|
578 # Essent agressieve telemarketeer # |
Gepost door Misdefinitie op 06-01-2012 om 22:17.
Verborgen nummers op het scherm van de telefoon geven een flink signaal van naderend onraad. Vrijwel altijd krijgen we tuig aan de lijn waarvoor ooit de concentratiekampen zijn uitgevonden. Kakkerlakken die dreigen onze kelen door te snijden, smerissen die middels intimidatie proberen om publicaties verwijderd te krijgen, belastinginspecteurs die al in de eerste zinnen suggereren dat we over zwart geld beschikken en ranzige telemarketeers voor wie hun baan de laatste stap is voordat ze hun reet achter het Centraal Station moeten verhuren. Tegen de eerste drie valt niet veel te doen, maar met de telefoonmaffia die mensen lastigvalt hebben we nog een appeltje te schillen. De Postcodeloterij en de Volkskrant riskeren een slechte naam en torenhoge boetes aangezien zij nog steeds consumenten blijven bellen die in het Bel-me-niet-register staan, maar op zakelijk gebied kan het nog erger. Essent blijkt een keiharde agressieve telemarketeer te zijn die kleine ondernemers met list en bedrog een te duur contract aan te smeren.
Agressie en misleiding.
Terreur van telemarketeers bestaat uit vele varianten die altijd te herleiden zijn tot regelrechte leugens, misleidende opmerkingen en drogredenaties om mensen tot een overeenkomst te bewegen die ze zonder het bedrog nooit zouden aangaan. Vandaar dat de wetgever de afgelopen jaren hard aan de weg heeft getimmerd om deze walgelijke activiteiten een halt toe te roepen. Consumenten kunnen als gevolg van nieuwe regelgeving geregistreerd worden in een register dat alle beltoko's eerst moeten raadplegen voordat ze in het wilde weg gaan bellen. Eerder werd al bekend dat het register slechts beperkt werkt omdat veel bedrijven zoals de Postcodeloterij en de Volkskrant het negeren en de mensen toch gewoon lastigvallen; ondanks dat de wet daarop inmiddels flinke boetes heeft gezet. Gelukkig hebben we tegenwoordig internet en hangt bijna iedereen rond op sociale netwerken waardoor bedrijven voorzichtiger worden. Consumenten lastig vallen blijft niet altijd meer onopgemerkt. Mensen trekken hun bek open en berokkenen de stalkers schade.
Middels regelingen zoals de koop op afstand, heeft de wetgever de consument een wapen in handen gegeven om van een overeenkomst af te komen als ze zich later besodemieterd voelen. Ongevraagd dingen toezenden is opgelost door te bepalen dat hetgeen dat ongevraagd is toegezonden, eigendom wordt van degene die het ontvangt. Zodoende sturen kabelmaatschappijen niet zomaar meer een mediabox op; goed wetende dat ze het apparaat voorgoed kwijt zijn als de bewoner er de pestpokken in heeft. Tegen mannetjes aan de deur krijgen we als Nederlanders eveneens steeds meer aversie. Zelfs zoveel dat we zelfs de deur niet meer open doen als er bedelaars staan die hun hand ophouden voor geld. Laat de staat maar voor die idioten zorgen. Telemarketeers zijn echter ontzettend creatief. Welke groep is na argeloze consumenten het makkelijkst vatbaar voor deze onzin? Hardwerkende ondernemers die deels particulier zijn. Eenmanszaken en ZZP'ers gedragen zich grotendeels als consumenten en gebruiken particuliere middelen, maar zijn juridisch zakelijke bezig.
Voor consumenten is het respect simpel als ze niet lastiggevallen willen worden. Meld u aan voor het bovengenoemde register, neem nooit anonieme telefoontjes aan en mocht u toch een telemarketeer aan de lijn krijgen, dan kunt u naar hartenlust schelden, de lijn verbreken of dreigen met publicatie van de naam van het bedrijf op een sociaal netwerk. Zakelijk gezien ligt het een stuk anders. Veel bedrijven en andere klanten bellen anoniem, dus de ondernemer is min of meer verplicht om op te nemen. Grote bedrijven hebben een grote muur om het management, dat de beslissingen neemt, gebouwd. Bij kleine bedrijven is de kans groot dat degene die belt meteen de grote baas aan de lijn krijgt die eerst even tijd nodig heeft om te bepalen wie of wat hij aan de lijn heeft. Op dat moment slaan bedrijven als Essent toe. Het begint al met de manier waarop zij hun slachtoffers meerdere malen benaderen. Ondernemers worden gebeld door automatische systemen die de telefoon een paar keer laten overgaan zodat de nieuwsgierigheid opgewekt wordt.
Aanschouw de volgende situatie. U bent een hardwerkende kleine ondernemer die de hele dag veel zaken aan zijn hoofd heeft. Plotseling gaat de telefoon. Voordat u kunt opnemen, blijkt dat de verbinding al na 2 keer overgaan is verbroken. De komende dagen overkomt u dat nog een paar keer. Totdat u aan het einde van de week een keer in staat bent om heel snel op te nemen. U krijgt een vrouw of heer aan de lijn die zegt namens Essent te bellen. Wel, het is in principe heel goed mogelijk dat Essent u belt om een product of dienst van u af te nemen of dat u de bedrijfsnaam niet helemaal goed heeft verstaan. Communicatie door de telefoon heeft namelijk het grote handicap dat we niet met lichaamstaal kunnen communiceren en ook niet zien wanneer de ander begint te praten. Kortom, u bent min of meer gedwongen om te luisteren naar degene die u belt om erachter te komen wat hij of zij van u wil. Vanaf het moment dat u oppakt stort Essent een vloed aan informatie over u heen door een vooraf getypte tekst voor te lezen.
Natuurlijk kunt u de verbinding verbreken, maar we zouden Misdefinitie niet zijn als we niet af en toe toch de dialoog proberen aan te gaan om u naderhand te kunnen vertellen hoe dat verloopt. Wat meteen opviel is dat we er in eerste instantie niet eens tussen kwamen. De telefooncentrales waaruit zij opereren zijn altijd gevuld met lawaai en doordat er zoveel telefoons op een verbinding staan is de verbinding op de een of andere manier ook altijd slecht. Het gevolg is dat degene die gebeld wordt meer bezig is om te verstaan en te verwerken van wat er allemaal wordt gezegd, dan rationeel bedenken wat er allemaal gebeurt. U bent als de gebelde het slachtoffer dat opeens wordt overvallen door een brei aan informatie waar u niet om heeft gevraagd terwijl de dader alle tijd en mogelijkheden heeft gehad om zich op het gesprek voor te bereiden. Meestal duurt het even voordat u kunt inbreken. Kunt u eigenlijk inbreken op het gesprek, dan is het tijd voor kritische vragen. Zo zijn we dan ook wel weer.
Allereerst komen de veronderstellingen. Eenmanszaak, klein bedrijf, wellicht in een particulier woonhuis gevestigd en dus energie afnemend via een particuliere overeenkomst. Gewoon uw overeenkomst bij Eneco of Nuon thuis. Essent hield ons voor dat we recht hadden op een zakelijke overeenkomst. We staan immers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en net zoals we een pasje van de Makro aanvragen waar we nooit iets kopen, kunnen we ook bij Essent een heel voordelig energieabonnement afnemen. Zouden we nu meteen overstappen, dan zouden onze kortingen en voordelen door het plafond spuiten. De vrouw aan de lijn was zelfs zo "aardig" om voor te rekenen dat we minstens 150 euro kunnen besparen en daar kunnen we algauw een agent voor mishandelen. Een aanbod dat we niet kunnen afslaan en we zouden wel gek zijn als we nog langer zouden twijfelen. Ho wacht eens even, hoe werkt dat dan allemaal? Over de werking kregen we niks anders te horen dan we een pakket met tarieven en formulieren toegestuurd zouden krijgen.
Geweldig, 150 euro besparen, gratis formulieren krijgen en ook een mooie vergelijking die al voorgerekend zou worden door Essent. Wat wilt u nog meer? Nou, wat denkt u van nooit meer gebeld worden door zulke mongolen en zelf op internet vergelijken in plaats van bij voorbaat allerlei verplichtingen te moeten aangaan? Dit is een klassieke truc. Geeft u achteloos toestemming om die formulieren op te sturen, dan bent u in principe de overeenkomst al aangegaan. Alle gesprekken worden namelijk opgenomen en met wat knip- en plakwerk is het eenvoudig om uw "ja" op een andere vraag te plakken achter een verkoopbevestiging. Onthoud dat er niet zoiets bestaat als vrijblijvende informatie anders dan de informatie die u anoniem op internet kunt bekijken op websites. Formulieren opsturen impliceert deel uit maken van een contract waar u de eerst komende jaren niet meer vanaf komt. "Niet waar," zegt Essent. "Wel waar," zeggen wij. Waarom zeggen ze anders dat de overeenkomst binnen 7 dagen op te zeggen is indien u zich bedenkt?
Het zal duidelijk zijn dat de snelheid er opzettelijk wordt ingehouden om u geen kans te geven om na te denken. U neemt het gesprek aan, er volgt een razend snel opgelezen tekst en u wordt geacht meteen toestemming te geven voor het toezenden van de formulieren waarna u ook meteen aan een contract voor een paar jaar vastzit. Sowieso is het al achterlijk om een overeenkomst aan te gaan aan de telefoon zonder dat u de voorwaarden en tarieven heeft kunnen bestuderen. Zakelijk vergelijken is een kwestie van gezond verstand en rationeel nadenken en dat gaat nu eenmaal niet aan de telefoon op een tijdstip waarop het niet uitkomt. Bovendien is die 7 dagen bedenktijd gelul. De bedenktijd van de Wet koop op afstand geldt voor consumenten en tijdens dit gesprek werden we zakelijk in naam van ons bedrijf benaderd. Let hier goed op, veel ondernemers maken deze fout: u kunt er nooit meer vanaf! Ondernemers hebben geen bedenktijd! Essent probeert u middels deze leugen een overeenkomst te laten aangaan zonder dat u weet waarvoor u tekent!
Steek dat contract maar in uw reet en vertel ons eens over dat leuke voordeeltje. Eenmanszaken zitten veelal in particuliere woonhuizen. Hoezo hebben zij een zakelijk energiecontract nodig? Vanwege de korting, was het antwoord. En we zouden er recht op hebben als bedrijf. Net zoals we als bedrijf pasjes van groothandels kunnen aanvragen. Met "recht" suggereert Essent dat we een stelletje domoren zijn die geen gebruik maken van de mogelijkheden die een bedrijfsmatige uitoefening biedt. Bullshit. We hebben ook recht om een zakelijk abonnement voor hosting te nemen. Dan betalen we 10 keer zoveel voor een colocated server die 100.000 bezoekers per dag aan kan terwijl we dat niet nodig hebben. Bij kabelaanbieders kunnen we een zakelijke internetverbinding nemen met 99 % uptime waarbij een Service Level Agreement (SLA) hoort voor duizenden euro's per maand. Is dat handig voor een eenmanszaak? Echt niet! Zakelijke energiecontracten zijn voor grote bedrijven met een apart pand. Niet ter vervanging van contracten in particuliere woonhuizen.
Essent vindt echter dat we zeiken. "Vergeet al dat gelul en denk eens aan die geweldige korting! Stel dat u 1500 betaalt en wij 10 % goedkoper zijn, dan bespaart u dus 150 euro!" O ja, waar komt die besparing dan vandaan? "Nou, wij zijn goedkoper dan Nuon, Oxio, Eneco of waar u dan ook zit." Of we misschien de specificaties van ons huidige energieovereenkomst bij de hand hebben. Ehh, nee, we zijn aan het werk. Beledigingen schrijven enzo. "Dan nog is het goedkoper, want Essent is altijd goedkoper." Goh, beweren dat iets goedkoper is zonder te weten wat we elders precies afnemen en hoe hoog ons verbruik is. Vertel ons dan eens welke zakelijke tarieven Essent hanteert. Wederom kwam het standaard antwoord dat ze ons wel een informatiepakket, formulieren en tarievenwijzer kan sturen. Waarna we vast zitten aan het contract en dus al gekocht hebben voordat we het product kunnen controleren. Tarieven en alle verdere informatie staan gewoon op internet. Helemaal niet goedkoper en zeker niet zo fantastisch als ze het voorspiegelen.
Media berichten massaal dat zulke praatjes bullshit zijn. Energiebedrijven vergelijken hun tijdelijke actietarieven met vaste tarieven van concurrenten. Daardoor kan het zijn dat u in het eerste jaar iets goedkoper uit bent, terwijl u in de volgende jaren dik moet bijbetalen. "Nee hoor, dat is niet zo," verzekerde de dame ons, "Essent is blijvend goedkoper." Na een paar keer doorvragen kregen we niet de antwoorden waar we naar op zoek waren en werden de drogredenaties steeds erger. Tijd om aan te geven dat we niet echt overtuigd zijn geraakt en niet geïnteresseerd zijn. Dat blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. Deze dame bleek flink wat haar op haar groene tanden te hebben en wist niet van loslaten. Elke keer als we wilden aangeven dat we niet overtuigd zijn en het voor ons niet hoeft, kwam er weer een hoop onzin uit. Waarop we aangaven dat we niet geloven dat het besparing oplevert. "Het werkt voor iedereen!" verzekerde ze ons. Ja, natuurlijk. We zitten hier als miljonairs met een pik van 40 cm begrijpt u? Dat beloven ze ons op internet ook al jaren.
"Gelooft u dan niet in besparing?" Nee, niet als een leugen als feit wordt gepresenteerd zonder kennis van zaken en zonder concrete doorrekening. "Maar, u heeft toch ook wel een Makropasje omdat daar voor ondernemers voordelen zijn te behalen, dus bestaan kortingen wel?" Kom niet met zulke dwaasheden aanzetten. Een pasje van de Makro aanvragen is geheel vrijblijvend en bovendien zijn groothandels als Makro ook niet met alles goedkoper. We gaan dan ook altijd eerst even kijken en prijzen vergelijken. Pas op het moment dat we na eigen onderzoek overtuigd raken dat een specifiek product dat we willen hebben bij een groothandel goedkoper is, halen we het daar. Met energie is die keuze er niet. Overstappen betekent dat we alle energie daar moeten gaan afnemen terwijl we nog nooit een groothandel hebben gezien waar we verplicht zijn om alle producten die we nodig hebben daar te kopen. Onze voordelen zijn echter gegarandeerd. Die 150 euro goedkoper, dat is zo. Dat is een feit.
Dikke lul, hun feit, dat in feite gewoon hun bewering en leugen is, is niet per definitie onze waarheid. Geen enkel los feit is per definitie een argument voor een koop. 2 + 2 is 4 mag ook een feit heten, maar dat betekent niet dat we op basis van dat feit beter af zijn met een bepaalde overeenkomst. Al gauw werd de toon van het gesprek steeds agressiever. "Suggereert u nu dat ik hier sta te liegen?" Nee, dat hebben we niet gezegd, maar bij nader inzien: jazeker, u liegt dat u barst. Niemand kan uitspraken doen over besparingen als dat niet concreet is uitgewerkt op basis van de persoonlijke situatie. Betaalt u gemiddeld over een hele lange periode 1500 en is de besparing 150, dan moeten de komende rekeningen 1350 zijn en zo niet, dan willen we het extra bedrag van het salaris van de telemarketeer aftrekken. Dat zijn pas afspraken. Al hun ongefundeerde praatjes zijn volledig uit de dikke duim gezogen. Essent werd agressiever en deed net alsof wij sufferds waren die graag teveel betalen. Van die sukkels die nooit overstappen.
Overweging.
Juridisch kan het allemaal net door de beugel. Grote bedrijven zijn zo slim om alles binnen de uitgerekte kaders van de wet te regelen. Daarom is er niet veel tegen dit soort praktijken te doen. Consumenten die ingeschreven staan in het Bel-me-niet-register en toch gebeld worden, hebben slechts een algemene klachtplicht waarmee pas iets gedaan wordt als er duizenden klachten verschijnen. Sommige gratis diensten op het internet, prijsvragen en spelen laten u akkoord gaan zodat u gebeld mag worden. Telemarketeers omzeilen de wet door te pas en te onpas klantenbinding aan te nemen; bijvoorbeeld als u ooit een dienst van ze hebt afgenomen en een vinkje hebt gezet. Ondernemers krijgen nog minder bescherming. De wetgever neemt aan dat achter bedrijven doorgaans professionals zitten die precies weten hoe de vork in de steel zit en zij mans genoeg zijn om voor zichzelf op te komen als ze gebeld worden. Getuige het grote aantal klachten op internet kunnen we constateren dat met misleiding en leugens ondernemers zwaar gedupeerd worden.
Essent probeert op internet heel schijnheilig klachten de kop in te drukken door zogenaamd excuses te maken en erop te wijzen dat het probleem opgelost is. Elke keer als we een publicatie hebben waarin een bedrijfsnaam wordt genoemd, hangen de juristen in de pen om te dreigen met rechtszaken. "Mensen kunnen heus wel zelf nee zeggen als ze gebeld worden, we houden ons aan de wet en we vertellen geen leugens waar u ons op kunt pakken in de rechtszaal." Leuk bedacht jongens, maar het gaat hier dan ook niet om een verschijnsel dat in juridische zin strafbaar is en waarvoor we naar de rechter willen stappen, maar wel om een maatschappelijke misstand dat we in de openbaarheid willen hebben om mensen nogmaals te waarschuwen voor dat beltuig. Strafbaarheid is helemaal geen verplicht criterium waar we aan moeten toetsen willen we tot een publicatie komen. Dit onwenselijke gedrag treft nu eenmaal veel mensen. Telemarketing is tegenwoordig allang geen vrijblijvende zaak meer en kan veel schade aanrichten bij kleine ondernemers.
Zou het inderdaad een kwestie zijn van eenmalig bellen en eenvoudig kunnen weigeren, dan hadden we dit artikel niet hoeven schrijven. De wet heeft ons echter gruwelijk genaaid. Steek even de handen in de lucht als u denkt dat een overeenkomst pas gesloten is na een handtekening en u er via de telefoon altijd binnen 7 dagen onderuit kunt. Dan heeft u het verkeerd. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Bent u dan veilig als u vaak "nee" heeft gezegd? Nee. U bent toch meneer Jansen? Een normale vraag waar Jansen "ja" op zegt. Dat wordt opgenomen en die "ja" plakken ze met de computer achter "Gaat u akkoord met het sluiten van de overeenkomst?" Wat, u gaat dan naar de rechter? Kost minstens 300 euro per uur voor een advocaat en de energiemaatschappij heeft miljoenen. Ze laten u rustig opdraaien voor de incassokosten en de rechtszaak. Gelijk hebben betekent helemaal niks meer. Koop op afstand is van toepassing op consumentenkoop. Kleine ondernemers gedragen zich misschien zo, maar vallen er niet onder.
Voorts is de bevoegdheid om aan uw product te komen vrijgegeven. Dacht u dat bedrijven voor een automatische incasso een handtekening nodig hebben en dat het overzetten van diensten zonder uw toestemming niet kan? Niet schrikken, maar ieder bedrijf met een overeenkomst bij de bank, kan van alle rekeningen geld halen. Weliswaar kunt u binnen 30 dagen de boel terug draaien, mits u het op tijd ontdekt, maar als uw energielevering inmiddels is overgenomen, zit u daarna mooi zonder stroom. Kan dat zomaar? Helaas wel. De politiek maakte zich druk over het feit dat overstappen zo moeilijk ging. Opzegbrieven raakten zoek en er waren lange onderbrekingen van de dienst. Overstappen is derhalve zo geregeld dat uw nieuwe leverancier als een "service" de oude leverancier kan opzeggen. Fijn als u daadwerkelijk wil overstappen omdat u dan geen brief hoeft te schrijven, maar een groot probleem als het ten onrechte gebeurt. Essent kan in beginsel een opzegbrief sturen naar Nuon of Eneco met de mededeling dat u aan de telefoon "doe maar" heeft gezegd.
Herstellen van de oude situatie is voorts onmogelijk zonder extreem hoge kosten doordat u bijvoorbeeld een 3-jarig abonnement moet afkopen. Nogal een extreme consequentie voor even wat onoplettendheid aan de telefoon omdat u gewoon keihard misleid wordt door gehaaide telemarketeerratten. Onschuldig zijn ze allerminst. De tekst die ze opratelen aan het begin van het gesprek is met opzet bedoeld om u neer te slaan zodat u blijft luisteren. Mensen zijn nu eenmaal van nature sociaal en willen niet meteen de hoorn erop gooien. Men kan ook zeggen aan het begin van het gesprek: "Dit is een gesprek voor telemarketing namens Essent, mogen wij u hiervoor storen?" Een simpel ja of nee kan dan volstaan. Voorts wordt de ene na de andere leugen verteld. Zeggen dat er per definitie bespaard wordt zonder de situatie van de ander te kennen en doen alsof er een bedenktijd is die er helemaal niet kan zijn. Is het dan onterecht dat we deze verwerpelijke werkwijze uitgebreid uit de doeken doen? Dit is wel degelijk maatschappelijk relevant.
Los van het standaard telemarketinggelul over kortingen en besparen, vinden we het agressieve gedrag nog wel het ergste. Men ratelt aan een stuk door zonder het gebelde slachtoffer de kans te geven om iets te zeggen of na te denken. Opzettelijk wordt er vage en foutieve informatie gegeven over kosten en rechten. En wie na al die vaagheid besluit niet overtuigd te zijn en er daarom vanaf te zien, krijgt een steeds agressiever wordende telemarketeer over zich heen die werkelijk alles uit de kast haalt om het slachtoffer neer te zetten als zakkenwasser die de kans van zijn leven laat lopen. Om hem daarna in onwetendheid achter te laten. Minstens 10 keer hebben we aangeven geen interesse te hebben en nadat alle drogredenaties van Essent ons om de oren vlogen, werd ons smalend toegeworpen dat ze wel iemand anders heel gelukkig gaat maken. Waarbij ze verzwijgt of ze iets gaat sturen of niet. Conclusie: zelfs als u 10 keer nee zegt, loopt u kans dat Essent u rommel gaat sturen of misschien zelfs wel uw huidige abonnement opzegt met alle gevolgen van dien.
Dergelijke praktijken zijn onaanvaardbaar en enkel te stoppen als we er massaal aandacht aan schenken. Doe nooit zaken met bedrijven die u via de telefoon benaderen. Ongeacht het aanbod. Besmeur en belaster de namen op het internet om anderen te waarschuwen. Telemarketing is als kanker dat snel uitgeroeid moet worden. Bedrijven die goede producten aanbieden, hebben dat gesodemieter niet nodig getuige het feit dat vrijwel alle producten die we afnemen van bedrijven komen die ons nooit zelf benaderd hebben. De wetgever moet zichzelf achter de oren gaan krabben. In plaats van incasso's en abonnementen uit handen te geven aan commerciële bedrijven, moeten klanten dat zelf kunnen doen. Het is van de zotte dat anderen aan ons geld kunnen komen op de bank en abonnementen / contracten van leveranciers naar eigen goeddunken kunnen opzeggen zonder dat we daar zelf controle over hebben. Juist in een informatiemaatschappij waarin alles digitaal en op afstand gaat, hebben mensen behoefte aan extra bescherming en zekerheid.
Onzekerheid over uw rechten en plichten kan ervoor zorgen dat u op een onbewaakt moment van onoplettendheid aan de telefoon tot een besluit wordt gedwongen waar u niet op zit te wachten. Laat u nooit verleiden door zulke praatjes en bedenk dat er geen besparing, korting of geniale actie bestaat die uitsluitend via de telefoon wordt geboden. Maakt u zich vooral geen zorgen over de zogenaamde emotionele toestand van degene die u aan de lijn krijgt. Het zijn allemaal getrainde flikkers die hebben geleerd hoe ze op uw gevoel kunnen spelen. Denk eraan dat u de beste producten en diensten waarvan u gebruik maakt nooit via de telefoon hebt gekregen en besef dat overstappen altijd ellende oplevert. Allemaal roepen ze dat het helemaal geen gedoe is omdat het bedrijf in kwestie de overstap wel makkelijk zal regelen, maar dan zit u er al aan vast. Niet kopen is echt de beste garantie op geen gedoe! Bedrijven die zo met mensen omgaan verdienen geen klanten. Misdefinitie raadt iedereen aan om nooit producten af te nemen van zulke bedrijven.
Reacties: 1 Pagina's: 1 |
Reactie door Sickofleft op 08-01-2012 om 20:41. |
Ik kan uw mening over agressieve marketeers niet helemaal volgen.
Nog nooit heeft enig bedrijf mij ook maar ooit iets kunnen aansmeren.
Dit soort lui ben ik daarom ook altijd net een stap voor.
Zie ik "anoniem" op mijn nummermelder, pak ik op en zeg alleen "hallo".
Hoor ik vervolgens: "met energie,- telecom,- dagblad,- internetbedrijf etc,
Dan is direct mijn volgende zin: Politie + (naam gemeente).
Daar na wordt het altijd even heel stil aan de andere kant.
Ik herhaal mijn zin nogmaals en vraag met wie ik spreek.
Meestal gaat de hoorn erop en blijft het daarna stil.
Soms komt er een excuus voor de storing.
In alle gevallen bellen ze nooit meer terug.
De werkmethodes van deze bedrijven kunnen echter geenszins door de beugel.
Waar ze het lef vandaan halen is mij ook een vraag.
|
Reactie toevoegen |
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
|
|