Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 2 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

834 Politie in de nekklem
833 IPv4-standaard teveel waard
832 Zorg schept valse zekerheid
831 Islam heeft geen toekomst
830 Geheime dienst door het lint
829 Rus tegen internationale pus
828 Strafrecht in eigen hand
827 Aanzuigende werking profiteurs
826 Veranderingen tegen privacy
825 Fuck de moslims!
824 Geen maat op gekkenwerk
823 Moslimdiscriminatie bestaat niet
822 EU-wurgcontract tegen privacy
821 Marktwerking maakt zorg beter
820 Het asociale netwerk
819 Politie volledig kreupel
818 Islam infiltreert overal
817 Maagdenhuis orgie van extreem links
816 Onderwijs met vierkante puberogen
815 Betutteling is het probleem

824 # Geen maat op gekkenwerk #
Gepost door Misdefinitie op 21-05-2015 om 23:56.
Zit een of andere kansloze endeldarmkruiper te kankeren over dat de asociale samenleving hem geen kans heeft gegeven in het leven, dan maken we hem graag duidelijk dat hij maar een vak had moeten leren en naar school had moeten gaan. Iedereen heeft in beginsel zijn eigen individuele verantwoordelijkheid om iets van zijn leven te maken. Ja, wij kunnen ook wel gaan zeiken over al die achterlijke idioten die ons leven hebben verpest en dat kunnen we ook nog eens ruimschoots bewijzen, maar wat hebben we daaraan? Graag zouden we al die randdebielen in een vliegtuig douwen en samen met Poch de lucht in sturen, maar dat gaat helaas nooit gebeuren. Doe u best, ga naar school en laat nooit merken dat u sympathieën heeft voor Wilders en het komt allemaal wel goed. Scholing is in een moderne kenniseconomie onontbeerlijk. Daarom begrijpen we niet waarom de slinkse politiek er veel aan gelegen is het kapot te maken. Onder het mom van maatwerk, wil de linkse politiek alle niveaus op school samenvoegen en zo de linkse natte droom van alles nivelleren realiseren.

Geen waarde, geen motivatie.

Terugdenkende aan onze eigen schoolcarrière waarin we alleen maar gepest, getreiterd en gesard werden, waar pedofiele leraren zich steeds weer aan het verlekkeren waren door continu naar onze geslachtsdelen te staren en waar we lijdzaam de linkse indoctrinatie moesten ondergaan van de kornuiten van de zieligheidsindustrie, was er maar een gedachte die ons op de been hield. Na al die jaren van ontberingen, zouden we over een diploma beschikken op het hoogste niveau dat mogelijk is in Nederland. We zouden onomstotelijk kunnen aantonen dat we echt iets bereikt hebben wat een ander niet kan bereiken. We zouden kunnen laten zien dat we over kennis beschikken waar slechts een klein deel van de bevolking over beschikt en dat we derhalve intelligenter, beter en waardevoller zijn dan al die minderwaardige droplullen die naar de domme school zijn gegaan. Dat mogen we niet zeggen, maar dat vindt iedereen wel. Kom op, u heeft niet echt de illusie dat school mensen motiveert. De motivatie zit hem in het diploma en de kans op een goede baan.

In tegenstelling tot extreem links die in de nivellerende maakbaarheid van de samenleving gelooft waarin ze alles en iedereen zogenaamd als gelijk willen beschouwen, zijn we in de werkelijke wereld alles behalve gelijk. De ene heeft een grote pik, de andere grote hersens en wij hebben allebei. Sommige mensen kunnen heel goed met hun handen werken. Wij hebben twee linker handen maar zijn wel gruwelijk intelligent. Teksten schrijven en beledigen kunnen we als de beste en onze beheerder tracht ook nog eens zo af en toe video's te maken, maar creatief hebben we weinig in te brengen. Daar zijn weer andere mensen goed in. Dikzakken vreten zich rond als vetgemeste varkens terwijl er ook pro-Anna figuren rondlopen als een skelet. Qua niveaus hebben mensen allemaal andere ambities. Niet iedereen zit te wachten op het hoogste niveau dat theoretisch te halen valt; de meeste mensen zijn liever praktisch bezig. Onder de socialistische heerschappij is er echter een taboe op het concreet benoemen van uw kennis en vaardigheden.

Vroeger kwamen we die jamballen regelmatig tegen. Van die stakkers die tegen ons begonnen te klagen van: "Jij hebt een goede studie gedaan. Jij hebt een mooi huis. Jij hebt een mooie auto. Jij bent rijk. Er zijn ook mensen die het minder goed hebben dan jij." Ja, dus, sodemieter op vagebond! Voor alles wat wij hebben bereikt, hebben we keihard gewerkt. Wat zeggen we? We hebben godverdomme hemel en aarde moeten bewegen dankzij al die bemoeiallen. We hebben moeten overleven in pestsituaties, bedreigingen en geweld dat gewoon stelselmatig genegeerd werd. We staan op de zwarte lijst bij politie en justitie enkel en alleen omdat we onszelf verdedigen met onze onderbouwde meningen, feiten en de waarheid. Nog nooit hebben we iets van een ander gekregen. Sterker nog, andere mensen hebben ons alleen maar genaaid, in de weg gelopen en bedonderd. Wilt u wat wij hebben? Dan gaat u ervoor werken! Juist het feit dat het mogelijk is om meer te bereiken dan een ander, motiveert mensen om het onmogelijke te doen. De beloning is ernaar.

Jaloezie is een moederneuker! Ja, we hebben op het hoogste niveau gestudeerd, wat maakt dat nou uit? We kijken niet neer op lagere niveaus zoals links op ons neerkijkt. Sterker nog, de vmbo'er die ons vuilnis ophaalt, is meer waard dan al die academische oetlullen in het bestuur en de politiek. Ja, we zijn wel trots op wat we hebben bereikt en voeren dan ook openbaar onze titels die we terecht hebben verdiend. Waarom zou iemand die minder heeft zich daardoor gekleineerd voelen? Wij kunnen weer andere dingen niet, bijvoorbeeld sporten op professioneel niveau. Ook zijn we geen topregisseurs die films maken die meteen uitverkocht raken. Mogen Ajax, PSV en Feyenoord hun competitie dan niet meer Eredivisie noemen omdat wij niet kunnen voetballen? Of moet er aan onze Youtubebrouwsels evenveel credits worden gegeven als aan een film die miljoenen heeft gekost? Kom nou, het een is gewoon veel beter dan het ander. Nivelleren, krijg de klere! Verschillen zullen er altijd zijn, al gaan ze duizend keer het naampje veranderen.

"Ja maar het vmbo heeft een slechte naam en als we het nu samenvoegen met de havo en het gewoon school noemen, is dat verdwenen." Fuck you dwaze flikkers, het feit dat het vmbo een slechte naam heeft komt niet omdat er ook nog een havo bestaat met een hoger niveau. Het vmbo is al een verneukte samenvoeging van de lbo-vakscholen en de mavo. Het lbo en de mavo hadden vroeger een goede naam. Na de samenvoeging is het vmbo pas het afvoerputje geworden van het onderwijs. Dat is wat ons betreft toch het grootste bewijs dat samenvoegen onder een naam bullshit is en niet werkt. Iemand die lbo had gedaan, was toen hij 16 werd een goede timmerman of loodgieter. Daarna ging hij doorgaans werkervaring opdoen. Wie de mavo had gedaan, kon naar het mbo om een beroep te gaan leren op middelbaar niveau of doorgaan naar de havo. Alles had een goede naam, want het niveau was duidelijk en de uiteindelijke bestemming ook. Wat denken die zelfbenoemde deskundigen nou? Dat ze na een falende samenvoeging de boel "verbeteren" met nog een samenvoeging?

De bedoeling is dat mensen met verschillende niveaus bij elkaar in de klas komen en dat pas bij het eindexamen gedifferentieerd wordt naar niveau. Twee ijzersterke bezwaren hiertegen willen we noemen. Ten eerste is onderwijs zo goed als de zwakste schakel. Bot gezegd kan er nooit op hoog niveau les worden gegeven met een groot aantal dommeriken in de klas. Zij zullen het immers niet begrijpen, gaan vervelend doen en dan wordt het niveau toch weer aangepast op die leerlingen. Wie eigenlijk havo doet en tussen de vmbo'ers zit, kan onderwijs op zijn niveau dus wel vergeten. Uiteindelijk kan hij zich enkel bewijzen bij de toetsen waarbij die van hem strenger worden nagekeken, maar dat levert helemaal niks op. Bekend is dat leerlingen die bijvoorbeeld bij allochtonen in de klas zitten die slecht Nederlands spreken, wat bij het vmbo normaal is, zelf ook slechter gaan spreken en onder hun niveau presteren. Leerlingen leren het beste als ze met leeftijdsgenoten van hetzelfde niveau bij elkaar zitten. Dat is een feit.

Het tweede bezwaar dat we hebben is dat het uiteindelijke onderwijstraject formeel en juridisch wel een ander niveau oplevert, maar het in de praktijk gewoon om hetzelfde diploma gaat. Kijk maar eens wat er in het vmbo gebeurt. Wist u dat er in het vmbo eigenlijk 4 niveaus zijn? En als u dat wist, kunt u het ene diploma van het andere onderscheiden? Wellicht als u zich verdiept in de materie en het originele diploma kunt bestuderen, maar ondertussen zegt iedereen gewoon dat ze vmbo hebben gevolgd en dat is het. Dan gaat u er maar gemakshalve vanuit dat het gewoon om een vmbo-diploma gaat. Kortom, wat voor niveau iemand ook haalt, hij wordt altijd geassocieerd met de allerlaagste niveaus en zijn diploma is in de praktijk dan ook geen sodemieter waard. Of kunt u bij elke sollicitatie uitleggen dat u examen heeft gehad op een hoger niveau terwijl u jarenlang tussen de kansarme allochtonen heeft gezeten? Nee beste mensen, als er niet van te voren duidelijke verschillen zijn en de diploma daadwerkelijk in waarde oplopen, hebben we er niks aan.

De initiatiefnemers bestrijden deze bewaren met de term maatwerk. Bij de VO-raad, de sectororganisatie van middelbare scholen, zien we niet toevallig een bekende naam opduiken. Paul Rosenmöller als ex-GroenLinkser als voorman. U weet wel, de man die de middels demonisatie medepleger was bij de moord op Pim Fortuyn. Van wie de legendarische woorden "dit is geen normaal rechts, dit is extreem rechts" kwamen. De man die hoopte dat er bloed zou vloeien van de man die enkel moslims over een kam scheerde. Uiteindelijk werd Fortuyn vermoord. Door dat soort demonisatie en nota bene door een milieuradicaal die zich doorgaans erg verbonden voelen met GroenLinks. Even om zijn "kennis" in perspectief te plaatsen. Idioten die een ander zo kapot maken en die elke vorm van menselijkheid ontberen, kunnen en mogen geen adviezen geven over de richting waarin ons onderwijs moet gaan. Zij hebben nergens verstand van. Valt het u niet op dat er nooit fatsoenlijke mensen op de belangrijke posities zitten waar de cruciale beslissingen vallen?

Een klassieke truc van socialisten om hun jaloerse nivelleringsdrift te verbergen is doen alsof het systeem voordelen gaat opleveren. Maatwerk zou in hun visie bijvoorbeeld kunnen betekenen dat havoleerlingen de vakken waar ze goed in zijn best op vwo-niveau kunnen doen. Denk na, wat klopt hier niet?! Juist, ze willen vmbo en havo samenvoegen! Dat is dus heel iets anders, stelletje leugenaars! Ook als er wel een mogelijkheid komt om vakken op een hoger niveau te volgen, zijn wij er niet echt voorstander van. School is namelijk, zoals we al zo vaak betoogd hebben, niet louter een samenraapsel van vakken op een bepaald niveau. Het niveau impliceert denkniveau. Wie vwo doet, wordt gedacht een denk- en werkniveau te hebben op vwo-niveau. Niet alleen op alle vakken die gevolgd zijn, maar ook sociaal-emotioneel en qua abstract denkvermogen. Aan een enkel vak kan geen waarde worden gegeven. Wie het qua niveau niet aankan om alle vakken op zijn niveau te doen, kan niet op die basis op dat hogere niveau gaan studeren.

Ja, we snappen waar u heen wilt. Waarom kan iemand die havo heeft gedaan plus enkele vakken op vwo niveau, niet op de universiteit Rechtsgeleerdheid gaan studeren? Kijk, het feit dat er op de universiteit pretstudies bestaan die met een lagere vooropleiding ook zouden kunnen worden gevolgd, betekent niet dat het een goed idee is om havoleerlingen op de universiteit toe te laten of te suggereren dat hij een betere havodiploma heeft dan de rest. Havo is havo en als u een hoger niveau aankan, waarom bent u dan niet eerder naar het vwo gegaan? Onder de Mammoetwet moesten leerlingen 6 vakken kiezen en konden ze een zevende vak erbij nemen als ze wilden voorsorteren om na de havo nog eens vwo te doen. Ja, dat duurde een jaartje langer, maar men moest dan ook 5 jaren vwo compenseren. Dat ging allemaal prima. Breng dan het oude systeem weer terug waarin mensen die hoger wilden, dat altijd ook konden. Het systeem was goed ingericht. Zo was examen doen op verschillend niveau bij de mavo mogelijk en kon je van de havo naar het vwo.

Het grootste bezwaar tegen maatwerk is dat leerlingen zich in feite niet de stof op het vereiste niveau eigen maken, maar dat het onderwijs zich gaat aanpassen aan de leerlingen en ze als het ware gegarandeerd een diploma krijgen. De havoleerling op een vmbo plus havo school zal eerder schijt hebben aan school. Hij krijgt zijn diploma toch wel, net zoals iedereen met een lager niveau en zijn diploma heet dan zoiets als "schooldiploma" net zoals de meest domme leerlingen in zijn klas dat ook krijgen. Waarom nog de motivatie opbrengen om meer te leren als ze hetzelfde waardeloze diploma krijgen? Een vwoleerling op een havo plus vwo school, zal denken dat hij zijn diploma eveneens altijd krijgt, dus waarom hard leren om alles op vwo-niveau te doen als hij straks hetzelfde diploma heeft als de havoleerling? De havoleerling die vwo had gekund, wordt lui en haalt alles op de havo. Duidelijke niveaus zijn beter voor iedereen, behalve dan voor het linkse nivelleringsideaal.

Straks krijgen we vmbo-leerlingen die als het ware hun docenten pijpen bij de goede vakken om deels een vwo-niveau op hun diploma te krijgen. We hebben zo vaak gezien dat leerlingen voorgetrokken werden met betere cijfers. Tot nu toe leverde dat geen schade op, maar er zullen maar omwegen komen om toch tot een hoger niveau op het diploma te komen terwijl de kennis niet aanwezig is. Wat doen ze dan? We hebben ook schooldirecteuren gehad die hebben geroepen dat we een bepaald niveau niet aankonden. Omdat we al ingeschreven stonden op dat niveau en alle vakken op dat niveau werden gegeven, konden ze er niks aan doen dat we toch examen gingen doen en slaagden. Maatwerk zou impliceren dat al onze docenten weigeren om het hogere niveau af te nemen omdat er ook vmbo beschikbaar is en we dus genaaid worden. Allemaal praktische problemen die opeens heel realistisch worden omdat ze nu nog enigszins afgevangen worden. Hoe geloofwaardig is het overigens dat een vmbo'er een vwo-cijfer voor bepaalde vakken op zijn diploma heeft staan?

Maatwerk in het onderwijs moet uiteindelijk leiden tot maatwerk in diploma's en wat ons betreft is dat je reinste diploma-inflatie. Wat maakt een diploma nu zoveel waard? Juist, omdat er bergen met werk verzet moeten worden tegen een hoog niveau met vastgestelde doelen waarbij niet iedereen in staat is om het te halen. Het feit dat wij iets kunnen wat een ander niet kan en dat kunnen bewijzen met een diploma, maakt dat papiertje waardevol. Straks kan iedereen een diploma halen en is het niks meer waard. Alsof werkgevers er een hele studie van gaan maken van wat u allemaal gedaan heeft. Het is nu al zo dat men op de arbeidsmarkt niet meer opkijkt van diploma's. Zelfs als u aan komt zetten met 3 diploma's uit het hoger onderwijs zoals onze beheerder, doen werkgevers alsof het niks waard is omdat de jongere generaties die papieren blijkbaar al bij een pakje boter krijgen. Walgelijk vinden we dat. De waarde van het Nederlandse diploma is al verkracht door fraude in het onderwijs. Nu ook weer door maatwerk.

Wat hebben wij aan een diploma waar "School" op staat en waarbij werkgevers juristen moeten zijn om de kleine lettertjes te ontrafelen? Wat hebben we eraan dat een kleine dorpsschool goede aanbevelingen geeft en dat er her en der een vak op een hoger niveau op het diploma staat zonder dat we het daarbij behorende denkniveau kunnen overleggen? Allemaal socialistische pierpraat. Daarnaast wordt er ook nog geopperd dat het mogelijk moet worden om de school sneller te doorlopen. Bullshit, school is niet alleen stampen en zo snel mogelijk kennis op doen, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling die nu eenmaal niet sneller verloopt. Als men er nu pas achter komt dat de havo en het vwo inmiddels zo uitgehold zijn dat het in 3 jaar kan, dan moeten ze dat niet in een wet gaan vastleggen maar het onderwijs weer op het oude niveau terugbrengen zodat mensen met een diploma ook echt wat hebben geleerd. Nivellerende onderwijsvernieuwingen moeten verboden worden. Breng het onderwijs eerst maar terug naar het goede oude systeem.

Tegenwoordig is het helemaal de trend om het onderwijsniveau te degraderen naar het niveau van de leerling in plaats van dat hij zich moet aanpassen aan het niveau van de stof waarvan hij graag een diploma wil. Blijven zitten wat vroeger veelvuldig voorkwam als een leerling het niveau niet aankon, kan bijna niet meer op de scholen van nu. Erg kut als het in uw jeugd gebeurde waarvan u vast nog steeds trauma's hebt en dan nu te moeten horen dat het hele onderwijsniveau naar beneden is bijgesteld. Dreigen leerlingen toch te blijven zitten, dan wordt er gewoon een zomerschooltje aangeboden. Jawel, daar waar u een heel jaar moest overdoen, kunnen ze tegenwoordig gewoon over als ze een paar weekjes hard werken. Heerlijk, ze krijgen nog hetzelfde diploma als u ook. Zoveel was het nou allemaal waard. Proest. Ze moesten die dwazen die dit allemaal verzonnen hebben stuk voor stuk ophangen in het bos. Staatssecretaris trekt 9 miljoen euro uit om zitten blijven uit te bannen. De kwaliteit van het onderwijs blijft natuurlijk gewoon ruk.

Scholen, het onderwijs en de leerlingen zijn gebaat bij een niveau en een diploma dat uniform en eenduidig is. Waarom gaan we eigenlijk naar school? Om te leren en daarmee de bagage mee te krijgen die we in deze wereld nodig hebben. Voordat we een denkniveau kiezen, moeten we heel duidelijk weten wat het niveau aanbiedt, wat we ermee kunnen en wat het diploma uiteindelijk waard is. We investeren immers wel 4, 5 of 6 jaren van ons leven. Ook na het diploma is uniformiteit belangrijk. Werkgevers moeten weten wat ze aan ons hebben. De stof moet per niveau zo uitgekiend zijn dat we met gelijksoortige leerlingen in een klas komen te zitten zodat we niet naar beneden worden gehaald of anderen naar beneden halen. Knoeien met het niveau en allerlei rare fratsen uithalen om mensen toch aan een diploma te helpen, is juist de aanleiding geweest voor de hele degradatie en inflatie van het onderwijs. Maatwerk zet de deur wagenwijd open tot minimalisatie in het onderwijs. Alleen datgene willen leren waarvan mensen denken dat het van belang is.

Overweging.

Het onderwijsniveau is gedaald, het onderwijs zelf is slecht, diploma's zijn onderhevig aan inflatie en de onderwijsvernieuwingen worden om onze oren geslagen. Onderwijshervorming is nodig, daar hoeven we in elk geval geen discussie over te voeren. Veranderen om het veranderen en de boel nog meer verpesten met methoden die aantoonbaar niet werken, is idioot. Met de kennis van nu weten we dat samenvoegen niet werkt en maatwerk synoniem is voor de linkse nivelleringsidealen. Misdefinitie vindt dat het onderwijs niet meer als proeftuin mag worden gebruikt voor allerlei politieke spelletjes. Gaan er nu veranderingen plaatsvinden, dan willen we dat het gebeurt op basis van intelligentie, kennis en ervaringen uit het verleden. Uiteindelijk moet het onderwijs aansluiten op de wereld om ons heen en jonge mensen uit de komende generaties de gereedschappen bieden om nog wat van deze wereld te maken. Maatwerk voorstellen in een wereld die in principe voor iedereen hetzelfde is? Rosenmöller heeft zeker zijn kop in de reet van een kameel zitten.

Toegegeven, de voorstellen voor maatwerk die er gedaan worden, hadden ook onze schooltijd eenvoudiger kunnen maken. Al op de basisschool hadden we door dat het een en al herhaling was. Van de 8 groepen die we moesten doorlopen, waren er zeker 4 dubbelop. Aan het einde van groep 7 konden we al perfect spellen en rekenen, zeker in verhouding tot de huidige generaties die enkel nog hun smartphone kennen. Eigenlijk hadden we klassen kunnen overslaan en al op 8-jarige leeftijd naar het voortgezet onderwijs kunnen gaan. Zou het wettelijk geregeld zijn dat we met een voortgangstoets klassen konden overslaan, dan waren we een stuk sneller klaar. Nou ja, totdat iedereen zich gaat trainen op die toetsen zodat zij dat trucje ook kunnen herhalen. Ook op het voortgezet onderwijs hadden we veel nutteloze herhalingen en zelfs hele vakken waar we niks aan hadden. Dat hadden we allemaal kunnen overslaan. We waren zo intelligent dat we al op 12-jarige leeftijd naar de universiteit konden, maar ja, door anderen liep dat anders.

Gaat onderwijs niet ook over zaken die niet meteen nuttig zijn maar wel uw algemene kennis verbreedt? Wat hebben we nu daadwerkelijk gehad aan al die klote uren Duits en Frans. Verder dan "Sieg Heil!" en "Nondeju!" komen we nu niet meer. Wat hadden we nou aan topografie? Google Maps is toch veel beter? Geschiedenis? Ach, dat wordt toch alleen maar geschreven door de winnaars van de oorlog. Allemaal leugens. Tijd die veel beter had kunnen worden ingevuld, maar of maatwerk dan de oplossing is? Nee, want over dit soort problemen wordt helemaal niet gesproken. Nog steeds is het zo, ook onder de huidige plannen, dat mensen van school kunnen komen zonder echt de vaardigheden te beheersen die nodig zijn om in deze achterlijke wereld te kunnen overleven. Ja, als u lekker gepijpt heeft, een netwerk heeft kunnen opbouwen en overal de linkse taal uitkraamt, dan heeft u een goede toekomst, dat dan weer wel. Nee, onderwijs hoort uniform te zijn. U hoort de stof te beheersen en niet andersom. Oplossingen zijn broodnodig.

Breng de vakscholen weer terug onder het lager beroepsonderwijs (lbo). Het lbo heeft altijd een betere naam gehad dan het vmbo omdat het mensen die met de handen wilden werken tenminste opleidde tot een beroep. Daarnaast willen we dat de mavo weer in ere wordt hersteld. De mavo had vroeger al een goede differentiatie qua niveau. Zo kon men de mavo op a-, b-, c- en d-niveau halen. Zorg ervoor dat de laagste niveaus ook toegankelijk zijn voor lbo'ers zodat die kunnen overstappen of op een later moment in hun loopbaan extra kennis kunnen opdoen. Het hoogste "d-niveau" geeft voorts toegang tot de havo. Zo komt het oude systeem deels overeen met het maatwerkidee wat ze willen gaan invoeren, maar dan op de juiste manier en op het juiste niveau. Havo en vwo horen aan de ene kant bij elkaar, maar zijn altijd strikt gescheiden. Beiden geven toegang tot het hoger onderwijs. De ene praktisch, de ander wetenschap. Vroeger was het (ook) mogelijk om van elk niveau het andere te bereiken mits er maar genoeg ambitie was. Breng dat weer terug.

Havo wordt soms spottend vwo-light genoemd omdat beide schooltypen zo op elkaar lijken, het grootste verschil lijkt het extra jaar van het vwo, maar leiden toch op voor totaal verschillende vervolgopleidingen. Om het probleem van de te vroege keuze hier deels op te lossen, kan men kiezen voor een 2-jarige brugklas zodat de keuze in elk geval uitgesteld is totdat leerlingen 14 zijn. Voorts kan men in de 3e en tevens laatste klas in de onderbouw voor havoleerlingen een faciliteit maken zodat ze, als ze het aankunnen, nog een poging kunnen doen om in te stromen op het vwo. In de bovenbouw van de havo is er altijd een faciliteit geweest om, als men een extra vak volgt, na de havo alsnog vwo te doen. Overigens is dat niet per se nodig, want wie de havo heeft afgerond en op het hbo in een jaar zijn propedeuse haalt, kan alsnog naar de universiteit. Deze route wordt echter steeds vaker geblokkeerd. Open de oude mogelijkheden en veel problemen worden al opgelost aangezien ze veroorzaakt werden door lakse "vernieuwingen".

Inhoudelijk is het onderwijs niet geholpen met maatwerk, maar wel met betere opleidingen die de juiste kennis en vaardigheden aanleren. Kijk, er zijn nu eenmaal veel zaken in deze wereld die voor iedereen hetzelfde zijn en gewoon onder algemene kennis vallen. Wie een diploma op de hoogste niveaus wil hebben, moet gewoon over die kennis beschikken. Punt. We gaan niet aan minimalisatie doen waarbij leerlingen gaan proberen om met zo min mogelijk kennis een zo hoog mogelijk niveau gaan scoren. Het idee dat veel zaken die u op school leert overbodig zijn, klopt helemaal. Dat lossen we niet op door leerlingen dan maar toe te staan meer of minder "onzin" te leren, maar die onzin te vervangen door kennis en vaardigheid waar we wel wat aan hebben. Wij zijn ons nogal rot geschrokken dat we na 20 jaar school, van basis tot de universiteit, niks wisten van klussen, muziek, huishouden en het leven. Leidraad voor goed onderwijs moet zijn wat mensen moeten weten om normaal en fatsoenlijk te kunnen leven in deze wereld.

Blijven zitten is een probleem waar het onderwijs altijd al mee te kampen heeft gehad en waar we ook graag een goede oplossing voor zien. Op zich is het niet zo ingewikkeld. Als onderwijsniveaus uniform zijn en leerlingen zijn onderzocht op hun potentie om het denkniveau te beheersen, dan kan de leerling het denkniveau aan en is blijven zitten dus een kwestie van externe omstandigheden in het leven van het kind dat de problemen veroorzaakt. Een van de meest voorkomende oorzaken is pesten. Een kind dat gepest wordt is bezig met overleven en ondanks dat hij het niveau makkelijk aan zou kunnen, komt hij niet aan leren en presteren toe omdat zijn hoofd er niet naar staat. Voor dat probleem moet een oplossing komen. Voorts kan een leerling op het verkeerde niveau terecht zijn gekomen door drammende ouders. Dat kan weer voorkomen worden met een goede brugklas en goede toetsen waaruit dat blijkt. Met het oude systeem waren we al een heel eind, alleen zijn we er door die domkoppen nooit aan toe gekomen de fouten te verbeteren.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.