een oude computer uitmetsen die onder de virussen en spyware zit. Het verschil tussen de opvatting dat ICT-kennis professioneel kan zijn en de opvatting dat een probleempje oplossen iets is om even tussendoor als vriendendienst aan te bieden, zit hem vooral in de misvatting dat iedereen wel een computer kan bedienen. In die misvatting is Windows installeren een kwestie van een paar keer op "volgende" klikken en is een back-up maken van belangrijke gegevens niks meer dan bestanden van het ene venster naar het andere slepen. Met andere woorden: door onwetendheid wordt de kennis van de computernerd gebagatelliseerd tot iets wat iedereen kan. Opvallend, want als iedereen het kan, waarom komen ze dan naar u? Als ze al een deskundige hebben, dan hoeven ze u al helemaal niet lastig te vallen.

Familie weet het probleem nog problematischer te maken en tracht in bijna verwijtende woorden hun ongenoegen neer te leggen over het "feit" dat u niet wilt helpen. Probeert u het bovenstaande maar eens uit te leggen: ze snappen het niet. Vaak vragen ze of het mogelijk is of we "even", daar is dat woord weer, een kopietje willen draaien van illegale software. Het liefst de nieuwste versie. Natuurlijk, jat u even die nieuwste software uit de Dixons? Weer die vage blikken. Alsof we idioten zijn. Stelen is stout, dat weet iedereen. Vanwaar dan die opmerking? En maar niet willen begrijpen dat het verspreiden van illegale software net zo goed diefstal is van intellectuele eigendom. We zijn echt geen heilige boontjes, maar gratis illegale software downloaden en branden voor iemand die al jaren geld neerlegt voor zijn persoonlijke deskundige, valt bij ons echt niet onder een vriendendienst. De wet overtreden we enkel voor ons zelf. Niet voor anderen en zeker niet om de ego van profiteurs te strelen.

Wat maar niet begrepen wordt, is de werkelijke waarde van kennis. Die waarde hangt helaas samen met de gebrekkige kennis van degene die erom vraagt Vaklui met jaren ervaring, worden makkelijk op waarde geschat. Iedereen snapt dat het verbouwen van een badkamer niet in een uurtje gedaan is. Slechts weinig mensen snappen dat het repareren van een computer zomaar vele uren kan duren. Diagnose, analyse, onderzoek, installeren en tegenvallers zoals ontbrekende of verkeerde drivers kunnen de werkzaamheden uren laten uitlopen. Zoals hierboven al is opgemerkt, komen ze veelal niet met de makkelijke problemen naar u toe. Eerst krijgt de handige buurjongen de kans om een flink centje te verdienen. Veelal komen ze pas naar u toe als alle andere opties falen en dan betreft het duidelijk een moeilijk probleem. Niet te moeilijk, maar arbeidsintensief waarbij er helaas vele uren gemaakt moeten worden. Uren die nooit in een vergoeding terugkomen. Zonder schaamte willen ze slechts een paar euro's geven voor uren werk.

Overweging.

Denk niet dat we allemaal verzuurde mannetjes en vrouwtjes zijn. U weet precies hoe dat gaat. Zodra men erachter komt dat u iets van computers weet, wordt u gebombardeerd tot die computernerd die voor wat aandacht wel hele uren en middagen opoffert om hun oude meuk na te kijken. Cruciaal in dit verband is het woord "even". "Even" bestaat niet indien u iets serieus wilt aanpakken. In geen enkele sector; ook niet als het om computers gaat. Wanneer u zich laat verleiden om "even" naar een computer te kijken, dan zult u merken dat u op den duur iedere verjaardag "even" naar boven wordt gestuurd om daar vervolgens urenlang als een kluizenaar met een gekromde rug naar een computer te staren terwijl de anderen plezier maken en netwerken op een manier die wel poen in het laatje brengt. Komt u na 4 uren naar beneden, is het feest afgelopen, was u asociaal terwijl u nog net een bedankje krijgt. Jazeker, u was geweldig en hartstikke bedankt! Ondertussen heeft die andere deskundige een hoop mensen geronseld voor betaalde klusjes.

Misschien denkt u dat het geen kwaad kan. Weliswaar zit u urenlang op een kamertje te werken aan andermans probleem, maar u doet dan toch iets voor een ander en die dankbare gezichten zijn toch ook wel veel waard? Moet het dan altijd keihard en zakelijk zijn? Wel, het probleem ligt hem niet zo zeer in het doen van een eenmalig verzoek, maar meer om de gevolgen. Helpt u een keer iemand gratis uit de brand, dan weten ze u voortaan te vinden. Vage vrienden van vrienden, neven en nichten die u nooit gekend heeft en daar weer maten van, zullen u te pas en te onpas benaderen. Ook al is het niet nodig. U doet het toch gratis, dus zodra er een foutmelding op het scherm verschijnt, dan bellen ze u. U moet dan onmiddellijk op de proppen komen met een oplossing. Zolang dat lukt, vinden ze u wel "aardig", maar o wee als u eens een keer niet in de gelegenheid bent. Dan laat u hen in de steek, maar waarmee dan? Blijkbaar is gratis hulp van de computernerd sociaal gezien een norm geworden zodra hij er een keer mee instemt.

Mensen hebben op den duur geen interesse meer in wat u te vertellen heeft, maar slijmen enkel zodat u wat aan hun computer doet. Geven ze wel een beloning, bijvoorbeeld een fooitje van 5 euro, dan verwachten ze levenslang support. U heeft immers de computer gemaakt, dus zodra er weer iets mis is heeft u het gedaan begrijpt u? Ja, wij weten wel dat zij die computer continu aan het verkrachten zijn en uw goede werk er niks aan kan doen dat die computer na een paar weken alweer kuren vertoont, maar u zult het nog dagen, weken of maanden horen als er eens iets mis gaat. Want het is sowieso uw schuld. Voordat u er immers met uw klauwen aan heeft gezeten, functioneerde het namelijk nog prima. Maar niet heus. Gaandeweg komen er steeds meer mensen op de gratis dienstverlening af. Vanwege hun luiheid en gemak. Totdat u er haast een voltijdse baan aan overhoudt zonder daar ooit iets voor terug te zien. Vindt u werkelijk dat het rechtvaardig is om iemand op zo'n manier te behandelen?

Het erge is nog wel het gevoel dat die profiteurs gegeven. Steeds doen ze alsof het een vriendendienst voor vrienden is, maar de waarde van uw werk wordt niet erkend. U moet onmiddellijk klaar staan. Op den duur dag en nacht. Uw werk moet tot in de eeuwigheid blijven functioneren. Leuk hoor die 10 gulden die u verdiende door in 1995 een programma illegaal te kopiëren, maar als het in 2011 niet meer werkt kennen ze u nog. Of u niet even gratis een nieuwe versie kan regelen. Over u wordt gesproken als die nerd die nooit op het feest zelf aanwezig is, maar altijd aan die computers zit. Dat het voornamelijk om hun computers met problemen gaat, wordt snel vergeten. Wel vindt iedereen het normaal dat advocaten en notarissen voor een paar ingevulde sjablonen in Word honderden euro's vragen. Dat het plakken van een lekke band 150 euro kost. En dat elke professional zijn kosten in rekening zal brengen. Durf maar eens geld te vragen voor uw ICT-diensten en mensen kijken u aan alsof ze water zien branden.

Wellicht ligt het gedrag jegens die computernerds wel in het feit dat mensen er bij overige beroepen per definitie vanuit gaan met professionals te maken te hebben terwijl ze bij het repareren van hun computer het idee hebben dat de mensen die dat kunnen het hobbymatig hebben aangeleerd. In de praktijk kennen alle sectoren beunhazen, mensen die net iets meer weten, professionals en slecht functionerende professionals. Er zijn klussers zonder opleiding en kwalificaties die prima werk afleveren en professionals die dakkapellen bouwen die zo lek zijn als een mandje. En andersom. Er zijn computernerds die zonder kennis van zaken aan uw computer rommelen voor veel centen, maar er zitten ook professionals tussen met een hbo- of wo-diploma en al 10 jaar ervaring hebben. Wie van een jurist advies wil hebben zoals een advocaat dat kan en mag, kan niet verwachten dat hij goed werk krijgt. Nuanceren dus. Besef wat u van mensen vraagt, schat het op waarde en als u niet wilt betalen, vergeet het dan gewoon.

Kunt u in het dagelijks leven voorspellen wie u het beste zal helpen voor een goede prijs? Nee, u gaat er meestal zonder twijfel vanuit dat degene naar wie u gaat, deskundig is op zijn vakgebied. Waarom dan niet als het gaat om computerkennis? Wie nadat hij aan een aantal "deskundigen" heeft gevraagd of iets mogelijk is bij u terecht komt, kaart heel bewust een bijzonder probleem aan. Een bijzonder probleem vraagt specialistische kennis. Dan moeten ze niet bij de hand gaan doen en hun "deskundige" die faalde alle krediet verlenen en hem toestaan dat hij zich negatief over u uitlaat. Nee, dan moeten ze beseffen dat bepaalde kennis kostbaar is en dat de echte professional daar een uurtarief voor rekent. Maar weet u, dat interesseert ze helemaal geen reet. Het feit dat ze bij verschillende mensen lopen te leuren, laat al zien dat het allemaal gratis moet. Uit pure laksheid. Tegen mensen met zulke intenties is een snelle "nee" de enige en beste oplossing die prima te rechtvaardigen is.

Vooral vanwege het feit dat ze u niet behandelen als iemand die wel eens de specialistische kennis kan bezitten die zij nodig hebben. Behandel mensen waar u iets van wilt met respect, want u weet nooit welke kennis er aanwezig is. Voor hetzelfde geld staan ze voor iemand met een academische titel die al 15 jaar op hoog niveau in een groot bedrijf werkt. Is het dan niet te achterlijk voor woorden dat ze u behandelen als computernerd die voor de laatste keer een poesje zag toen hij omkeek na zijn geboorte? Bij een "nee" komt u nog meer intenties te weten. U wordt vervloekt en het is asociaal om geld te vragen aan "familie". Nadat ze u dit duidelijk hebben gemaakt, geven ze wel geld uit aan hun "deskundigen" en gaan ze naar de Mycom voor 70 euro per uur. Want hun deskundigen zijn goed en een winkel is goed, maar u bent slechts een asociale computernerd die niks voor een ander over heeft. Voorkom genaai. Op elk verzoek moet uw eerste antwoord een uurprijs zijn en als ze niet willen betalen gaat het helaas over. Zo blijft het leuk.
Reacties: 3
Pagina's: 1

Reactie door Moswolkje op 09-06-2011 om 19:44.
HA! Met plezier gelezen.

Bij ons thuis zijn het niet de computers waarin onze kracht schuilt, maar het Logistieke terrein.
"Och, je kunt toch wel even...(jawel, daar komt het al, EVENTJES) een wagentje sturen?

Wij noemen dan standaard het uurtarief van wagen plus chauffeur; grote schrik meteen zichtbaar in de ogen van de aanwezigen whaha!
Neuh...buurjongen heeft ook zo'n handig busje dus laat maar...

Men vergeet de strakke planning die er is, de brandstof, de slijtage, het risico als er iets gebeurd op dat "vriendenritje" voor de voortgang van zaken van de vaste, goedbetalende klanten...maar wel pissig zijn als we gewoon een starterstarief noemen.

LOL!

Reactie door Misdefinitie (Mod) op 09-06-2011 om 23:28.
Inderdaad, dit probleem is ook van toepassing op andere terreinen. Mensen weten dondersgoed dat ze eigenlijk proberen om een professionele dienst gratis te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze al naar prijzen gaan informeren bij anderen en heeft de buurjongen ze laten zitten. Anders kwamen ze niet naar u toe.

Reactie door Moses 35i op 04-11-2011 om 16:49.
Ha heel herkenbaar. Als handige jongen in de familie heb ik al te veel tijd gestoken in 'eventjes'. Sinds ik nu een uurtarief meld met eventuele bijkomende kosten gaan ze naar anderen die goeiekoop kun pc 'herstellen'. Na een paar weken/maanden komen ze alsnog terug en betalen graag mijn uurtarief met eventuele bijkomende kosten. Ik heb het nog nooit zo rustig gehad.

Mensen die voor een dubbetje op de eerste rang willen zullen er altijd blijven maar dar verdoe ik mijn kotbare tijd niet meer aan. Ook niet voor 4 pakjes Zilver (zware shag) en 4 pakjes Drum vloeitjes ;-)

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2024.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.