Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 12 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

642 Verwant aan valse intenties
641 Kruistocht tegen landverraad (2)
640 Verovering van de islam (3)
639 Zelf vermoorde onschuld (3)
638 Liberaal is een socialistenkwaal (6)
637 Mesjokke van politiesokken (1)
636 Probleemgestuurd onderwijs (15)
635 Makelaardij vol beroepsleugenaars
634 Homo's zijn vies
633 Sleutel naar uw privacy (1)
632 Liberaal belastingparadijs
631 De maatschappelijke context (1)
630 Rellen door internetanarchie (1)
629 Op de hurken voor pislamschurken (1)
628 Waarschuwing van de verkiezingen (6)
627 Geert is rechtvaardig! (2)
626 Straf van de gedachtemisdaad (9)
625 Socialisten zijn leugenaars (1)
624 Waarheid stellig afgekeurd
623 UvA strooit onbenullig met geld (3)

635 # Makelaardij vol beroepsleugenaars #
Gepost door Misdefinitie op 18-10-2012 om 23:46.
Nieuwe bureaucratische regels worden gezien als de doodsteek voor de huizenmarkt die toch al jarenlang op zijn gat ligt, de kantorenleegstand is uitgegroeid tot een probleem van ongekende proporties waardoor er miljoenen vierkante meters aan kostbare ruimte staat weg te rotten en makelaars verliezen massaal hun waarde omdat hun "service" door iedere boerenlul met twee hersencellen beter en goedkoper gedaan kan worden. Jammeren over de crisis is inmiddels een lang vervlogen dooddoener. Iedereen wordt in zijn reet genaaid. Overleven is in elk geval een kwestie van uw vak verstaan en goed werk afleveren en zelfs dan is niks gegarandeerd in het aardse leven. Desondanks is het een bewering die onderzocht moet worden. Wat gebeurt er als iemand met een bom duiten komt aanzetten in deze moeilijke tijden? Verwacht wordt dat makelaars professioneel handelen, maar dat blijkt niet het geval. Veel NVM-makelaars willen geen zaken doen en blijken beroepsleugenaars die hun eigen doodvonnis tekenen door hun arrogante en incompetente gedrag.

Makelaars: de stront onder uw voeten.

Onderzoeken naar misstanden waarvoor overeenkomsten moeten worden afgesloten, zijn behalve peperduur en tijdrovend ook nog eens juridisch erg riskant. Is een aanbod eenmaal aanvaard, dan zitten we eraan vast en moeten we voor een hele lange tijd gaan dokken. Het type onderzoek waarover we in dit artikel berichten, is derhalve uniek in Nederland omdat we er daadwerkelijk zorg voor moeten dragen dat er middelen beschikbaar zijn om aan de verplichtingen die de overeenkomst stelt te voldoen. Willen we de procedures van makelaars in kaart brengen en controleren tot na het sluiten van de overeenkomst, dan zit er niks anders op dan die overeenkomst daadwerkelijk te sluiten. Daarmee lopen we een groot risico. Zouden we toevallig meteen een goede makelaar tegenkomen die aan alle verplichtingen voldoet, dan zitten we met zo'n contract opgescheept en komen zulke onderzoeken vroegtijdig aan hun einde. Vandaar dat zulke onderzoeken vaak tot stand komen na ander onderzoek, tips of toevallige confrontaties.

Een van onze zusterorganisaties, die overigens een kut met deze website te maken heeft, wil cursussen gaan geven en zoekt daarvoor kantoorruimte in de gemeente Zaanstad. Weet u niet waar dat ligt, dan is Google uw vriend als u vroeger al een onvoldoende scoorde voor aardrijkskunde. Een uitgelezen kans, want er moet een bedrijfspand gehuurd worden. Kantoorruimte om precies te zijn. Zoals gezegd, is de kantorenleegstand thans op zijn hoogtepunt, dus dat mag geen probleem opleveren. Kwestie van een pand zoeken dat te huur staat, makelaar contacteren en de overeenkomst tekenen. Aangezien miljoenen Nederlanders grenzeloos vertrouwen hebben in makelaars als tussenpersoon, mag dit geen probleem zijn en zal het onderzoek meteen spaak moeten lopen. Om niks aan het toeval over te laten, kiezen we voor NVM-makelaars. De NVM loopt overal met een stijve piemel te verkondigen dat ze staan voor kwaliteit. Funda, specifiek Funda in business, is de plek waar zakelijk BOG-aanbod van NVM-makelaars te vinden is.

Op Funda vinden we diverse kantoorpanden die worden aangeboden door de Zaanse makelaar Gerard Wijma Vastgoedadviezen. Meteen grijpen we de telefoon en bellen naar het kantoor om meer informatie te krijgen. Aldaar krijgen we een grietje aan de telefoon dat daar blijkbaar alleen zit om potentiële kopers door te verwijzen, want ze kon geen enkele informatie geven over het pand dat we op het oog hadden. We geven aan dat we het pand willen bezichtigen en de makelaar willen spreken. Later worden we teruggebeld door Gerard Wijma die voor ons een afspraak voor over een paar dagen noteert in zijn agenda. Waar de beste man het in deze tijd zo druk mee heeft, blijft een raadsel, maar enkele dagen later komt het tot een bezichtiging. Na het rondkijken zijn we enthousiast. Gewapend met een flinke zak met geld waarmee we snel zaken willen doen, doen we een voorzichtig bod. Nou ja, voorzichtig, hoewel onder de vraagprijs, nog altijd meer dan 150 euro per m2 per jaar en dat is fors. Afwijzen en hard to get spelen, hoort bij het normale spel van makelaars en we waren dan ook niet verbaasd dat het bod werd afgewezen.

Met minstens 15 % leegstand landelijk hadden we verwacht dat de makelaar wat moeite zou willen doen om tot verhuur te komen door een tegenbod te plaatsen, maar dat gebeurde niet. Vandaar dat we het lot een handje gingen helpen door een tweede nog hoger bod te plaatsen. Bieden doen we bij voorkeur per mail en niet via de telefoon omdat we dan enkele (ontbindende) voorwaarden kenbaar kunnen maken en bovendien een geldigheidsduur kunnen opnemen van enkele dagen voor het geval de makelaar in kwestie ons veel te lang zou laten wachten en na lange tijd toch nog onverwacht wil accepteren. Bij een bod dient de makelaar de verhuurder te informeren en dat hoeft echt geen weken te duren. Drie dagen bedenktijd is gangbaar en zat. Na het tweede bod, bleef het angstvallig stil. Niet het fatsoen hebben om eventjes te reageren is typisch een kenmerk van slechte makelaars. Een klein mailtje van "krijg de tering" is al voldoende. Na het verlopen van de geldigheidsduur van ons bod, bellen we naar het kantoor. "O, ik weet ook niet waarom u nog niet terug bent gebeld.

De dame aan de lijn beloofde aan de makelaar door te geven dat we op een reactie wachten. Helaas werd zij niet genoeg betaald om te weten of het bod nu wel of niet geaccepteerd is. Wederom stilte. Ondanks de belofte geen mail en ook geen telefoontje. Weken later proberen we het nog eens. Weer de belofte, maar er wordt wederom geen contact opgenomen. Een gemiste kans. Het pand staat al meer dan een half jaar leeg en de verhuurder had al minstens 6 ruggen op zijn bankrekening kunnen hebben als die makelaar niet zo lamlendig geweest was om niet te reageren. Maanden later staat zijn aanbod nog steeds te huur. Om toeval uit te sluiten, doen we een derde bod van precies de vraagprijs en akkoord met alle overige voorwaarden. Bak in het bakkie, is dat eventjes makkelijk en snel verdienen. Pak aan, een zak met geld, teken het contract. U raadt het al, er komt totaal geen reactie. Alsof hij dood was. Tot onze verbazing staat het gebouw na een jaar nog altijd even leeg en komt er zelfs een extra verdieping vrij in hetzelfde pand.

Inmiddels hebben we dieper onderzoek gedaan naar deze makelaar en zijn bizarre gedrag en willen we hem daarmee confronteren. Net als de eerste keer, belden we naar het kantoor en maakten een afspraak voor bezichtiging van de net vrijgekomen ruimte. Opeens ging het balletje rollen en kregen we onze verklaring. Al na een paar uur werden we door Gerard Wijma gebeld met de mededeling dat de verhuurder liever niet aan ons wil verhuren. Pardon? Krijg nou tieten. Is ons geld niet net zo goed als dat van de maffiamaatjes? "Ja, uhm, wij screenen altijd huurders." Mooi zo, wij zijn geen pedofielen, dieven, moordenaars of makelaar, dus waarom verdomme niet normaal doen? "Ja, nou, ik vond een website (misdefinitie.nl, red.) en daar staan artikelen waar we het niet zo mee eens zijn." De vrijheid van meningsuiting is inderdaad een wat lastig concept voor achterlijken, maar wat heeft dat met huren te maken? Gerard Wijma wil niet aan ons verhuren wegens onze politieke gezindheid en maakt zich daarmee direct schuldig aan strafbare discriminatie.

Vanzelfsprekend waren we al veel eerder op de hoogte. Al voordat hij ons eerste bod had afgewezen, had hij deze website bezocht. Zijn afwijzing was dus een actie van ongeoorloofde discriminatie en niet vanwege zakelijk inzicht. Dat de verhuurder niet wil verhuren, was een leugen. Gerard Wijma zelf, en niemand anders, heeft na elk bod artikelen opgevraagd van deze website en ons om de meningen aldaar buitengesloten. "Ja maar, als u uw mening gaat uiten in dat pand kan dat niet tegen gehouden worden." Natuurlijk niet imbeciel, iedereen heeft grondrechten. Nader onderzoek wijst uit dat Wijma niet helemaal fris is in zijn bovenkamer. Zo noemt hij mensen van 67 jaar en ouder uitgewoond en roept hij openbaar op tot kraken ondanks het kraakverbod. Dit geniepige mannetje is dus gewoon een linkse rakker die, al kankerend over de leegstand in gebouwen, zelf zorgt voor leegstand van de aan hem vertrouwde panden door geïnteresseerde huurders als stront te behandelen. Kijk, u begrijpt wel dat "ik verhuur niet aan zwarten" net zo strafbaar is als "ik verhuur niet aan iemand met een rechtse politieke gezindheid".

Leegstand is voor grotere makelaars die meer omzet moeten draaien om hun hoofd boven tafel te houden, een nog vervelender probleem. Het liefst zouden ze vandaag nog een heleboel van die klote panden verhuren zodat ze niet meer onderhevig zijn aan verpaupering. Heel goed, na dat maandenlange akkevietje met die rode hond van hierboven, zoeken we dringend huisvesting. We kiezen met opzet twee kantoorruimtes uit die al wat langer te huur staan zodat de motivatie om te verhuren maximaal is. Fuck de telefoon, we gaan ditmaal gewoon eens langs om wat mensen te bekijken en stappen een kantoor van de Noord-Hollandse Kuijs Reinder Kakes (KRK) binnen. We leggen uit dat we net een leuk pandje hebben gezien en graag willen huren. Liever vandaag dan morgen. Alle informatie op internet hebben we reeds gelezen en hebben nog wat vragen. "Uh, nou eigenlijk weet ik niet zoveel van het pand, ik zal even wat gaan halen." Makelaarskantoren zijn, net als waardeloze uitzendbureaus, vaak gevestigd in hele dure panden. Toch valt daar nooit (extra) informatie te halen.

Na tien minuten komt mevrouw terug met twee brochures in haar hand. Verdomme, dat was dezelfde informatie die we ook op internet hebben gezien. Meteen wijzen we op een drukfout om te kijken of daar een professionele reactie op kwam. "Ik weet niet hoe dat zit." Nou ja, kunnen we dan tenminste even gaan kijken in het pand dat op een steenworp afstand van het kantoor ligt? "Ja, daar moet een afspraak voor gemaakt worden." In een poging het een en ander te versnellen, melden we nogmaals dat we grote haast hebben en het liefst vandaag willen betalen en tekenen. "Zo snel gaat dat niet, u kunt al uw gegevens achterlaten en volgende week wordt u wel gebeld." Zijn wij gek of bent u dat? In deze verdorven tijd waarin niemand geld uitgeeft en makelaars op de fles gaan, zal een beetje makelaar er toch alles aan doen om de klant binnen te halen en te houden? Stap desnoods meteen met de klant in de auto. Onze contactpersoon meldt dat KRK eenmaal een poging heeft gedaan terug te bellen. Hij kon toen niet opnemen en heeft verder nooit meer iets gehoord.

Makelaars die in extreem dure kantoren zitten waar enkel een paar dames en een incapabele makelaar zitten die van niks weten, klanten als mongolen behandelen en niet tot verhuur willen komen? Hadden we het niet met eigen ogen gezien, dan zouden we het waarschijnlijk ook niet geloofd hebben. Om zeker te zijn, lopen we 15 kilometer verderop een ander kantoor van Kuijs Reinder Kakes binnen en vragen de dienstdoende medewerker of zij ons kan vertellen hoe groot de oppervlakte is van de deelruimtes die in een pand worden aangeboden. Ook hier moesten we even wachten en kregen we na een aantal minuten een printafdruk van de informatie die ook al op internet stond. Echt waar, hoe is dat mogelijk? Zo'n duur pand in het centrum van de stad en dan hooguit als veredelde uitprintservice van informatie op Funda dienst doen. Triest, als dit het niveau is, dan vrezen we echt het ergste. Bij KRK ging het in ons geval al mis bij de communicatie en het niet kunnen creëren van vertrouwen. Ook daar schrikken klanten van terug.

Bij Hoorn De Vos Metselaar & Sturop (HVMS), een makelaar voor de omgeving Zaandam en Castricum, vinden we een kantoorruimte te huur. Telefonisch benaderen we het kantoor voor meer informatie en een bezichtiging. Zoals verwacht weet de telefoniste die ons te woord staat geen sodemieter en worden we in contact gebracht met makelaar en directeur Arjan W. Metselaar. Aan hem vragen we om een bezichtiging van het pand. Tot onze verbazing krijgen we echter te horen dat het pand al verhuurd is. Hoezo verhuurd? Het staat op Funda en bovendien hangen er grote borden met "te huur" op het pand zelf. "O ja, eventjes kijken. Nou, het zit zo, de eigenaar is voorlopig afwezig." Wat is dat nu weer? Staat de ruimte nu wel of niet te huur? Belachelijk, u bent makelaar, u wordt betaald om de zaken af te handelen en u gaat vertellen dat we op de grillen van de eigenaar moeten wachten voor een simpele bezichtiging? Zet de ruimte gewoon niet in de markt als potentieel geïnteresseerde klanten er toch niet op korte termijn in kunnen.

Metselaar belooft ons dat we over drie weken teruggebeld worden en omdat we zoveel vertrouwen hebben in de makelaardij, vertrouwen we hem op zijn woord en wachten we af. Na meer dan 6 weken worden we uiteindelijk teruggebeld. "Per direct beschikbaar" krijgt zo wel een hele originele lading, maar goed, we zijn de moeilijkste niet. Met de eigenaar maken we de afspraak om een rondje te lopen in het pand. Het aanbod beviel onze zusterorganisatie wel. Enkele kantoorruimtes die blijkbaar ook los van elkaar te huren zijn waardoor uitbreiding mogelijk is. Heel mooi. Om een goede inschatting te maken, moet de klant natuurlijk weten wat de oppervlakte is van het aanbod en wat de vraagprijs is. Logischerwijs vragen we dat aan de eigenaar die ook de bezichtiging doet. Dan blijkt de "eigenaar" slechts een vertegenwoordiger te zijn van de eigenaar en voor nadere informatie naar de makelaar te verwijzen. Erg omslachtig allemaal. Na wekenlang gewacht te hebben, zitten we nog steeds zonder de meest cruciale informatie.

Na de bezichtiging rijden we meteen naar het kantoor van de makelaar die de informatie zou moeten hebben. Aldaar treffen we, zoals gewoonlijk, weer een groot duur pand aan met een balie met daarachter een vrouwelijke medewerker. Na de vraag of we oppervlakte en prijs kunnen krijgen van de kantoorruimte, werden we aangekeken alsof ze water zag branden. "Dat pand is allang verhuurd." Wat de neuk?! We komen verdomme net van een bezichtiging met de eigenaar af. "O ja, dat is vreemd. Ik zal even een collega halen." Tien minuten later konden we dezelfde vragen stellen aan een eveneens vrouwelijke collega die een balie verder zat. "Dat pand is allang verhuurd, maar het is allemaal wel erg vreemd. De makelaar zal het wel weten." Prachtig, roep hem erbij, dan doen we meteen zaken. De virtuele geldzak staat al klaar om overgemaakt te worden. "Uhm, de makelaar is er niet. Kom maandag maar terug." Ongelooflijk, zulke dure voorzieningen en zo'n mooi groot pand, en het enige dat ze daar doen is niks weten. Dit hadden we nooit verwacht.

Wel kregen we nog een standaardbrochure met de standaardinformatie van het internet. Van andere verdiepingen in het pand die allang verhuurd waren, maar dat mocht de pret niet drukken. Die maandag zochten we wederom contact, maar kregen de makelaar niet te pakken. E-mail moet de redding worden. Zodoende ontving Arjan W. Metselaar van ons een mail met de vraag of hij onder andere oppervlakte en vraagprijs kon noemen. Daarbij laten we doorschemeren snel zaken te willen doen en een bod te willen uitbrengen. Wonder boven wonder kregen we antwoord. De makelaar wist het niet. Pardon? "Dat ligt aan wie u bent en wat u doet. Stuur uw gegevens maar door." Goh, is de oppervlakte van een ruimte soms kleiner als we een bordeel zijn dan wanneer we de ICT-consultant spelen? Is de vraagprijs soms afhankelijk van onze huidskleur, politieke gezindheid of ras? Kunnen we sneller zaken doen als we twee tieten hebben? Na onze informatie te hebben verstrekt, horen we vervolgens nooit meer wat van HVMS. We doen nog een concreet bod, maar ook dat wordt volledig genegeerd.

Cornelis Aten BV in Wormerveer blinkt in eerste instantie uit in amateurisme. Al maandenlang is hun website niet te bereiken en dat is toch de meest banale bron van informatie waar mensen naar op zoek gaan. Op Funda vinden we een leuke ruimte en we togen derhalve naar het makelaarskantoor met onze virtuele zak met geld om meteen zaken te kunnen doen. Welke makelaar krijgt daar nou geen natte droom van in deze zware tijden. Eenmaal binnengelaten krijgen we een makelaar te spreken die meteen al aangeeft dat de ruimte net te huur is gekomen en informatie derhalve schaars is. Desondanks is hij wel op de hoogte van de informatie die we ook al op internet hebben kunnen vinden en wie zijn wij om daar dan geen prettig gesprek van te maken. Uiteraard willen we de ruimte bezichtigen. Zoals gewoonlijk, was dat niet meteen dezelfde dag mogelijk, maar konden we onze gegevens achterlaten om teruggebeld te worden. We maken een afspraak voor de bezichtiging. Daar ging het al mis. We spraken telefonisch buiten af; de makelaar ontving ons 10 minuten te laat omdat hij binnen gestaan zou hebben.

Tijdens de bezichtiging worden we meteen enthousiast en willen we er meteen intrekken. Aangezien het een zeer slechte tijd is en makelaars moeten vechten om hun kop boven water te houden, verwachten we nog steeds dat we snel zaken kunnen doen als we bij wijze van spreken de geldzak meteen op zijn bureau gooien. Een paar dagen later doen we een prima bod dat ongeveer 10 % onder de vraagprijs ligt. Hier krijgen we zowaar reactie op: het bod wordt verworpen. Een klassieke makelaarstruc. Wie aangeeft haast te hebben, zit op hete kolen en kan, zeker in zo'n korte tijd en gezien de traagheid van de makelaardij, toch nergens anders terecht. We bieden vervolgens de vraagprijs en ons bod wordt aanvaard. Beide partijen zitten op dat moment eigenlijk al vast. Er moet alleen nog een overeenkomst getekend worden. Onze juristen zijn echter niet van gisteren en hebben bij de bieding ontbindende voorwaarden opgenomen. Bij biedingen is het altijd verstandig om als ontbindende voorwaarde op te nemen dat er nog wel overeenstemming over de andere, nog onbekende, huurcondities moet komen.

Wees op alles voorbereid, dat is iets wat we al jaren hebben geleerd door oelewappers die hun vak niet verstaan. Achteraf komen namelijk de smerige trucjes naar boven drijven. Zoals gezegd zitten partijen na aanbod en aanvaarding in principe aan elkaar vast. Contracten zijn vormvrij, dat betekent dat er niet per se een getekend stuk hoeft te zijn om toch van een overeenkomst te kunnen spreken. Een feit dat heuglijk gevierd werd door de makelaar door alvast telefonisch door te geven dat de gewenste opleverdatum van 1 oktober 2012 helaas niet gehaald gaat worden. Het feit dat we al elders de huur hebben opgezegd, met onze spullen en medewerkers op straat staan en een maandje moeten bivakkeren in een fietskluis op het station, werd niet zo relevant gevonden. Zo gaat dat nu eenmaal. Wel ja, prima, maar dan moet het echt 1 november worden en mag er niks meer mis gaan. Afspraak is afspraak. De volgende stap is natuurlijk uw hele doopceel lichten. Van kopieën van onze moderne gele ster tot uitreksels van de KvK waarvoor we moeten betalen.

Nadat de makelaar alle informatie verzameld heeft, kregen we van Mark Dik, die zowel als makelaar en als verhuurder optreedt, op ons verzoek alvast de tekst van de overeenkomst opgestuurd. Onze mensen hebben inmiddels het een en ander uitgezocht over het type overeenkomsten dat makelaars bedrijven door de strot duwt. Zodoende waren we ook niet erg verbaasd toen we een door M. Dik ingevulde "Huurovereenkomst op basis van het standaardmodel van de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) 2003" kregen toegezonden. Gewoon een kwestie van het model invullen door wat getalletjes en namen te veranderen en voilà, uw wurgcontract is gereed. Wurgcontract ja, laat u niet besodemieteren door het woord "standaardmodel". Veel mensen denken dat als iets "standaard" is, het wel goed moet zijn, maar het is juist andersom. Een "standaard" wordt veelal bepaald door een belangenorganisatie die vooral zijn eigenbelang nastreeft. Het ROZ-model draait om eigenaarsbelangen van pandjesmelkers, speculanten en witwassers.

Om helemaal zeker van onze zaak te zijn, bellen we met een aantal juridische deskundigen en vragen hen wat zij vinden van het ROZ-model. Hun bevindingen komen overeen met wat er her en der op internet te vinden is. De ROZ is een uitermate slecht wurgcontract voor de huurder. Binnen de ROZ wordt de huurder zo'n beetje als criminele lastpost gezien. De algemene voorwaarden zorgen ervoor dat de wettelijke rechten van huurders verdwijnen en de huurder volledig aansprakelijk wordt voor alle risico's en financiële consequenties. De ROZ staat vol met boeteclausules van enkele honderden euro's per dag. Naar goeddunken van de eigenaar op te leggen middels zijn subjectieve beoordeling. Verder mag de verhuurder op elk moment de ruimte binnenbanjeren. Fijn als u daar net een masturbatiesessie, ehh we bedoelen een workshop, aan het houden bent. Verplichtingen voor de verhuurder? Daar heeft de ROZ nooit van gehoord. Aansprakelijkheid voor asbest, gevaarlijke stoffen en legionella wordt bij de verhuurder weggehaald.

Deskundigen zijn het erover eens dat u de ROZ nooit en te nimmer moet ondertekenen. Zo heeft u als huurder een exploitatieverplichting, ook als u in het begin nog geen klanten heeft. U zult daardoor bijvoorbeeld verplicht kunnen worden om een failliet kantoor te blijven exploiteren. Onderhuur is wettelijk toegestaan, maar uitgesloten in de ROZ. Zeer nadelig voor de franchisenemers. Boetes kunnen zoals gezegd al worden opgelegd door de verhuurder wegens niet naleven van de overeenkomst. Een keertje een A4'tje ophangen met uw logo kan daarom, als de verhuurder kwaad wil, letterlijk duizenden euro's kosten. Moet u nagaan: de boetes gelden alleen voor de huurder en kosten per dag wat u de hele maand aan huur verschuldigd bent. Houd de verhuurder zich niet aan de regels, dan is er niks aan de hand. In geval van een faillissement, moet u blijven exploiteren en vooral betalen. Schandalig, wie ongezien de ROZ tekent, hangt zichzelf op met zijn hoofd in de guillotine en is volledig overgeleverd aan de grillen van de verhuurder.

Accepteren van de ROZ, kan er in de praktijk toe leiden dat u torenhoge rekeningen moet gaan betalen die van te voren niet te voorzien zijn. Mark Dik bewijst dat het verneuken van goedwillende huurders nog altijd een stapje erger kan door er nog wat bepalingen aan toe te voegen. Zo moeten we toestaan dat andere huurders in en uit onze ruimtes lopen als ze onze keuken willen gebruiken. Alle kosten voor nutsvoorzieningen, rioolheffingen en andere onzin moeten voor 50 % door ons betaald worden. Ongeacht de gehuurde oppervlakte en ongeacht hoeveel we werkelijk gebruiken. Over 2012 betalen we dus 50 % van het hele jaar, terwijl we slechts in november en december van dit jaar zullen huren. Kleine lettertje ja, maar wij lezen verdomde goed. Zeker als het om zoveel geld gaat. Ook moeten we ervoor tekenen dat de verhuurder overal gevrijwaard van blijft en we geen rechten aan de oppervlakte kunnen ontlenen. Wettelijk is vastgelegd hoe oppervlakten moeten worden gemeten, welke rechten de huurder heeft en waar de verhuurder aan moet voldoen. Allemaal weggepoetst door de ROZ.

Onderhandelen over de ROZ heeft weinig zin. Die bepalingen vormen een geheel en eraan prutsen zal tot eindeloze twisten leiden. Wel is het mogelijk om te vragen om de algemene voorwaarden van de ROZ, die de meeste onzin bevat, niet van toepassing te verklaren, maar daar wordt het allemaal niet fraaier van. Gelukkig bestaat er een prima alternatief voor het ROZ-model. Namelijk de Huurovereenkomst Rijksgebouwendienst zoals gepubliceerd in de Staatscourant van 12 november 2003 in nummer 219, pagina 13. Dit model heeft veel voordelen. Voor zowel huurder als verhuurder is de MHO onafhankelijk. Het betreft een evenwichtige overeenkomst die de rechten en plichten van zowel de huurder als de verhuurder in acht neemt, beter is aangepast aan het wettelijke huurrecht, de verhuurder zoals het hoort aansprakelijk maakt voor gebreken, overleg verplicht stelt tussen partijen en verder geen bizarre kinderachtige boetes bevat. Met name overleg is cruciaal om vertrouwen in elkaar te kunnen handhaven. Beide partijen gaan als het goed is te goeder trouw de overeenkomst aan. Doen alsof de ander een bedreiging vormt, is geen goed begin.

Vandaar dat we netjes opmerken niet zo blij te worden van de ROZ en Mark Dik verzoeken om gebruik te maken van de MHO. Aangezien we ook wel snappen dat het invullen van een sjabloon voor de makelaar veel meer tijd kost dan voor onze knappe koppen, vullen we alle gegevens alvast in de MOH in. Dat bespaart hem veel tijd en de overeenkomst is kant en klaar om getekend te worden. Om het nog aantrekkelijker te maken, geven we aan behalve een maand huur ook nog eens 3 maanden huur als waarborgsom te willen storten op zijn rekening. Een handtekening is er voor nodig. Na het versturen van de mail werd het echter akelig stil aan de andere kant. Inmiddels zijn we al 6 weken bezig met deze makelaar en is het medio oktober. Twee weken voor de oplevering. Per mail trachten we opheldering te krijgen en vragen de makelaar wanneer hij tot oplevering komt. De reactie die we toen per mail kregen slaat echt alles. Mark Dik van Cornelis Aten BV stuurde ons een mail met de strekking: Krijg de tering vuile pleuris poot, wij gaan niet tot verhuren over.

Overweging.

Crisis? Slechte markt? Dikke lul drie bier. Externe omstandigheden de schuld geven van het eigen falen, is te makkelijk. Kantoren staan niet per se leeg omdat niemand er interesse in heeft, maar omdat makelaars als tussenpersonen waardeloze vagebonden zijn die er blijkbaar een eigen agenda op nahouden. Of het nu amateurisme, speculatie, fraude of algehele domheid betreft: feit is dat er van die zogenaamde kwaliteit van NVM-makelaars niks terecht komt en makelaars blijkbaar helemaal niet willen verhuren. Al decennia lang moeten mensen die NVM-propaganda aanhoren inclusief dat geleuter van hun makelaars. De harde werkelijkheid is dat de ene makelaar niet wil verhuren als u kleur, ras of politieke gezindheid niet aanstaat, de anderen niet kunnen verhuren omdat ze hun vak niet verstaan en weer anderen nooit tot verhuur komen dat ze hun speculaties veilig willen stellen door gore wurgcontracten te gebruiken. Simpelweg tegen normale voorwaarden verhuren aan degene die de huur wil betalen, komt niet in hun botte hersens op.

Verklaringen zijn er uiteraard genoeg. Makelaar is sinds 2001 geen beschermd beroep meer. De verplichte beëdiging, voor zover "ik zweer jou" ooit iets waard is geweest in deze samenleving, is komen te vervallen. Iedere bokkenlul mag zich nu makelaar noemen en dat gebeurt dan ook. Veel makelaars zijn dan ook van huis uit al domme mongolen die hun eigen kak nog zouden opvreten als dat een aanbeveling zou zijn om hun belangen te behartigen. Fraude in de vastgoedsector is bovendien de normaalste zaak van de wereld. Omzet maken en dan niet melden aan de Belastingdienst, foei. Makelaars moedigen consumenten massaal aan om fraude te plegen met de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) door scheidingen af te dwingen. De makelaar vangt dan zijn courtage en als de NHG erachter komt, blijft de klant van de makelaar als gedupeerde met een forse restschuld achter. Walgelijke spelletjes worden er hier gespeeld. Uit alles blijkt dat de makelaardij een hoop gebakken lucht is die enkel tot veel ellende, vertraging en teleurstellingen kan leiden.

Maatschappelijk ligt het probleem breder. Makelaars kunnen als kakkerlakken een pijn in de reet vormen omdat wij het als bevolking toestaan dat die waardeloze uitvreters als nutteloze tussenpersonen fungeren tussen twee partijen. Aangezien makelaars niks kunnen en weten wat u als burger niet kunt, proberen zij hun bestaansrecht te verzekeren door als luizen in de pels de markt vast te zetten. Zij bepalen welke vriendjes mogen kopen en huren, zij bepalen onder welke voorwaarden u gewurgd wordt en zij bepalen wie er gediskwalificeerd worden. Nu wij bij 4 makelaars bot hebben gevangen, is het concrete resultaat dat wij in een straal van 20 kilometer geen enkel kantoor meer kunnen huren. Er zijn immers een beperkt aantal makelaars en wie eenmaal een conflict krijgt, kan derhalve bij geen enkele huurder meer terecht. Extra pijnlijk als u dubbele lasten heeft en niet in contact komt met huurders. Mensen denken ten onrechte dat makelaars een noodzakelijk kwaad zijn. Stop daarmee, u heeft ze niet nodig.

Gelukkig komen er steeds meer verhuurders die particulier verhuren. Echt een verademing. Dezelfde dag nog bezichtigen, meteen onderhandelen over de prijs, binnen 3 dagen contract getekend en starten. Vrijwel altijd veel goedkoper omdat de huur van een bedrijfspand officieel zonder btw is, maar de meeste makelaars die btw vanwege hun eigen fiscale gewin toch doorberekenen. We adviseren iedereen om vooral zelf de touwtjes in handen te nemen. Verkoop en verhuur uw woning of bedrijfsruimte gewoon zelf, want als het aan die imbeciele makelaars ligt, dan worden vrijwel alle kopers en huurders gewoon tegengehouden. Daar staan we dan met onze spullen op straat. Huur elders opgezegd omdat we een overeenkomst dachten te hebben, diverse kosten gemaakt en flyers rondgedeeld. Een financiële strop dankzij die idioten. Met name Gerard Wijma en Mark Dik zouden hiervoor aansprakelijk gesteld moeten worden. Bedenk dat dit ook u kan overkomen met alle gevolgen van dien. Blijf vooral alert en laat de hele makelaardij de tyfus krijgen.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2024.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.