|
327 # Oplichting in de schijnwerpers # |
Gepost door Misdefinitie op 30-07-2008 om 21:44.
Geld wisselt over het algemeen van eigenaar door ruilhandel. Dergelijke handel komt tot stand door vraag en aanbod en is mede gebaseerd op vertrouwen. Grote merken trachten vertrouwen uit te stralen door gebruik te maken van het inmiddels opgebouwde imago, maar kleinere partijen hebben die mogelijkheid vaak niet. Is de consument de andere partij, dan komt er nog een probleem bij. Zij hebben nog minder mogelijkheden om zekerheid te krijgen omtrent de betrouwbaarheid van de partij waarmee ze zaken doen. Praktisch gezien lijkt er niks anders op te zitten dan gewoon te vertrouwen in de goedheid van de mens. Nogal gevaarlijk, want onnozel en achteloos in zee gaan met bepaalde partijen kan leiden tot oplichting. Middels leugen en bedrog wordt uw geld afhandig gemaakt waar u nooit meer wat voor terugziet. Maak kennis met de wereld van vandaag waarin overal mensen rondlopen die u willen belazeren en waarin u constant op uw hoede dient te zijn.
Hendrik de Jager / Henk de Jager.
Ondernemen is lastig door een oerwoud aan regeltjes, moeilijke constructies en de vereiste deskundigheid. Voor alles is personeel in te huren, maar het komt maar al te vaak voor dat de leiding van het bedrijf het overzicht kwijt is omdat ze er een rommeltje van gemaakt hebben. Problemen brengen het water tot over de lippen en het bedrijf neemt een adviseur in de arm. Vreemd genoeg komen daar altijd bepaalde mensen voor in aanmerking die uit een vreemd kringetje komen. Strak in pak, in het zadel geholpen door vage types die elkaar baantjes doorspelen en een vlotte babbel. Ze komen uw bedrijf vaak binnen als adviseur. Even een leuk verhaaltje vertellen, gouden bergen beloven en het klusje is geklaard. Maanden later blijken er opeens grote bedragen aan geld en spullen verdwenen te zijn en staat het bedrijf, dat tot voor kort nog relatief gezond was, aan de rand van een faillissement. Iedereen weet heus wel dat de adviseur erachter zit, maar vergis u niet. Het gaat hier om gehaaide criminelen die precies weten hoe er zo min mogelijk bewijs achterblijft. Volgens een lezer van onze website is Henk de Jager / Hendrik de Jager zo'n figuur die zijn handen niet omdraait voor oplichting, bedreiging, verduistering en fraude.
Onmiddellijk doemt de vraag op hoe het toch kan dat bepaalde mensen keer op keer schade kunnen berokkenen. Een goede verklaring is het feit dat schrijven over dit soort zaken wordt ontmoedigd door bedreiging een aangiften wegens smaad. Hun redenatie is dat er geen enkel bewijs is en dat alles kan worden weerlegd. Eerder hebben we echter uiteengezet waarom een dergelijke benadering in dit soort zaken niet werkt. Slachtoffers zullen altijd proberen om iemand zwart te maken. Al dan niet op basis van wraakgevoelens. Belanghebbenden (gezien vanuit de kant van de oplichter die zijn daden niet gepubliceerd wil hebben) zullen altijd alles ontkennen. Zo ontstaat er een welles-nietesspelletje waar geen van de partijen iets aan heeft. Daarna verdwijnt de zaak in de doofpot en heeft de oplichter gewonnen. Roepen dat iets niet waar is omdat het tegendeel niet overtuigend juridisch aangetoond kan worden is een misdefinitie. Iemand een oplichter noemen omdat hij gestructureerd mensen geld afhandig maakt door leugens is geen smaad.
Oplichting gaat doorgaans op een georganiseerde en gestructureerde wijze. Daardoor is het in een aantal gevallen te herkennen en aan te tonen. Zelfs in situaties waarin het ogenschijnlijk niet aan te tonen valt. Hoe herkent u hem? Meneer heeft in het verleden meerdere bedrijven op de fles laten gaan en / of is eigenaar van een reeks eenmanszaken en BV's die met behulp van vreemde constructies met elkaar te maken hebben. Meestal gaat dit gepaard met kartelvorming, rare netwerken en het verborgen houden van cruciale informatie. Het betreffen altijd figuren met een bepaalde overtuigingskracht of charisma. Gladde praatjes, makkelijke jongen en de suggestie wekkend dat alles wel goed komt. Hij vormt vrijwel meteen de spil in het hart van de organisatie en heeft toegang tot veel geld en middelen. Nadat hij zich genesteld heeft in de organisatie beheerst hij de administratie en de boekhouding. Geld en middelen verdwijnen, het is een rotzooitje en zeer moeilijk te achterhalen wat er gebeurd is. Vaagheid is de sleutel tot herkenning. Merkt u bovenstaande zaken op, handel dan meteen.
Lecturama / Privileged oplichting per post.
Op een willekeurige dag zit u als burgerlijke vader gezellig met vrouwlief op de bank. De postbode bezorgt een pakketje in een bruin kartonnen doosje zonder afzender. Haagse Schouwweg 6 2332 KG in Leiden staat erop. Uw vrouw maakt het pakket open en treft daar een brief aan. Gericht aan u, de man in het gezin. Een vaag bedrijf genaamd Privilegd bedankt u voor uw bestelling. Uit de brief is op te maken dat u DVD's vol met hardcore porno besteld zou hebben en in het doosje treft u exemplaren aan van "De mooiste erotische speelfilms", "Bizar en Extreem" en "Net achttien". Met het verzoek om met de aangehechte acceptgiro snel te betalen. Daar komen rooie oortjes van. Uw vrouw wordt razend, dreigt met algehele sexuele onthouding, u past ter correcte huiselijk geweld toe en voordat u het weet is de zaak zo geëscaleerd dat we weer een gezinsdrama op de televisie zien. Stop! Heeft u niks besteld, dan heeft u te maken met een poging tot oplichting.
Zoeken we naar het genoemde adres, dan wijst meteen het eerste signaal naar oplichting. Lecturama BV, ook bekend als Lecturama-uitgeverij BV, is de boosdoener en eigenaar van het adres. Privileged is een bij-bedrijf. Tevens heeft het bedrijf andere adressen zoals in Voorschoten. Men doet veel moeite om de identiteit te verbergen en veel ervaringen op het internet met de oplichting zijn na de bekende intimiderende trucs verdwenen. Dergelijke rare constructies hebben een vies luchtje met vervelende addertjes onder het gras. Ingewikkelde addertjes. Kiosk.nl zou ook meuk van Lecturama verkopen en die toko is van Netdirect BV welke weer in verband staat met Lecturama. Allemaal organisaties die onder de kap van Lectura ongevraagd pakketjes sturen en mensen besodemieteren. Op de zwarte lijst ermee.
De negatieve ervaringen liegen er niet om. Gebruikers op het forum van Tros Radar klagen steen en been over de vage manier van corresponderen, het beloven van dingen die ze niet nakomen, het niet leveren van wat contractueel overeen gekomen is en het niet reageren op vragen en klachten. Anderen bestellen eenmalig iets en worden vervolgens overspoeld met nieuwe zendingen. Daarbij worden ze onder druk gezet om meteen te betalen omdat er anders een incassobureau of deurwaarder langskomt. Weer een ander stelt dat Lecturama al sinds de jaren '60 bezig is met dit soort praktijken. Vooral vervolgzendingen zijn een vervelend verschijnsel. Opzeggingen komen niet door en men blijft maar zenden en dreigen dat u moet betalen. Aanmaningen blijven binnenstromen. Tegenwoordig zijn er bemiddelingsbureaus en dergelijke die claimen dat ze klachten kunnen oplossen. Trap er niet in. Laat alle genoemde bedrijven links liggen, dat bespaart u heel wat ellende.
Voorkomen is beter dan genezen. Pak dit soort oplichters daarom aan. Raak ze in hun portemonnee. Koop nooit hun producten. Bestel er ook niks. Zelfs geen proefpakket. Zodra u bestelt, zit u eraan vast en voordat u het weet heeft u een overeenkomst getekend waarin u verklaart het daarmee eens te zijn. Sturen bedrijven u ongevraagd een pakket toe, dan is het zaak om even de wet te raadplegen wat er moet gebeuren. In artikel 7 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat u een ongevraagde zending gratis mag behouden als u zelf niet voor de zending gezorgd heeft. U hoeft niet te reageren, geen tijd te verspillen en zeker geen kosten te maken. Stuur het niet terug. Ten eerste leren ze het pas goed af als hun poging tot oplichting geld kost. Ten tweede denken ze dat als u het terugstuurt het u iets kan schelen en kunnen ze u gaan belagen met brieven, pakjes en telefoontjes. Misdefinitie raadt u aan om alles te houden en NOOIT te reageren. Ook niet op brieven en intimidatie. Bellen ze, dan zegt u dat ze op kunnen rotten.
Timesharing en holiday clubs.
Op vakantie willen mensen graag iets totaal anders dan ze thuis al hebben en uit onwetendheid zijn ze sneller bereid overeenkomsten aan te gaan die bij nadere bestudering wel erg negatieve gevolgen blijken te hebben. Oplichters beloven mooie vakanties, maar in plaats daarvan verliezen mensen duizenden euro's voor niks. Gelovend in de goedheid van de mens tekende een vakantieganger een timesharing / holidayclub contract. De werkwijze is sluw. Mensen worden via de telefoon of op straat geronseld door ze gouden bergen te beloven. Holidayclubs spiegelen goedkope en luxe vakanties voor. Later bleek dat hij daar 15 jaar aan vast zou zitten en voor ruim 23.000 euro het schip in zou gaan.
Voorkomen is ook hier beter dan genezen. De beste tip die we u kunnen geven is gewoon nooit doen. Herkenning is simpel. Wordt u gebeld, ga dan nooit in op wat dan ook. Zeg geen ja, doe geen toezeggingen en ga geen gesprek aan. Vis naar informatie. Vraag wie u aan de lijn heeft en van welke organisatie ze zijn. Sluit het gesprek af met de mededeling dat u niet geïnteresseerd bent. In een vreemd land kan het nogal intimiderend overkomen wanneer mensen u aanspreken. Laat u niet verleiden. Negeer mensen die u aanspreken en loop gewoon door. Feitelijk zijn het gewoon bedelaars, zwervers en ronselaars die zo waardeloos zijn dat ze niet eens onze uitwerpselen zouden mogen eten. Raakt u toch in gesprek, merk dan op dat ook deze vorm van oplichting volgens een bepaalde structuur gaat. Ze verleiden u tot actie. Een spel, even meekomen om een prijs in ontvangst te nemen of een gesprek. Weiger en verbreek het contact. Eenmaal op hun terrein praten ze net zo lang op u in totdat u tekent.
Dure betaalde dating.
Nederland kent ruim 2 miljoen singles. Een groot aantal van hen hebben problemen met het vinden van een man op de reguliere manier. Wanneer de wanhoop toeslaat en men te lang droog staat klinken de aanbiedingen op diverse datingsites erg verleidelijk. Gratis datingsites hebben het imago voor hoeren en wanhopige kerels te zijn. Kiezen voor een professionele organisatie die betaalde dating aanbiedt lijkt daarom geen slechte keuze. Vooral niet wanneer de organisatie in kwestie vele malen in de media wordt aangeprezen. Bijvoorbeeld de bemiddelaar Up2Date; de organisatie achter programma's als de liefdesmakelaar op rtl 8. Volgens hun website kennen zij een slagingspercentage van 100 %. Thans binden veel vrijgezellen echter de strijd aan met Up2Date. Up2Date schijnt hen voor duizenden euro's besodemieterd en opgelicht te hebben. Wel het geld innen, maar geen afspraak regelen. De matches slaan nergens op en zijn willekeurig gekozen.
Desiree Bongelaar van Up2Date vindt de aantijgingen maar onzin. Volgens haar zijn garanties niet te geven. Zo, dat is lekker. Wel duizenden euro's van klanten vangen, maar daar slechts zeer vrijblijvend iets voor doen. Lukt het niet, dan bent u uw geld dus kwijt. Goed om te weten zodat u dit soort organisaties links kan laten liggen. Toch vindt het bedrijf dat ze wel degelijk iets leveren, want het slagingspercentage zou op 83 % liggen. Loze beweringen die niet te controleren zijn. U zou maar tot die 17 % behoren. Wacht eens, de website belooft toch een slagingspercentage van 100 %?! Helaas, dat is slechts schijn. Dat percentage geldt alleen voor nog beter betalende klanten. Nu zijn wij erg dom, maar wie eerst beweert dat er op een match geen garanties te geven zijn en daarna roept dat die garanties er wel zijn voor meer geld is de boel gewoon aan het oplichten. Godverdomme, voor 3500 euro kunnen we elders minstens 30 keer neuken en gepijpt worden zonder condoom. Het enige dat Up2Date u garandeert is dat u uw geld kwijt bent.
Overweging.
Oplichting lijkt bijna niet te voorkomen omdat er zoveel vormen zijn en erg veel criminelen. Toch is de situatie niet helemaal hopeloos. Hoewel oplichters erg sluw en geraffineerd te werk gaan kennen de meeste oplichterspraktijken zwakke plekken. Doorgaans bent u zelf de zwakste schakel en laat u zich verleiden tot gedrag dat u na even nadenken nooit zou vertonen. Criminelen trachten u te pakken op momenten waarop u het niet verwacht. Hopelijk hebben we u in dit artikel kunnen laten proeven van het idee dat het onverwachte vaak helemaal niet zo onverwacht is als veel mensen denken. Goed nadenken, opletten en niet alles klakkeloos aannemen is het advies. Oplichting verloopt vaak gestructureerd. Slimme denkers voorkomen al een heleboel. Natuurlijk kunt u nooit alles voorkomen. Wantrouwen tegen alles en iedereen is ook geen oplossing. Kijk echter kritisch naar wat er gebeurt. Zodra u een van de bovengenoemde structuren herkent, stop dan voor het te laat is.
Reacties: 0 Pagina's: 1 |
Reactie toevoegen |
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
|
|