Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 6 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

755 Leenstelsel maakt schuldenschooiers
754 Opkankeren profiteurs!
753 Vergeetcensuur onder vuur
752 Het PvdA-collegegeld
751 Alles fŁr das Reich!
750 Pestkoppen moeten we zelf stoppen
749 Universitaire bedrijvigheid
748 Herdenken zal mensen krenken
747 Dag van de PvdA-schijt
746 Wij denken anders
745 Solliciteren naar kutadviezen
744 Geen woorden, maar pedodaden
743 Opgerot met dat downloadverbod (2)
742 Waan van de Marokkaan
741 Spijt van hufterigheid
740 De dommenmaatschappij
739 Gekleurde riooljournalistiek ontmaskerd
738 Hitler, please come back!
737 UvA-hoer op discriminatietoer
736 Digitaal gaat met u aan de haal

736 # Digitaal gaat met u aan de haal #
Gepost door Misdefinitie op 07-03-2014 om 23:19.
Geboren in een computer en opgegroeid zonder vrienden, weten we heel goed wat slaafs afhankelijk zijn van techniek voor enig sociaal contact betekent. Professioneel gebruik van apparatuur boezemt ons eveneens geen enkele angst in. Techniek kan bij een goede inzet een prachtig hulpmiddel zijn om dingen te doen die we anders nooit hadden kunnen realiseren. Effectiever produceren en ongeacht de afstand onze teksten distribueren bijvoorbeeld. Desondanks zijn we van mening dat automatisering en de daarvoor benodigde digitalisering niet het antwoord kan zijn op alle levensproblemen die we tegenkomen en bovendien ook een flink aantal nadelen kent. Privacyschending en de daaruit voortvloeiende gevolgen is het belangrijkste nadeel. Alles wat digitaal is of gemaakt wordt, kan en zal namelijk gestolen worden. Informatie is goud waard in een maatschappij waarin iedere afwijking al tot diskwalificatie kan leiden. Wanneer computers en automatisering louter als doel worden gezien in plaats van als handig gereedschap, neemt men een loopje met u.

Uw geld buiten uw controle.

Rond de eeuwwisseling waren we nog altijd ouderwets aan het rommelen met chartaal geld in guldens en waardepapieren toen de bank belde. "Meneer, u bezit weliswaar geen sodemieter, maar u kunt van iets niets maken als u zelf ook gebruik gaat maken van onze nieuwe rekeningen met internetbankieren." Met veel poeha werden we onthaald alsof we een huis van een miljoen gingen kopen. Wat een voordelen, wat een vooruitgang, wat een mooie dingen voor de mensen! Internetbankieren betekent 24 uur per dag kunnen piepen naar onze vooral lege spaarbankboekje, sneller geld overmaken en aanbiedingen op naam (lees: vuile reclame). Op internet zijn echter de gevaren. Elke keer als we dubieuze websites openen, hebben we de kans dat criminelen op een dag alles pikken. Van websites maken, beveiliging en gezond verstand, hebben we immers geen kaas gegeten. Geen probleem, de bank staat borg voor fraude en het gemak. Vol overgave, beweerde de bank dat die rekeningen een torenhoge rente opleveren van maar liefst 4,6 %. Veel mensen konden niet achterblijven.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de banken de explosieve toename van het digitale geld, aangrijpen om de dienstverlening volledig uit te kleden tot het nulpunt. Bankfilialen gingen dicht zodat men in bepaalde gemeenten straks bijna 10 kilometer moet lopen om persoonlijk in contact te treden met de bank. Bij de bank worden we niet meer met open ogen ontvangen, maar wel met open camera's. Overal worden beelden van gemaakt en als we bij de balie komen, moeten we onze gele ster laten zien. Ausweis, anders geen diensten. Jongeren onder u zijn dat wellicht gewend en als u heel oud bent ook wel, maar er is een tijd geweest dat men gewoon binnen kon lopen bij de bank, netjes werd gegroet en op vertoon van een bankpas zaken kon doen. Geld storten wordt steeds meer afgeraden, banken zijn geld gaan vragen voor hun digitale rekeningen die niks meer kosten en de spaarrente is bijna niks meer. De Rabobank ging van 4,6 % rente naar 1 % rente en dat voor een halfgare digitale rekening waar de Belastingdienst tegenwoordig ook toegang toe heeft.

Alles onder controle, digitaal en geregistreerd, dan lopen alle nette burgers in de pas van de machthebbers van het grootkapitaal. Dan alleen nog afrekenen met het contante geld, want dat is voor zwartwerkers, dieven en klaplopers. Acties als "klein bedrag, pinnen mag" mogen dan wel een groot succes zijn in een samenleving die graag schulden maakt en daarvoor iedereen aanmoedigt om gemakzuchtig naar het pasje te grijpen: feit is wel dat al uw digitale transacties tot in de lengte der dagen worden opgeslagen en tegen u kunnen worden gebruikt. Goed, we zullen dat maar moeten accepteren, want we krijgen ons loon immers niet meer in een loonzakje. Wekelijks pinnen en dan altijd met contact geld betalen om zodoende de bijna volledige controle over ons eigen geld te houden, wordt gezien als hopeloos ouderwets. Werkt echter prima en we raden het vooral ook mensen aan die slecht met geld om kunnen gaan. Banken willen het liefst dat u afhankelijk blijft van hun nieuwe digitale diensten en doen er alles aan om u als klant te binden.

De ING-bank, een van de banken die staatssteun nodig hadden omdat wanbeleid hen bijna aan de grond had gebracht, komt met het idee van het contactloos betalen. Simpelweg een bankpas met een chip die draadloos vanaf een afstand kan worden uitgelezen. U doet even net als met een OV-kutkaart * bliep * en er wordt geld van uw rekening afgeschreven alsof u iets heeft betaald. Erg handig, aldus de bank. Betalen zonder een pincode in te toetsen. Klinkt als een kreupele vervanger voor de nooit aangeslagen Chipknip. Al had die tenminste nog de eis dat de (beveiligde) chip in contact moest komen met het afleesapparaat. Technieken verfijnen zegt u? Wij zien praktische bezwaren. De pas staat eenieder toe, dus ook degenen die het van u gestolen hebben, om 25 euro per keer van uw rekening te halen tot een maximum van 50 euro. Kwestie van uw pasje achterover drukken of misschien wel skimmen. Bankrekeningen zijn straks even makkelijk bereikbaar als contant kleingeld dat u achteloos bij u heeft.

Natuurlijk, fysiek geld kan men ook van u stelen, maar dat hebben veel mensen niet in overvloed aanwezig. Tegenwoordig lopen we alleen met een pinpas rond; de hand op de knip houdend. Misschien dat ze hooguit 10 euro bij zich hebben. Contactloos betalen houdt in dat de kans toeneemt dat mensen het systeem aan hebben staan en er tenminste 50 euro te halen valt. Doordat ING het standaard aan zet, hebben criminelen nu opeens miljoenen extra doelwitten op straat. Waaronder u; zelfs als u geen rekening heeft bij de ING. Dat kunnen de boeven namelijk van te voren ook niet ruiken. Voorts is het contactloze gebeuren een potentieel veiligheidslek. Moeten ze met contant geld nog fysiek in onze zak kruipen met als risico dat ze eerst onze langwerpige identiteit tegenkomen: met een contactloos exemplaar is het theoretisch mogelijk dat criminelen een middel vinden om u geld afhandig te maken zonder dat u hier iets van merkt. Voorstanders roepen dat we niet zo moeten zeiken en het heus wel veilig is allemaal, maar dat waren internetbankieren en de bankpassen ook.

Opmerkelijk is dat zulke technieken min of meer stiekem worden ingevoerd. Plotseling krijgt u een brief in de bus, maar u weet dat mensen over het algemeen erg dom en ongeÔnteresseerd zijn. Grote kans dat ze niet eens in staat zijn om in te schatten wat de risico's zijn. Opeens staat het gewoon aan en is het mogelijk om met uw pas geld van uw rekening te halen. Om te beginnen "slechts" 50 euro, hoewel dat voor een sloeber ontzettend veel geld kan zijn, maar u begrijpt het principe van de glijdende schaal. Inflatie, producten worden duurder, het systeem wordt breder geaccepteerd en zo schuift de limiet langzaam maar zeker op. "Dan zetten jullie doemdenkers het toch allemaal uit?" Ja, zo werkt het niet. Mensen die meuk in de stort duwen en dan verwachten dat zij daar energie in steken om te bepalen of en hoe ze het weer uit moeten zetten. U weet dondersgoed dat mensen dat niet willen doen. Banken hebben er belang bij dat u zo afhankelijk mogelijk wordt van hun systemen zodat u het niet waagt de dienstverlening stop te zetten.

Als het volledig veilig is, waarom hebben banken dan in hun voorwaarden de mogelijkheid dat zij uw geld bij problemen moeten vergoeden, smerig lopen afdekken? Wordt uw pas gestolen, dan is tot het moment dat u het meldt, de eerste 50 euro voor uw rekening. Boeven lopen met een speciaal geprepareerd apparaat naast u. Bliep, 50 euro armer. U weet het niet, loopt een winkel binnen en koopt iets kleins voor 10 euro. De kans is groot dat u pint, want de meeste mensen zullen na de brieven van de ING niks begrepen hebben van dat contactloze gedoe of besloten hebben het gewoon op de "oude" manier te doen. Nadat u gepind heeft, staat het contactloze weer open. Bliep, nogmaals 50 euro van uw rekening. Dat gaat zo door totdat u uw rekening ziet, merkt dat u genaaid bent of er geen geld meer is. Wat zegt uw bank? Aangezien u steeds tussendoor heeft gepind, zult u ook wel het contactloze gebruikt hebben. Des te meer wegen naar Rome leiden, des te groter is de kans dat boeven op een gegeven moment de controle hebben over uw bankrekening.

Wellicht heeft u geen ING en vindt u het niet zo belangrijk omdat u denkt dat het slechts om een systeem gaat dat u nota bene kunt uitschakelen. Binnen het algemene plaatje, voeren onze bezwaren tot het punt waarop er juist steeds meer diensten komen die toegang willen tot uw rekening. Denk aan het openbaar vervoer. Vroeger hadden we wat muntgeld in de zak en bepaalden we op basis daarvan of we met de trein konden reizen. Af en toe kochten we een goede oude strippenkaart en zo hielden we de kosten in eigen hand. Thans moeten we lopen klooien met een OV-chipkaart. Allereerst moeten we daarvoor onze gegevens afstaan aan het zoveelste cluster van commerciŽle bedrijven die informatie verkopen alsof we goedkope hoertjes zijn. Kunnen ze het weer stiekem laten weglekken bij criminelen. Voorts zijn we verplicht om al onze gangen na te laten gaan. Digitale systemen registreren alles voor de rest van uw leven. Bedrijfsgebonden digitale systemen zoals de OV-chipkaart, eisen dat u geld beschikbaar stelt en eventueel ook de toegang tot uw rekening.

Interessant, u heeft dus 50 euro van ING bij u en ook nog een paar tientjes op de OV-chipkaart. Een kaart die kan worden ingesteld voor het automatisch opladen als de crimineel op uw kosten een paar flinke reizen heeft gemaakt. Dat is al veel financiŽle schade is het niet? Dan heeft u nog zo'n mooie smartphone. Fysiek is dat apparaat al de nodige euro's waard en loont het derhalve de moeite om u helemaal lens te slaan als u het niet wilt afgeven, maar u heeft er vast ook al van die mooie apps op staan. De app voor de OV-chipkaart is volgens de makers lekker eenvoudig. Saldo, transacties en de mogelijkheid om uw bankrekening open te stellen voor automatisch opladen, kunnen met een inlognaam en wachtwoord eenvoudig worden opgevraagd. Met een beetje dreigen, geeft u zo uw account af aan een crimineel en wie weet wat hij nog meer allemaal op dat prachtige digitale apparaat over u kan vinden. Vervoerders hebben alweer een nieuwe variant van de OV-chipkaart. Betalen op rekening. Lekker reizen en uw bank leegtrekken wordt daarmee mogelijk.

Directeuren van andere bedrijven krijgen van deze gedachte zo'n harde plasser dat ze uit alle macht willen proberen een soortgelijke situatie te creŽren. Yellowbrick belooft de ultieme parkeerervaring door digitaal de tijd te starten en te stoppen wanneer u parkeert. Volgens het bedrijf krijgt u dan geen parkeerboetes meer en betaalt u achteraf. Om te beginnen dient u zich te registreren. Uw persoonsgegevens waaronder uw adres, worden gekoppeld aan een kaart en via die kaart kunt u met behulp van uw telefoon de rekening laten oplopen tot astronomische bedragen. Achteraf betalen impliceert automatische incasso wat in de praktijk de zoveelste keer is dat u toestemming aan een bedrijf geeft om uw rekening naar hartenlust leeg te trekken. "Ja maar het is zo makkelijk en mensen pleuren in een conventionele parkeerautomaat veel meer geld uit voorzorg om te voorkomen dat ze te laat terug zijn bij de automaat." Tarieven kunnen met het nieuwe systeem onbeperkt steeds een stapje hoger worden met de nodige pierpraat.

Allemaal leuk en wel, maar al die digitale meuk kan nooit concurreren met hoe het vroeger was. Namelijk in verreweg de meeste van de gevallen gratis kunnen parkeren of anders slechts een kwartje in de automaat flikkeren. Nu moeten we moeilijk doen, handleidingen lezen, registreren, privacyschending accepteren en bedrijven toegang geven tot onze rekening. Hoezo makkelijk? Makkelijk is dikke bullshit. Het grootste bezwaar dat u naast veiligheid en het verplicht moeten verstrekken van uw gegevens moet hebben is het feit dat als het eenvoudig is voor bedrijven om geld af te schrijven, de motivatie om Łberhaupt overal geld voor te gaan vragen tig keer hoger ligt. Vroeger werden straten breed ingericht voor auto's. Er was zo veel meer plek om te rijden en om te parkeren. Nu is het zo dat parkeren een goudmijntje is geworden naast die achterlijk hoge accijns op brandstof. Is dat wat makkelijk is? Geef ons maar het oude systeem. Al die digitale systemen hebben andere gebruiksaanwijzingen en zo kan het gebeuren dat u uit onwetendheid opgelicht wordt.

Zoals bekend is het niet de vraag of informatie die ergens opgeslagen wordt misbruikt wordt, maar wanneer. Steeds vaker komt dat tijdstip tegelijk met het daadwerkelijk opslaan van uw gegevens. Derden zoals de fiscus, proberen beslag te leggen op die gegevens om nog meer over u te weten te komen zodat ze u kunnen chanteren. Af en toe vangen ze weliswaar bot bij de rechter, maar dat neemt niet weg dat alles wat ooit is opgeslagen, door bepaalde mensen te misbruiken is. Door politie en justitie bijvoorbeeld die Marokkaanse daders liever niet willen oppakken, maar wel via het digitale systeem kunnen zien dat u daar toevallig ook was. Om de publieke opinie tevreden te stellen, is voorts uw aanhouding als verdachte snel gebeurd. Zelfs als u later onschuldig blijkt te zijn, is uw reputatie allang al naar de maan door alle publiciteit die dat over zich heen roept. Kan u niet gebeuren zegt u? Best wel naÔef. Nieuwe uitzuigsystemen schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe vaak heeft u inmiddels uw kenteken moeten invoeren?

Eenmaal digitaal, is er geen weg terug. Bedrijven worden steeds vindingrijker met uw gegevens. Verwacht u inmiddels van Facebook en Google dat ze al uw gegevens verkopen en bent u iedereen aan het afraden om selfies en andere meuk het internet op te slingeren? Mooi zo, maar dan bent u alleen nog maar bezig om mensen ervan bewust te maken dat gegevens die ze zelf verstrekken gevolgen kunnen hebben. Geheel miskend is het principe dat het veel erger is als er op internet gegevens over u staan waar u totaal geen invloed op heeft. Bijvoorbeeld rioolwebsites die uw naam besmeuren met onjuistheden en daardoor uw leven tot een hel maken omdat iedereen elkaar loopt te googelen. Bij de ING weten ze wel wat ze met uw gegevens kunnen doen. Doorverkopen aan derden. CommerciŽle bedrijven die grof geld neertellen voor uw gedetailleerde profiel waarmee ze u helemaal kapot kunnen spammen of beslissingen over u nemen. Uw betaalgedrag is best wel persoonlijk en wie dat te weten komt, kan het uw leven behoorlijk zuur maken. ING verkoopt het graag voor u.

Bedenk dat digitalisering inmiddels overal is. Laatst lieten wij omalief op een van onze computers rommelen omdat zij wat foto's van haar kleinkinderen wilde bekijken op internet. Popups met reclame voor porno, kinderfilms en seksspeeltjes vlogen haar om de oren. Niet omdat ze er zelf naar zocht, maar omdat zoekmachines en andere dataverzamelaars zo'n dik profiel over ons hebben opgesteld dat ze denken dat iedereen die erachter zit de hele godganse dag behoefte heeft aan die rotzooi. Gerichte marketing is het toverwoord. Laat mensen gericht zien waar ze behoefte aan hebben en die domme meute koopt zijn portemonnee leeg. Digitaal, want dat gaat lekker makkelijk. Besef dat men zoiets ook kan doen met uw bankgegevens. Tegenwoordig pint iedereen alles, dus weten ze precies wat u allemaal koopt en waar en wanneer u aan het winkelen bent. Zo vertelt ING bedrijven dat u drank, condooms en chips koopt. Krijgt u opeens geen verzekering, hypotheek of abonnement meer omdat men in uw profiel denkt te lezen dat u ongezond en verslaafd bent.

Tenzij u een goede advertentieblokker heeft op uw systeem, kan het u niet ontgaan zijn dat het internet van heden ten dage een vuilnisbelt is aan reclame-uitingen die te pas en te onpas uw systeem vervuilen. Internet wordt bijna onwerkbaar met zoveel advertenties. Misdefinitie is een van de weinige grote websites die geheel reclamevrij is. Zolang u rechtspopulisme niet onder reclame schaart tenminste. Verkoop van uw gegevens door ING, kan betekenen dat u op den duur tijdens het internetbankieren reclame voorbij ziet en hoort denderen. Wat ons betreft is dat een ernstig veiligheidslek. Alle servers van grote advertentieboeren hebben wel eens grootschalig virussen verspreid naar hun klanten nadat zij besmet zijn geraakt. Via zulke servers kunnen hackers immers grote hoeveelheden klanten bereiken en als iets de moeite loont, dan zal het misbruikt worden is een ongeschreven regel op het anarchistische net. Vindt u het een prettig idee dat software van commerciŽle bedrijven meeloeren als u uw zuurverdiende centjes beheert?

Ondertussen ligt ING onder vuur omdat zij een klassieke fout hebben gemaakt. Ruim 4,2 miljoen klanten tegen de schenen schoppen door aan te kondigen dat al hun gedrag bij de bank en winkels geanalyseerd gaat worden, kan niet ongemerkt voorbij gaan. Gegevens als uw salaris, de boodschappen die u doet, leningen en subsidies die u krijgt en uw woongedrag, behoren tot de kern van wat onder privacy behoort te vallen. Iedere bokkenlul, zelfs degenen die continu roepen dat ze niks te verbergen hebben, zullen begrijpen dat het niet zo fraai is als zulke gegevens commercieel misbruikt gaan worden. Klanten worden daarom ontzettend boos en uit enquÍtes blijkt dat 30 % van de ING-klanten wil overstappen na het bekend worden van het nieuws. Hypocriet als u bedenkt dat zij ook dagelijks worden afgetapt en gevolgd worden door geheime diensten, spionnen, bedrijven en verder alles en iedereen aan wie zij informatie geven, maar dat ter zijde. Selectieve verontwaardigdheid heeft de maatschappij zover gebracht dat proefballonnetjes de gedachten laten afdwalen van de algemene trend.

Abonnementen waren een voorloper van de enorme hoeveelheid gegevens die ze nu van u verzamelen. Gelokt door een leuke digitale dienst, bent u bereid om al uw persoonlijke gegevens weg te geven aan een bedrijf waarvan u de mensen niet eens kent. Juridisch geleuter dat u toch niet snapt, zorgt ervoor dat u eveneens akkoord gaat met alle voorwaarden waaronder uw toestemming om al uw gegevens te misbruiken voor andere zaken. U dacht hopelijk toch niet echt dat ze al die gegevens van u nodig hadden om de dienst te kunnen uitvoeren. Alle diensten, tot de Belastingdienst aan toe, hadden ook kunnen opereren met geanonimiseerde gegevens, maar ze vragen net zo makkelijk de hoofdprijs en niet omdat ze het beste met u voor hebben. Dus u neemt een abonnement, geeft toestemming om u kapot te spammen en geld te verdienen met uw gegevens en laat ze als klap op de vuurpijl automatisch geld afschrijven van uw rekening. Bedrijven gaan bijzonder slecht om met gevoelige informatie en deze keer is het de beurt aan Vodafone om te blunderen met gegevens.

Geld is niet het enige dat u aan waarde kunt bezitten. Digitalisering heeft invloed op alles wat u maar kunt bedenken. Van het overgebleven geld dat niet geconfisqueerd is door de overheid, galbekkende oplichters en ondoorzichtige systemen, koopt u ook wel eens iets leuks. Computerspelletjes bijvoorbeeld. Simpelweg een kwestie van een product kopen in de winkel en er dan 20 jaar op teren zoals wij oudgedienden gewend zijn? Tegenwoordig niet meer. Licenties mag u kopen en dan moet u spelen via een server die slechts een beperkt aantal jaren onderhouden wordt. Trucjes zoals abonnementskosten en een half product afleveren zodat de noodzaak om voor extra uitbreidingen te betalen extra groot wordt, maken het bedrog compleet. Dertien in een dozijn spellen die continu geld kosten en steeds de schijn opwerpen dat het doodeenvoudig is om weer de knip te trekken, draaien straks in uw browser voor een korte tijd. Consumeren betekent snel geld uitgeven, snel op iets uitgekeken zijn en dan weer geld uitgeven. Duurzaamheid? Kunnen we dat eten?

Om de paar jaar een harde schijf kopen en al uw gegevens lokaal back-uppen om rampen te voorkomen? Hoeft niet, zet het in de cloud. Marketingpraat voor het op internet zetten van uw meuk zodat het zichtbaar wordt voor bedrijven en geheime diensten. Ja ja, u bent zo'n toffe die weet hoe hij encryptie moet gebruiken, maar feit is dat u zelfs dan afhankelijk bent van de dienst en zomaar uw gegevens kwijt kunt zijn. Bovendien betaalt u dan weer voor iets wat u vroeger veel minder moeite en privacyschending kostte. Sinds begin jaren '80 bewaren wij al gegevens. Relevante gegevens uit die tijd, hebben we nog steeds. Zonder toegang tot onze bankrekening, zonder maandelijks abonnement en zonder angst dat de dienst er opeens mee ophoudt. Inderdaad, de nieuwe diensten in de cloud lijken goedkoper en dat kunt u met rekenwerk aantonen, maar alles in eigen hand houden is nu eenmaal onbetaalbaar. Digitaal zijn we inmiddels lid van tientallen websites die elk een andere procedure hebben die we moeten onthouden en onderhouden. Alles behalve handig.

Overweging.

Jongeren maken zich massaal druk om hun privacy als het om Facebook gaat nadat ze door alle publiciteit bang zijn gemaakt over datamining waarmee bedrijven een gedetailleerd profiel kunnen samenstellen. Een beetje nadenken levert op dat niet de bedrijven die teren op gegevens die u vrijwillig verstrekt de allergrootste bedreiging van uw privacy vormen, maar de bedrijven die vooral misbruik maken van gegevens waarover zij niet zouden mogen beschikken. Overal op internet vinden we dat zelfde principe terug dat mensen maar niet willen begrijpen. Wat we hier typen, doen we vrijwillig en als dat consequenties heeft, kunnen we zelf beslissen of we de informatie laten staan of niet. Op wat anderen met onze gegevens doen (ons zwart maken of profielen opstellen om daar negatieve beslissingen op basis van ongeoorloofde discriminatie te nemen) kunnen we geen invloed uitoefenen. Dat maakt het zo gevaarlijk. Protesteer tegen privacyschending door anderen. Aan praatjes door de media heeft u geen sodemieter.

Banken hebben in tegenstelling tot Facebook de bijzondere positie dat de maatschappij ervoor heeft gekozen om zijn burgers er volledig afhankelijk van te maken. Stellen we de privacyschending van Facebook en Google niet op prijs, dan kunnen we ervoor kiezen om geen gebruik te maken van hun diensten. Kunnen we niet zonder Google, dan kunnen we desnoods via het Tor-netwerk op Google komen zodat ze het een stukje moeilijker hebben een profiel van ons te maken. Aan de diensten van de bank, kunnen we niet ontkomen. De overheid heeft ons min of meer verplicht om een betaalrekening aan te houden bij een reguliere bank. Zo niet, dan kunnen we geen salaris krijgen omdat geen enkele werkgever nog loonzakjes uitdeelt. Voorts verplicht de Belastingdienst dat ze ons digitaal kunnen bestelen en wordt alles gekoppeld aan rekeningnummer, naam en geboortedatum. Zelden horen we mensen hiertegen een vuist maken. Het recht dat informatie over u vergeten, verwijderd en niet opgeslagen wordt, moet wat ons betreft een grondrecht worden.

Probeer deze discussie vooral niet op microniveau te voeren waarbij u gaat proberen om elk bezwaar bij elk onderwerp te ontkennen en te bagatelliseren zoals zo vaak gebeurt. Het probleem dat we hier aankaarten is geen probleem van oude rancuneuze mannetjes die niet aan moderne techniek kunnen en willen wennen. Ook niet van zeikerds die per definitie wars zijn van informatie in een geautomatiseerd systeem. Alles draait bij maatschappelijke misstanden om het totale plaatje waarin alles en iedereen afhankelijk wordt gemaakt van de grillen (van banken) zodat de vrije keus om niet aan deze poespas mee te doen niet meer bestaat. Het systeem creŽert een heel leger aan gedrochten die stuk voor stuk de macht over uw geld uit handen nemen en waarbij u blijkbaar niet in staat mag worden gesteld om aan de rem te trekken. Straks loopt u rond met een wirwar aan pasjes, systemen en informatie zonder te weten wat het doet. Vroeger was er slechts een manier om uw geld kwijt te raken (fysiek verliezen), maar nu zijn er ontelbare methoden.

Bedenk eens wat we nu precies onder vooruitgang moeten verstaan. Tot nu toe horen we enkel de drogreden van de vooruitgang gebaseerd op de technische eenvoud waarmee een bepaalde handeling kan worden verricht. Inderdaad, als u de volledige context elke keer vergeet en louter kijkt naar details, dan kunt u makkelijk tot de conclusie komen dat een handeling in vergelijking met vroeger simpeler verloopt. Elke keer een papieren strippenkaart kopen is wat meer werk dan eenmalig een digitale kaart toestemming geven om uw rekening leeg te trekken, maar de extra controle, het beslismoment en de overweging of u dat wel wilt en kunt betalen, is veel meer waard dan het schijnbare gemak. Al was het maar omdat u met de oude systemen, eventuele prijsverhogingen in het oog kunt houden en ze niet heimelijk kunnen worden doorgevoerd omdat u toch wel betaalt. Het gemak heeft een prijs en die betaalt u met privacy. Het moet u opgevallen zijn dat systemen steeds minder transparant worden. Net als postzegels met een 1 die stiekem verdubbeld zijn in prijs.

Baas in eigen land, baas over de eigen portemonnee, baas over het eigen bezit en baas over al onze gegevens, zijn wat ons betreft de principes van een democratische rechtsstaat. Hebben we dat niet, dan bestaat er geen vrijheid. Dan zijn we slaven geworden van de automatisering en vormen computer niet langer een handig gereedschap, maar een werktuig der onderdrukking. Nu we met betrekking tot het verzamelen en verwerken van informatie bijna alles kunnen doen en dat voor onbeperkte tijd tegen anderen kunnen gebruiken, moeten de maatschappelijke vragen niet langer gaan over de vraag of iets mogelijk is. Het moet gaan over de vraag of nog meer informatietechniek wel wenselijk is. Mensen zijn namelijk niet zo perfect dat ze echt menselijk kunnen worden afgerekend op wat er koud en kil in informatiesystemen over hen te vinden is. Iedereen springt wel eens uit de band en we doen allemaal wel gekke dingen. Vandaar dat we u oproepen om zoveel mogelijk afstand te nemen van elk systeem dat onnodig informatie opslaat.

Wees binnen de mogelijkheden die u nog heeft, zuinig op uw gegevens. Laat u niet verleiden tot toestemming om geheel automatisch toegang te krijgen tot uw geld. Bricken? Dikke snikkel, we zetten onze wagen wel in een woonwijk. OV-chipkaart? Laat maar zitten of zo min mogelijk. Contactloos betalen? Zet het onmiddellijk uit. Geld op allerlei kaarten zetten als tegoed? Niks ervan. Verkoop iets normaals of we hoeven het niet. Haal wat vaker geld van uw bank en betaal contant. Noteer inkomsten en uitgaven in een apart boekje en houd zo overzicht over uw financiŽle situatie. Al dat geleuter van adviseurs en digitale huishoudboekjes in uw internetbankieromgeving, zijn alleen maar bedoeld om u afhankelijk te maken. Installeer standaard software die alle advertenties blokkeren. Surf zoveel mogelijk via anonieme proxyservers of het TOR-netwerk. Verspreid zoveel mogelijk informatie die opzettelijk niet klopt. Laat het digitale slachtveld niet met u aan de haal gaan. Zo veel mogelijk zelf in de hand houden werkt nog altijd het beste.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.