Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 7 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

742 Waan van de Marokkaan
741 Spijt van hufterigheid
740 De dommenmaatschappij
739 Gekleurde riooljournalistiek ontmaskerd
738 Hitler, please come back!
737 UvA-hoer op discriminatietoer
736 Digitaal gaat met u aan de haal
735 Islam het virus der gestoordheid
734 Kiezen te verliezen
733 Prestige van het onderwijs
732 Uploadklant is een schooier
731 Hang op, klik weg, stap uit de EU!
730 Multikul? Dikke lul!
729 Fok! die gore pedofielen!
728 Zing een allochtoontje lager
727 Vrijgestelde onzinnigheid
726 Oost-Europeanen zijn net Marokkanen
725 Smachten naar kinderkutjes
724 Fraude is het nieuwe werken
723 Misdefinitie.nl wenst u een relativerend 2014

732 # Uploadklant is een schooier #
Gepost door Misdefinitie op 15-02-2014 om 23:24.
Overal waar we komen, zien we dat bedrijven en organisaties volslagen idioten aannemen die er genoegen in lijken te scheppen om klanten als een hoop stront te behandelen. Terwijl in principe een enkele klant al kan bepalen of er in de toekomst überhaupt nog klanten komen die van hun diensten gebruik willen maken. Een keertje goed de fout ingaan met beroepsquerulanten als wij en er wordt zo een zwartmaak- en lastercampagne opgezet waar de honden geen brood van lusten. Webcare wordt geroemd als ultiem wapen tegen negatieve reacties op internet, maar het enige wat mensen zeker weten als ze weer een lading "vervelend wat je overkomen is", "daar zit je niet op te wachten" en "vreemd, het zou moeten werken" zien, is dat het blijkbaar vaak fout gaat. Oprecht is het in geen geval en louter bedoeld als damage control. Aan de andere kant staan de beste stuurlui aan val die wel even denken te weten wat de klant nodig heeft. Veeleisende klanten die van UPC qua upload zakelijke dienstverlening verwachten op hun consumentenabonnementje, zijn een pijn in de reet.

De load van upload.

Internet is vooral bekend om het downloaden van porno, bekijken van filmpjes op Youtube, gamen en websites. Vanwege de verloren strijd van Tim Kuik om het "illegale" downloaden tegen te gaan, weten de meeste mensen wel dat we met downloaden bedoelen dat er gegevens naar hun computer gaan. Films, muziek en software. Het omgekeerde is ook mogelijk. Met uploaden wordt verwezen naar het proces om informatie die u reeds op uw computer heeft staan, naar het internet te sturen. Bijvoorbeeld als u een e-mail verstuurt of naakte selfies op Facebook zet. Beide processen vinden plaats met een bepaalde snelheid en kabelmaatschappijen adverteren graag met die snelheid. Althans, voor wat de downloadsnelheid betreft, want technische beperkingen zorgen ervoor dat de downloadsnelheid altijd een factor 10 tot 20 keer hoger ligt dan u kunt uploaden. Zodoende investeren zij liever in het versnellen van het downloaden. Op fora waar veel techneuten komen, zet de bewering van UPC dat er geen behoefte is aan meer uploadsnelheid, kwaad bloed.

Verbolgen roepen een paar computernerds dat er wel degelijk behoefte is aan het verhogen van de uploadsnelheid en dat zij wel wat voorbeelden kunnen opnoemen. Aangezien de mens naar zijn aard een hebberig wezen is en in beginsel alles maar wil hebben voor de heb, zullen we om er iets zinnigs over te kunnen zeggen eerst naar een veel gemaakt onderscheid moeten kijken. Namelijk het verschil tussen producten voor de consumentenmarkt en die voor de zakelijke markt. Wellicht is het u al vaak opgevallen dat consumentenmeuk doorgaans veel goedkoper is dan producten die voor professionals bedoeld zijn. Bedrijven doen dat niet omdat ze u zo lief vinden of een harde plasser van u krijgen, maar omdat consumenten nu eenmaal minder te besteden hebben dan grote bedrijven. Op het goedkopere product worden dan wel concessies gedaan. Cheap ass materialen, minder duurzaam en meestal minder functies. Kiezen voor een product dat bedoeld is voor een specifieke doelgroep, betekent ook kiezen voor een bepaalde prijs, kwaliteit en functionaliteit.

Internetproviders werken op de consumentenmarkt volgens het principe van de overboeking dat u ook wel aantreft bij reisorganisaties. Een hotel heeft 500 plaatsen beschikbaar, maar men verkoopt er 600 in de hoop dat er 100 nooit komen opdagen. Komen ze toch, dan worden ze eerst in een ander hotel tussen de kakkerlakken geplaatst. Dat kleine restje dat het aandurft om Alberto Stegeman in te schakelen, kost dan eventjes wat meer geld voor de goodwill, maar men gaat er vanuit dat ze met zulke methodes tenminste quitte spelen. Aanbieders van telecommunicatiediensten werken precies zo. Een deel van het netwerk heeft genoeg capaciteit voor 1000 mensen, dus plaatsen ze er 25.000 op. Werkt over het algemene prima, want hoewel steeds meer mensen voor hogere pakketten gaan met flinke download, wordt de maximale snelheid slechts op de piekmomenten gehaald als iemand een lekkere pornofilm in HD binnenhengelt. Overboeking gaat mis als een groep fanatieke gebruikers het product onevenredig gaan belasten.

Vandaar dat providers hun maatregelen moeten nemen. Kijk, dat gaypornfilmpje downloaden we allemaal. Dat kan via caching en andere technieken, mooi lokaal worden gezet zodat de downloadlast niet zoveel invloed heeft. Gaan we echter massaal onze eigen "unieke" rotzooi continu naar het internet lopen pompen, dan wordt het wel een probleem. Zeker als het eigenlijk onder de zakelijke dienstverlening zou moeten vallen. Bandbreedte is namelijk ook niet gratis. Best raar, u kunt voor amper 50 euro per maand een dikke internetpijp krijgen en "onbeperkt" downloaden. Kwestie van overboeken. Elke gigabyte kost geld, maar door de vraagprijs van de dienst zo te middelen dat groot gebruik wordt opgevangen door oma's die vrijwel nooit downloaden, is dat nog wel te doen. Gaan we echter uploaden, dan zien we dat bijvoorbeeld webhosters vele euro's vragen. Soms tot wel 1 euro per gigabyte als u het niet van te voren inkoopt. Het dilemma waar we derhalve tegenaan lopen is dat mensen een zakelijke dienst willen tegen een consumentenprijs.

Techneuten roepen dat de cloud steeds belangrijker wordt en dat zij in staat willen worden gesteld om hun volledige harde schijvencollectie van ruim 6 terabytes te back-uppen op het internet. Daarom moet de upload omhoog. Het is te veel voor een consumentendienst waar de gemiddelden niet boven enkele gigabytes uit zullen komen. Wat ons betreft is zo'n enorme hoeveelheid gegevens uploaden dus zakelijk gebruik. Mooi, leg maar zo'n 6000 euro op tafel voor al het dataverkeer dat het genereert. Wat zegt u? Te duur? Het is veel geld ja. Net zoals het vervoeren van een voetenbankje in een auto vele malen goedkoper is dan wanneer u een compleet bankstel met een vrachtwagen wilt laten vervoeren. Waarom zou UPC dat voor u moeten betalen om vervolgens die kosten door te berekenen aan alle andere klanten? "Foto's en video's worden ook steeds groter." Vast, maar hoeveel mensen hebben daar 6 TB van? Die paar kiekjes op Facebook en die enkeling die wel eens een video uploadt, zijn van een heel andere orde dan de grootgebruiker.

"Ja maar ik maak video's die ik dan live aan iedereen die wil inloggen laat zien. Dat vereist een enorme bandbreedte." Consumenten plaatsen hun video hooguit op Youtube en op internet zijn voldoende diensten te vinden waar een stream kan worden aangeboden aan meerdere mensen. Op het moment dat u uw eigen distributiecentrum gaat opzetten, dan bent u overduidelijk zakelijk bezig. Dat het uw hobby is, is in deze niet relevant. Of dacht u dat u ook een bedrijfspand van duizenden euro's huur per maand voor 50 euro per maand kunt huren als u ze vertelt dat u daar uw hobby uitoefent? Natuurlijk niet, dan snapt iedereen wel dat het niet kan. "Met een symmetrische verbinding, dat wil zeggen even snel kunnen downloaden als uploaden, kan ik zelf websites hosten." Vast, maar ook hier geldt: websites hosten is een zakelijke dienst die overal als zakelijk wordt aangeboden. Kost zo duizenden euro's per maand. UPC duldt terecht niet dat mensen diensten gaan aanbieden over het internet waar elders grof voor moet worden betaald.

Anderen maken het nog gekker en willen thuisservers draaien. Downloadservers die dag en nacht illegale films, muziek en software distribueren, gamers die tot in de kleine uurtjes gegevens lopen uit te wisselen en 24/7 enorme datastromen voor videostreams met eetporno. "Thuiswerken wordt steeds meer gemeengoed." Wij werken al 20 jaar met internet. Van halfgare ouderwetse analoge modems tot breedband internet via glasvezel. Op alle mogelijke snelheden hebben we ons weten aan te passen aan de mogelijkheden en zeker ook beperkingen van de techniek. Thuiswerken is altijd mogelijk geweest. Ja, we weten het, u kunt voldoende scenario's bedenken waarom het leuk zou zijn om een hele dikke uploadpijp naar uw woning te hebben, maar vergeet vooral niet dat werk voornamelijk zakelijk is. Werkt u voor een baas, dan moet hij zorgen dat er met zijn systeem te werken is en een ondernemer werkt ook zakelijk. Verdient u dikke doekoes met veel uploaden? Dan kunt u daar ook wel voor betalen.

"Kunnen providers dan niet gewoon de upload opengooien, want als er toch geen behoefte is, zal niemand het gebruiken en is er geen probleem." Hoewel het inderdaad zo zal zijn dan 99 % van de mensen het niet zal gaan gebruiken, is nou juist die ene % aan extreme gebruikers het grote probleem. Vergelijk het met een weg die is afgesloten wegens overlast. Degenen die klagen, zijn juist degenen die er het meest gebruik van gaan maken. Zodra de weg open gaat, staan zij met hun extreem grote ellendige vrachtwagens voor de deuren van de piepkleine huisjes. Net zoals die ene % die nu klaagt, bij een openstelling de verbinding extreem gaat belasten. Terecht dat UPC dat niet wilt. "Kan die upload er dan niet komen tegen meerprijs?" Nee, wel tegen een zakelijke prijs. Die vervolgens geen enkele consument wil betalen, want zodra het geld kost, is de hobby niet leuk meer. "Waarom dan wel de download verhogen? Download is technisch veel eenvoudiger te creëren dan upload. Het is ook een kwestie van doen wat mogelijk is, maar dat snappen veel mensen niet.

Coaxkabels hebben niet veel ruimte in de frequentiegebieden. Downloadkanalen zijn bijna 2 keer zo breed als uploadkanalen. Theoretisch gezien kan de snelheid omhooggeschroefd worden, maar men moet er ook rekening mee houden dat het voor iedereen een werkbare situatie blijft. Analoge televisiekanalen en overbodige digitale meuk schrappen ten gunst van het internet kan, maar zal eveneens op veel weerstand stuiten. Deze beperking komt voort uit de geschiedenis van het kabelnetwerk dat ontworpen is om grote hoeveelheden gegevens te broadcasten. Men kan simpelweg ALLE televisiekanalen naar ALLE aangesloten huizen sturen. Alles staat 24/7 op de kabel. Afhankelijk van uw abonnement kunnen die gegevens worden binnengehaald. Het kanaal om zelf te uploaden is veel smaller. Vergelijk iemand met een microfoon op een vol plein. Hij kan 10.000 mensen toespreken, maar er geen 10.000 beantwoorden. Download / upload zullen nooit synchroon aangeboden worden via coax. De verdeling wordt door UPC gedaan op basis van wat de meerderheid doet.

"Met glasvezel is wel een symmetrische verbinding te krijgen, dus is het een leugen geweest van de kabelmaatschappijen dat ze zich konden meten aan nieuwe technieken." Glasvezel is theoretisch in elk opzicht technisch superieur aan de coaxkabel en de bewering van UPC dat ze 2 keer sneller internet kunnen aanbieden als glasvezel is inderdaad marketingpraat omdat het slechts de downloadsnelheid betreft. Een product of dienst is echter zoveel meer dan enkel het fysieke medium dat de enen en nullen transporteert. Men moet in de eerste plaats nog maar afwachten of er glasvezel in zijn wijk zal worden aangeboden aangezien dat vaak afhankelijk is van de vraag of een bedrijf wel genoeg klanten kan krijgen. Voorts is de televisiekwaliteit van Ziggo/UPC veelal superieur aan wat elders wordt aangeboden. De bitrate, de hoeveelheid data die per seconde wordt aangeleverd in video, is daar nog steeds hoger. Over glasvezel kijkt u internettelevisie dat van lagere kwaliteit kan zijn dan wat kabelboeren afleveren. Voor veel mensen is dat een dealbreker.

Met uw glasvezelprovider moet u net zo veel geluk hebben dat het vlekkeloos werkt als met UPC. Gezien het aantal klachten zult u het wel niet geloven, maar UPC heeft 2 miljoen klanten waarvan het overgrote deel zeer tevreden is. Ja, op internet zeikt iedereen en er zijn ook berichten dat UPC zomaar 100.000 klanten verloor, maar goed, glasvezelproviders gaan ook failliet. Als het gras bij de buren echt groener was, dan hoorden we zulke verhalen ook niet. Op internet zijn ook verhalen te vinden van ontevreden klanten van glasvezelproviders die steen en been klagen over de waardeloze service. En inderdaad, een retestrakke ping op een glasvezellijn van 100 mbit is altijd superieur aan wat UPC kan leveren. Net zoals een Tesla model S superieur is aan de meeste auto's terwijl dat ook geen argument is om voortaan al het mindere te mijden. Voor veel mensen is voor normaal gebruik goed genoeg. Ach joh, het is toch gewoon een anti-glasvezelcampagne door de nadruk op het downloaden te leggen? Reclame is liegen ja. Altijd zo geweest.

Binnen de reclame kan men nooit eerlijk zijn door de echte werkelijkheid voor te spiegelen omdat de waarheid nu eenmaal is dat de meeste bedrijven kut zijn en altijd wel ergens afbreuk aan moeten doen om woekerwinsten te maken. Het heeft daarom weinig zin om erop te wijzen dat het "onderzoek" waarop UPC en anderen zich baseren, (wetenschappelijk gezien) niet deugt. Het is waar dat ze liegen, dat klopt, maar binnen bedrijven geldt geen democratie. Zij bieden een bepaald product aan met een verdienmodel in gedachten. U zegt dat u geen keuze heeft? U heeft wel degelijk keuze. In Nederland kunt op op diverse manieren verbonden raken met het internet. Waaronder draadloos, via de oude koperlijnen, via coax en via glasvezel. Dat niet alle vormen en maten overal worden aangeboden, doet hier niet ter zake. Geografische beschikbaarheid vormt slechts een van de eigenschappen waarop de dienst beoordeeld wordt. Op een vrije markt kiest u uw product. De ene is te ver, uitverkocht, niet beschikbaar, te duur en te traag, maar dat hoort er allemaal bij.

"Ja maar de enquête is partijdig." Alles is partijdig en voor de schijn. Als u gaat solliciteren, dan doet u zich ook voor als de beste man of vrouw voor de baan. U vertelt uw baas enkel wat hij wil horen. Niet dat u 's nachts in de kettingen hangt. Niet dat u een kettingroker bent die de hele dag in de tijd van de baas aan het paffen is. Niet dat u zo'n smerige rat bent die enkel iets uitvreet als de baas eventjes langsloopt. Doet de baas onderzoek naar u, dan probeert u te voorkomen dat de echte waarheid komt bovendrijven. Bijvoorbeeld door uw vrienden als valse referenties op te geven. Alles voor een goed imago. Met producten werkt het net zo. UPC benadrukt het downloaden dat ze makkelijk kunnen aanbieden en wuift de discussie van de upload een beetje weg. Net zoals OMO door en door schoon wast. Mensen trappen daar in, zo werkt dat met reclame. De meerderheid van de mensen zijn kuddedieren. Kunnen ze dan niet de juiste vragen stellen zodat mensen enthousiast worden? Ja dag, welk bedrijf gaat nu vertellen dat het goedkoper en beter kan?

Techneuten willen dat klanten de keuze krijgen of ze liever nog veel sneller downloaden of dat de upload omhoog moet. Wilt u 300 km / uur kunnen rijden wat toch niet mag of kan, of wilt u liever meer PK's? Dan is de vraag nog steeds slecht, want bij die vraag hoort ook nog: wilt u 50 euro blijven betalen of het tienvoudige? "Kijken naar het gemiddelde is belachelijk." Hoezo? Handelen naar de wil van de minderheid die extremere behoeften heeft is juist belachelijk voor een bedrijf. Verdienmodellen zijn gebaseerd op wat de gemiddelde persoon doet. De een doet heel weinig en de ander wat meer, maar het evenwicht blijft altijd hangen onder het bedrag waarbij UPC nog dikke winsten maakt. Het is een commercieel bedrijf, geen instelling voor de armen. Technisch gezien is er overigens genoeg mogelijk. Wanneer u bij UPC een groot zakelijk abonnement afneemt, krijgt u een symmetrische verbinding. Betaalt u genoeg, dan wordt er speciaal voor u een glasvezellijntje door UPC voor u aangelegd voor een symmetrische verbinding.

Over coax zijn hogere snelheden volgens de Eurodocsis 3.1 specificatie gewoon mogelijk. Het is vooral een commerciële keuze om (nog) niet het maximaal haalbare aan te bieden. Mensen wennen snel aan hoge snelheden en ze moeten iets blijven hebben om naar uit te kijken. Gelijkmatig verhogen en bestaande structuren volledig uitmelken. Idealistisch gezien kunt u daar voor of tegen zijn, maar dat is hoe commerciële bedrijven werken. Of heeft u op dit moment al de opvolger dan Blueray in combinatie met een 8K scherm thuis staan? We begrijpen wel waar u naar toe wilt. Zou UPC de klanten precies en correct naar waarheid informeren zodat de gemiddelde klant ook wat meer weet over de achterliggende mogelijkheden, dan zou er misschien een Facebookactie op touw gezet kunnen worden om UPC onder druk te zetten. Oma wil ook haar poesje snel op Youtube krijgen en foto's op Flikker zetten moet ook maar eens sneller. Toch zeggen ook deze techneuten tevreden te zijn als de downloadsnelheid vergeleken met de upload een 10:1 of 5:1 ratio zou kennen.

Zelf de behoefte kunnen bepalen, is blijkbaar een grote wens voor gebruikers die wat meer weten over de techniek. Best wel lachwekkend, want welk bedrijf staat dat nu toe? Onze diepvriespizza's zouden best een wat grotere diameter kunnen gebruiken. Het liefst reizen we in de trein alleen in een 1e klas wagon die precies komt voorrijden als wij dat willen. Ergens anders stoppen voor anderen, belemmert enkel de uploadsnelheid. Van bedrijven willen we niks horen tenzij we zelf contact zoeken. Weg met alle reclame en andere poespas. Makelaars, notarissen, advocaten en andere beroepsleugenaars, kunnen maar beter verdwijnen. De hoeren moeten het ook maar een keer voor het plezier doen in plaats van voor het geld. En als we een hypotheek afsluiten, graag zonder advies en zonder beoordeling. Zo werkt dat niet. UPC biedt een pakket met minstens het minimale plus nog wat extra download voor de marketing. Vergelijk voor de lol even uw mobiele databundel in vergelijking met de hoeveelheid die u van UPC downloadt/uploadt.

Tegenhouden van innovatie wordt veelal gebruikt als drogreden om meer gedaan te krijgen van een onderneming. Onterecht, want de meeste bedrijven bestaan helemaal niet voor de innovatie. Het zijn stuk voor stuk commerciële hoeren die alles voor het geld doen. Zo veel mogelijk aanbieden op een zo hoog mogelijke snelheid, valt onder het idealistische denken dat nooit kan bestaan in de echte wereld. Kijk maar eens om u heen. Hoeveel van al die bedrijven die u ziet, is echt vernieuwend en innoverend bezig? Allemaal houden ze elkaar een beetje in evenwicht. Concurrentie is op de vrije markt de enige motivatie om beter te worden. Zodra een concurrent een beter product op de markt zet, moeten de anderen mee. Niet vanwege de wil om te innoveren, maar omdat mensen anders elders het product gaan afnemen. Gaat een concurrent die net even wat meer doet dan tot het gaatje? Natuurlijk niet, dat werkt niet. Wat de meeste mensen ombuigen naar innovatie, is in feite niks anders dan een persoonlijk hebbedingetje wat ze wel leuk lijkt.

Is meer upload echt een teken van innovatie? De voorstanders betogen van wel. Met meer download, zullen zij niet meer gaan doen. De huidige snelheid is al dermate hoog dat ze al meer video en muziek kunnen downloaden dan ze in die tijd kunnen bekijken. Met meer uploadsnelheid, zouden er opeens meer nieuwe dingen mogelijk zijn. Waaronder grotere back-ups, werken in de cloud en het zelf produceren en distribueren van video's en websites. Daar valt tegenin te brengen dat wij met een goedkoop tweede huisje, auto en elektronische gadgets, eveneens veel productiever zouden worden en nieuwe dingen kunnen doen. Wat hiermee bedoeld wordt is eigenlijk dat het voor mensen persoonlijk leuk en nieuw is om over nog meer te beschikken. Er wordt namelijk niks nieuws gecreëerd op wetenschappelijk of maatschappelijk gebied. Het kan technisch al en het tegen te lage kostprijs aanbieden zal verder niks gaan bijdragen. Alles moet maar sneller, beter en mobieler, maar in hoeverre is het nu allemaal echt een vooruitgang geweest voor de maatschappij?

Opvallend is dat de eis van innovatie in de praktijk vertaald wordt naar de eindeloze drang om te "vernieuwen" (lees: veranderen). Blijkbaar zijn mensen al snel op iets uitgekeken en willen ze steeds weer verrast worden door iets nieuws. Binnen de voedselindustrie leidt dat tot elke keer weer de smaak aanpassen totdat het verkracht is. Binnen technische bedrijven worden er steeds weer nieuwe functionaliteiten en miezerige veranderingen bedacht om mensen bij de les te houden. Een snellere upload is in het begin leuk, maar zodra mensen wennen gaan ze nog grotere bestanden versturen en begint deze discussie weer van voor af aan. Mensen roepen nu van alles om hun standpunt te ondersteunen. Zo zouden ze geen meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Zonder te beseffen dat een internetverbinding persoonlijk is en het derhalve de bedoeling is u de verbinding zelf gebruikt en niet ook al uw medebewoners. Hele huishoudens draaien tegenwoordig op een verbinding terwijl dat vroeger onbestaanbaar was.

Een ander probleem met upload is dat mensen extra ondersteuning verwachten die te kostbaar is om als dienst aan consumenten aan te bieden. Even een stekker erin doen zorgt al voor veel problemen en zelfs bij het downloaden snappen veel mensen niet wat ze daadwerkelijk doen, maar uploaden is nog een stapje ingewikkelder. Dan doelen we op het feit dat mensen zelf iets moeten hebben of maken om te kunnen versturen en vragen daarover bij de provider terecht komen. Waarom kunnen ze hun video bijvoorbeeld niet op Youtube zetten? Bijvoorbeeld omdat ze de video in een verkeerd formaat gecodeerd hebben, een afwijkende indeling hebben gebruikt of niet aan de eisen van Youtube voldoen, maar het probleem zal zich bij de helpdesk van UPC zeker aandienen. Waarom werkt hun webhostserver niet? Techneuten zullen die vraag niet gaan stellen, maar als elke consument het kan gebruiken, doen zij dat wel. "Kabelmaatschappijen roepen maar wat." Net als de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Overweging.

Meer uploadsnelheid is altijd beter, fijn en prettig en er zijn talloze leuke activiteiten te bedenken die mogelijk worden als het zo ver is, maar de grote vraag is of het te rechtvaardigen is dat te eisen van kabelproviders op basis van wat marketingpierpraat op internet. Bekend is dat commerciële bedrijven niet tot het uiterste gaan van wat technisch mogelijk is. Ook nemen zij geen genoegen met slechts een marginale winst, maar moet er genoeg ruimte zijn om hun vadsige directeuren en bestuurders mee te kunnen betalen. Hiervoor wordt een zogenaamd verdienmodel gebruikt. Van te voren opgestelde rekeningen, doelen en ambities om zo tot een optimale winst te komen. Bij dat model horen diensten die zo uitgekiend zijn dat ze bijdragen aan de winstverwachting. Elke ondernemer doet dat. Het feit dat een product voor consumenten erg goedkoop lijkt, impliceert dat er ergens op iets anders beknibbeld wordt. Laten we u derhalve meteen uit de droom helpen. Met een verdienmodel gebaseerd op het downloaden, zal de upload nooit synchroon worden.

Internet is de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een netwerk vol beperkingen tot een platform waarop iedereen haast onbeperkt kan doen wat hij wil. Van een nette elite die precies wist wat wel en niet kon met het internet, tot de totale anarchie van het alles willen doen en hebben voor een fractie van de prijs of liever gratis. Het is vooral een mentaliteitskwestie. Toen UPC als A2000 net begon in regio Amsterdam, werd er 150 KB download en 32 KB upload aangeboden. Veel snellere lijnen als de T1 en T3 in Amerika en E1 t / m E4 in Europa, konden bij de concurrent aangeschaft worden tegen duizenden tot tienduizenden euro's per maand. Dat laatste was bij veel mensen niet bekend, maar belangrijker is dat er nauwelijks gezanikt werd. Back-ups maken van de toen duizenden maal kleinere harde schijven was, net als nu, niet goed mogelijk. Websites hosten al helemaal niet. De afgelopen jaren zijn we echter ontzettend verwend. Misschien is de grootste fout van UPC wel geweest dat ze de downloadsnelheid te snel hebben laten groeien in plaats van de upload te langzaam.

Bij 200 mbit down en 10 mbit up kankeren mensen over het asymmetrische gehalte van de verbinding, maar wat als UPC ook de downloadsnelheid op 10 mbit had gemaximaliseerd? Mensen zouden niet veel meer te klagen hebben. ADSL haalt dat sowieso niet, mobiele verbindingen kennen datalimieten en glasvezel is niet overal beschikbaar. UPC had pas de downloadsnelheid pas weer hoeven te verhogen, als ook de upload omhoog gaat. Uiteindelijk gaat dat zeker gebeuren de komende jaren. Lukt dat niet via het laatste stukje coax dat nog naar de huizen loopt, dan zullen kabelproviders op den duur moeten investeren om ook dat laatste stuk te verglazen. Willen we daarop wachten? Liever niet. UPC heeft het dan ook anders opgelost. Extra uploadcapaciteit vrijmaken is lastig aangezien de meerderheid internet gebruikt om te downloaden en ze er ook nog rekening mee moeten houden dat de kabel ook voor andere zaken gebruikt wordt. UPC heeft alvast de downloadsnelheid omhooggeschroefd en eerlijk is eerlijk: u krijgt meer dan vroeger.

Voor mensen die niks willen snappen van commercie, het misleidend zijn van reclame, verdienmodellen en de klant geven wat makkelijk weg te geven is, is dat uitermate onbevredigend, dat begrijpen wij ook wel. Zij denken die upload kan toch theoretisch naar 100 mbit, doe dat dan ook. Zij denken ik wil toch een tientje extra betalen, dat is voor mij veel geld, dus voor een bedrijf ook. Zo werkt dat natuurlijk niet. U kunt in theorie ook 16 uren per dag werken voor een schijntje, maar dat doet u ook niet. U verkoopt uw arbeid duur. Iedereen doet dat. Hele generaties zijn opgegroeid met het idee dat alles op internet gratis moet zijn. Van films, muziek en software tot aan de snelheid van de verbindingen waar ze het binnen krijgen. Eigenlijk is dat ook het grootste probleem. U vindt dat u meer upload moet hebben omdat dat activiteiten mogelijk maakt waarvoor u normaal diep in de buidel moet tasten. Is het niet zo dat die upload straks gebruikt gaat worden om een webhost, back-up harde schijf en servers uit te sparen?

Discussietechnisch is dit een waardeloos onderwerp. Gewoon een stelletje nerds die openlijk lopen te kankeren dat ze hun selfies niet snel genoeg op het net kunnen krijgen en allerlei dromen hebben waar ze van hun leven nooit voor zouden willen betalen. Gewoon lekker socialistisch klagen. Het grote geld is de grote boeman, grote bedrijven misbruiken hun monopoliepositie en o wat hebben we het allemaal slecht. Maak u vooral niet druk. Die upload komt echt nog wel wanneer glasvezel de harde concurrentiestrijd aangaat. Maar u moet ook bekennen dat het feit dat mensen de alternatieven weren en bij UPC en Ziggo blijven hangen, ook al aangeeft dat we eigenlijk best tevreden zijn. Natuurlijk, het kan altijd beter. Net zoals wij ook liever in een groter huis wonen dan de kliko waarin we nu moeten vertoeven. Ga zulke discussie echter niet voeren op valse sentimenten, drogredenen, klaagzangen en jankserenades. Wees geen schooier en als u echt zakelijke dingen wilt met uw verbinding, dan zult u daar ook de zakelijke prijs voor moeten betalen.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2024.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.