Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 15 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

575 Immigratieramp op herhaling (22)
574 Afrekenen met de HvA
573 Backfire door islam is een harde les
572 Persoonlijke meningen geen argument
571 Teeven downloadt eigen baan (1)
570 Jeugd glijdt snel af (4)
569 AutoReset vooral gepensioneerden
568 Open grenzen intrappen (2)
567 Extremisme links georganiseerd (1)
566 Digitale televisiescam (2)
565 Eerlijkheid duurt het langst
564 Ship those niggers back (2)
563 Smaad tegen politiehaat (4)
562 Massa-immigratie zal worden beperkt (1)
561 Egocentrische solidariteit zorg (1)
560 Uitstel vergassen onverantwoordelijk
559 Faillissement als ultieme sanctie
558 Parasiet die rechts verried (2)
557 Cabaret houdt politiek spiegel voor
556 Surveillancemaatschappij steeds dichterbij (1)

569 # AutoReset vooral gepensioneerden #
Gepost door Misdefinitie op 22-11-2011 om 23:24.
Gepensioneerden hebben nogal wat te stellen met hun oudedagvoorziening. Na meer dan 40 jaar hard gewerkt te hebben waarbij de overheid minstens 25 volledige jaarsalarissen inpikt om het Vierde Rijk der multikul te kunnen financieren, hebben ze meerdere malen te horen gekregen dat het pensioen dat ze decennia lang hebben opgebouwd als sneeuw voor de zon is verdwenen door frauderende, pardon, beleggende pensioenfondsen. Tot overmaat van ramp heeft de overheid ook nog eens besloten dat de AOW-leeftijd omhoog getrokken wordt tot het aantal jaren dat een gemiddelde Marokkaan nooit zal werken. Bedrijven willen echter massaal af van ouderen. Te oud, te koppig, te duur en te vaak ziek en zeikerig. Eenmaal op straat komen zij natuurlijk nooit meer aan een baan. Voor de meeste bedrijven bent u al afgeschreven als u 35 wordt. Vandaar dat veel ouderen hun heil zoeken in aparte constructies om te blijven werken. AutoReset BV presenteert zich als gespecialiseerd uitzendbureau voor 65-plussers, maar naait wanhopig zoekende ouderen vrijwillig een oor aan.

Werken wordt vrijwilligerswerk.

Door een niet nader te noemen heer op leeftijd, werden we geattendeerd op een vacature van het bedrijf AutoReset in Amsterdam. Onder "vacatures" meldt het bedrijf altijd op zoek te zijn naar reguliere chauffeurs. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat het bedrijf een normale baan biedt aan mensen die aan de eisen voldoen. Aldaar klikken we door naar de vacature voor een chauffeur die over een rijbewijs B beschikt; het meest voorkomende rijbewijs. Onder de eisen valt een beschikbaarheid van minstens 3 dagen, een harde leeftijdsgrens (tussen de 65 en de 70) en de beschikking hebben over internet en een telefoon. Prachtig, we snorren twee senioren op van 65+ en besluiten twee keer te solliciteren. Opa een is een hoogopgeleide professional met 45 jaar ervaring in de autobranche die tot voor kort nog minstens 4 ruggen per maand binnenhaalde. Opa twee is een nette wijze heer zonder verdere papieren. Tot onze verbazing werden beiden zonder omhaal binnen een dag uitgenodigd voor een gesprek.

Ho, wacht eens even, wat gaat hier mis? Het sollicitatieformulier op de website vraagt specifiek naar een CV. Een CV wordt door een sollicitant niet voor de kat zijn kut meegestuurd. Vanuit het bedrijf is een CV een eis omdat een CV diploma's en relevante werkervaring bevat aan de hand waarvan het bedrijf kan beoordelen of iemand aan de eisen van de vacature voldoet. Is dat het geval, dan volgt er een uitnodiging. Zo niet, dan wordt iemand netjes afgewimpeld. Een haast leeg CV duidt er veelal op dat een kandidaat geen relevante werkervaring heeft omdat hij bijvoorbeeld zijn hele leven lang een uitkering heeft getrokken. De meeste bedrijven zou een dergelijke kandidaat onmiddellijk afwijzen. Zeker als het gaat om een functie waarin iemand het bedrijf op een professionele manier hoort te representeren. Bovendien nemen sollicitatieprocedures zeker langer dan een dag in beslag. De bliksemsnelle uitnodigingen deed meteen vermoeden dat er niet eens naar het CV is gekeken. Erg slordig.

Nadere studie wees uit wat hier aan de hand is. De uitnodigingsmail is voor iedere sollicitant identiek op de naam na. AutoReset houdt regelmatig bijeenkomsten waarvoor ze haast iedereen uitnodigen die kan kakken. Ongeacht CV. Opvallend is dat ze schrijven dat ze informatie per mail willen geven omdat ze vanwege de vele sollicitaties niet in staat zijn om iedere sollicitant een antwoord te sturen. Hoe is dat mogelijk? Op de website vermelden ze dat ze altijd op zoek zijn naar chauffeurs, maar in de mail wordt duidelijk dat ze zoveel reacties krijgen dat ze het niet aankunnen. Dit riekt naar bedrog. De reden waarom het CV dat u stuurt niet relevant is, blijkt uit de rest van de mail. U komt te werken op oproepbasis. Voor een autochauffeur betaalt men 8,22 en bij vrachtwagens en bussen 9 euro. Ook hieruit valt op te maken dat het een standaard mail is die iedereen krijgt. "Eenmalig" dient u naar de naritaweg in Amsterdam te komen voor een inschrijfsessie.

Deze gang van zaken is uiterst dubieus te noemen. Leeftijdsdiscriminatie, mensen laten solliciteren met CV en pasfoto om daarna in een standaardmail te vragen om naar een collectieve inschrijfsessie te komen. Ongeschreven regel bij solliciteren is dat een bedrijf ervoor dient te zorgen dat sollicitanten niet met elkaar in aanraking komen. Onze expert krijgt meteen visioenen van verboden piramidespelen en timeshareregelingen waarbij mensen collectief in een ruimte worden uitgenodigd en dan onder de groepsdruk geacht worden akkoord te gaan met een voor hen zeer nadelige overeenkomst. Tijd voor wat veldwerk. Onze twee mannen besluiten op de uitnodiging in te gaan en mailen op hun verzoek een bevestiging terug. Ons werd een bevestiging beloofd samen met een routebeschrijving, maar in geen van beide gevallen werd die ontvangen. Aangezien we dus wel twee uitnodigingen hadden, gingen we toch. Eenmaal aangekomen bleken we door de amateurs niet op de lijst gezet te zijn, maar we kwamen, uiteraard los van elkaar, toch binnen.

Binnengekomen troffen we een vrij kaal gebouw aan die deed denken aan de louche plaatsen waar neprecruiters sollicitanten ontvangen voor hun dwaze spookvacatures. Een bord met de naam van het bedrijf wees de weg en even later stonden we in een ruimte waar een semi-openbare presentatie gegeven zou worden met meer informatie. Navraag leerde dat we allang bepaalde formulieren hadden moeten ontvangen zodat we die al hadden kunnen invullen om meteen na de presentatie te kunnen tekenen, maar dat was om een onverklaarbare reden niet gebeurd. Hoewel, we begonnen al gauw die reden te begrijpen toen we ter plekke een informatiebundel uitgereikt kregen en kennis konden nemen van de inhoud van de presentatie. Het was namelijk de bedoeling om in de collectieve euforie over het ter plekke samen vinden en krijgen van werk, een zooi meuk te ondertekenen waar onze mannen op z'n zachtst gezegd niet zo blij van werden. Bij werkweken van 38 uur, lagen de verdiensten met ongeveer op 1000 euro bruto nog lager dan een bijstandsuitkering.

Door het informatiepakket werd meteen duidelijk dat er helemaal niet naar uw CV gekeken wordt. Een formulier waarop naar uw personalia wordt gevraagd, verraadt dat ze iedereen uitnodigen die niet te dom is om te poepen. Behalve naar uw opleidingen vragen ze om uw werkverleden. Daarbij dient u de namen van uw (ex)-werkgevers op te schrijven, de functie die u daar had en de reden dat u daar moest oprotten. Vreemd, want als men toch iedereen uitnodigt en uw CV niet relevant is, dan hebben ze die informatie niet nodig. Zulke informatie is alleen relevant indien een bedrijf daadwerkelijk van plan is om op basis van zulke informatie iemand meer te betalen. Anders kan zulke informatie het beste geheim blijven. Verder dient u al van te voren aan te geven wanneer u op vakantie gaat en wat uw huidige inkomen is. Van privacy hebben veel bedrijven geen kaas gegeten. Dat zou snel moeten veranderen. Inmiddels begon de presentatie en de informatie echt los te gaan. Houd u voor de rest van het artikel even het salaris op bijstandsniveau vast.

Het spel begint met de verplichting om een "eigen risico verklaring" te tekenen waarbij u verklaart akkoord te gaan met een eigen risico van 136 euro per gebeurtenis "indien door eigen schuld schade ontstaat". Juridisch gezien is dit hartstikke illegaal en onrechtmatig. Pak even het burgerlijk wetboek erbij. Artikel 7:661 zegt met zoveel woorden dat een werknemer niet aansprakelijk is tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. AutoReset maakt daar "schuld" van. Een veel breder criterium dat op elke schade geplakt kan worden en dat is verboden. Afwijkingen zijn wel mogelijk, maar alleen als de werknemer hiervoor verzekerd is en dat is vaak niet het geval. Derhalve kan geconstateerd worden dat AutoReset heel sneaky mensen aanzet tot het tekenen van een onrechtmatige overeenkomst waarbij ze zich onnodig op kosten kunnen jagen en dat terwijl werken wat hoort op te leveren. Gaandeweg wordt duidelijk dat de werknemer bij AutoReset veel meer moet bijleggen dan hij ooit zal gaan verdienen.

Chauffeuren voor AutoReset is feitelijk heel simpel. U wordt gebeld voor een opdracht en gaat vervolgens ergens een auto ophalen om deze ergens naar toe te rijden. Ter plekke werd een document genaamd "Chauffeurshandboek" uitgereikt waaruit u tussen de lijnen door kunt lezen welke extra kosten u allemaal zult maken. Allereerst heeft u natuurlijk zelf gezorgd voor een rijbewijs. Bedrijven als Connexxion bieden hun werknemers de mogelijkheid om op kosten van het bedrijf een rijbewijs te halen. Chauffeuren betekent op veel plaatsen komen waar u de weg niet kent. Een nagigatiesysteem van TomTom is een onmisbaar hulpmiddel, maar u dient daar zelf over te beschikken. Zo niet dan dient u deze op eigen kosten aan te schaffen. Kaartupdates komen eveneens voor uw rekening. Kunt u dat niet betalen, dan zult u de reis op internet moeten plannen. Die tijd krijgt u niet vergoed door het bedrijf. Een internetverbinding op uw eigen kosten is verplicht. Alle bijkomende kosten en apparatuur zijn voor uw rekening.

AutoReset wil graag dat u altijd bereikbaar bent en zeker als u voor hen op pad bent. Op afstand communiceren gebeurt per telefoon. Uw telefoon op uw kosten wel te verstaan. Heeft u daar geen handsfreesetje bij, dan zult u tijdens de ritten de auto aan de kant moeten zetten als zij u opbellen om u te controleren. Kosten voor telefoongesprekken die u voor hen voert zijn in theorie te declareren, maar in de praktijk komt dat er niet van omdat u het vergeet of omdat u moet kunnen bewijzen dat het gesprek voor AutoReset gevoerd is. Heeft u een mobiele telefoon op basis van prepaid, dan kunt u het sowieso schudden. Prepaidkaarten worden niet vergoed. AutoReset verwacht voor die 8 euro bruto per uur echte professionals. U kunt natuurlijk niet als een vuilnisbak aankomen bij hun klanten. Graag zien zij dat u verschijnt in een nette pantalon, overhemd of colbert. Uiteraard is dat weer op uw kosten. Verkeersboetes zijn voor uw rekening. Klinkt logisch, maar bedenkt u eens dat ritten strak worden ingepland en tijden erg krap kunnen zijn...

Eenmaal aangekomen bij de klant, dient u een complete papierwinkel in te vullen zoals alleen ambtenaren dat horen te doen. U bent ervoor verantwoordelijk dat u de auto controleert op schade. Daar bent u niet voor opgeleid. Ze hebben immers iedereen uitgenodigd die kan plassen en derhalve niet geselecteerd op deskundigheid en opleiding. Tekent u voor het schadevrij zijn van de auto, dan bent u verantwoordelijk. Vindt men later toch schade, dan draait AutoReset ervoor op en dus ook de chauffeur die voor die leuke eigen risico heeft getekend. Er immers sprake van schuld. Formulieren die gebruikt worden voor de inname, kunt u downloaden vanaf hun website. Om deze daadwerkelijk te kunnen gebruiken, moet u die op eigen kosten uitprinten. Cartridges en papier worden niet vergoed. De handleiding raadt de chauffeurs aan zelf een pinpas en contant geld mee te nemen. Alle bedragen dient u zelf voor te schieten. Heeft u ooit een werkgever meegemaakt waarvoor u alles moet betalen in de hoop er iets voor terug te krijgen? Vergeet niet dat u komt om te werken, niet om een dienst af te nemen.

"Werk zoveel mogelijk in de spits, dat scheelt u kosten." Zomaar een achteloos zinnetje waaruit voor de zoveelste maal duidelijk wordt dat het werk u vooral geld kost in plaats van dat u werkt om geld te verdienen. Reiskosten worden namelijk wel vergoed, maar reistijd niet. Geheel in lijn van wat andere bedrijven doen, vindt AutoReset. Klopt, andere bedrijven vergoeden inderdaad niet de reistijd, maar daar maken we de reis voor het woon-werkverkeer slechts twee keer. Heen en terug. Terwijl de reistijd als chauffeur deel uit maakt van de werkzaamheden. U wordt geacht om het eerste half uur van elke reis qua tijd voor eigen rekening te nemen. Bedenk wel dat u op dat moment gewoon aan het werk bent en derhalve niks uitbetaald krijgt. Er wordt gewerkt met vaste ritprijzen en tijden. Kost het u meer? Genaaid. Bent u te lang onderweg en komt u te laat? Genaaid. Komt u te vroeg? Er is geen wachtgeld. Elk bedrijf dient bij laat werken een maaltijd te verzorgen. Bij AutoReset draait u zelf voor uw maaltijd op. Evenals voor toiletbezoek.

Nette bedrijfskleding moet u zelf aanschaffen en ook het onderhoud zoals de stomerijkosten komen voor uw rekening. Moet u wachten op de trein, bus of tram? Dan staat u daar voor Jan Lul: die kosten worden niet vergoed. Uw hele vergoeding is gebaseerd op vaste ritprijzen, tijden en kilometers en elke afwijking kost u geld. Ook als die afwijkingen veroorzaakt worden door zaken die u zelf niet in de hand heeft zoals files en ongelukken. Wordt u voor middernacht er nog op uit gestuurd voor een opdracht? Dan is het goed om te weten dat u best de hele nacht op pad kan en mag zijn, maar de betaling al stopt om 0:30. Erg fijn als u net voor 0:30 nog even een auto moet rijden van Groningen naar Amsterdam. Het bedrijf doet graag alsof ze net zo functioneren als reguliere bedrijven. Kijken we naar de overige nadelen, dan krijgen we toch een heel ander beeld. Er is totaal geen begeleiding mogelijk. Chauffeurs worden door niemand persoonlijk aangestuurd. Alles is op uw eigen verantwoordelijkheid en risico. En dat voor maar 8 euro bruto.

Is er een rit beschikbaar, dan belt AutoReset u op. Ongeacht of het nogal kort dag is en u andere afspraken niet meer kunt afzeggen, wordt er van u verwacht dat u gaat rijden wanneer zij dat willen. "Nee" zeggen kan, maar zodra u dat vaker flikt, kunt u zonder pardon oprotten. Soms wordt u naar het buitenland gestuurd. U bent er dan zelf verantwoordelijk voor dat u uw TomTom uitbreidt met een duurdere kaart voor Europa en tevens moet u een ausweis met vingerafdruk halen. Ook al op uw kosten. AutoReset verwacht verder van u dat u een extreem gedetailleerde administratie bijhoudt. Van kleine deukjes in de auto tot het precies bijhouden van de kilometerstanden, nummerplaten, tijden en omstandigheden waarin u de auto aantreft. Eenmaal thuisgekomen moet u via internet declaraties gaan indienen die op een juiste manier en tijd moeten worden ingevuld omdat u anders helaas niks of te weinig uitbetaald krijgt. Verschillende klanten hebben allemaal andere formulieren die u dient te kennen en in te vullen waarbij ze ook nog eens aparte wensen hebben.

Grote klanten van AutoReset zijn onder andere Leaseplan Rental, Leaseplan Occasions, Sixt, Dutchlease, Macadam, MKB Lease, Noordlease, Athlon Car Lease, Wagenplan en Arval. AutoReset wil graag dat de informatie die we u nu geven strikt geheim blijft. Pas na het solliciteren en het aangeven dat u zich wil inschrijven op de daartoe bestemde inschrijfsessie, komt u deze zaken te weten. Verder hanteren ze een geheimhoudingsplicht over de gang van zaken. In de handleiding lezen wij: "Klaag nooit over uw collega's of over Auroreset bij klanten. Zij betalen voor onze dienstverlening, dus niet om geklaag aan te horen." Of te wel mondje dicht en niet zeiken tegen klanten die tienduizenden euro's betalen voor iets waar u 8 euro per uur voor krijgt. Chauffeurs zijn bij AutoReset veredelde interieurverzorgers, maar dan voor auto's. U wordt geacht de auto's schoon te maken, te zuigen en te tanken. Alle treinkaartjes en bewijzen van kosten moeten worden bewaard en elke kilometer en minuut moet u kunnen verantwoorden en voorschieten.

Overweging.

Werken voor AutoReset betekent volgens de documenten die we in handen hebben gekregen veel verantwoordelijkheid, risico's en een zware werkbelasting door de extreem gedetailleerde administratie voor haast een fooitje. Letterlijk alle ongeschreven regels binnen het bedrijfsleven worden hier aan de laars gelapt. Natuurlijk, juridisch gezien opereren ze net op het randje van de grens waarop het allemaal niet aan te pakken is. Alleen de eigen risico maakt het onder de juiste omstandigheden klaarblijkelijk mogelijk dat er sprake is van onrechtmatig gedrag. Ook op het aangevraagde Arbo-document dat is ingevuld door AutoReset directeur M. J. den Haan wijst erop dat zaken niet helemaal correct verlopen. Onder de knelpunten en risico's voor de veiligheid, gezondheid en welzijn vermeldt Den Haan dat u als uitzendkracht dezelfde risico's loopt als ieder ander in het verkeer. Terwijl het werk de risico's snel vergroten. Chauffeurs staan veel langer en dus veel meer bloot aan de risico's dan de forens die elke dag dezelfde route rijdt.

De chauffeurs bij AutoReset rijden dagelijks op wegen die ze niet kennen en waar de risico's veel hoger liggen. Ze worden niet aangestuurd, moeten werken met materialen die ze zelf aanschaffen, lopen risico's op mishandelingen als degene die de auto moet aanleveren een conflict met het bedrijf heeft en krijgen wellicht te maken met auto's die niet meer veilig genoeg zijn om de weg op te mogen. Den Haan speelt vervolgens de slager die zijn eigen vlees keurt aangezien hij degene is tot wie u zich kunt wenden met vragen over de ARBO-wetgeving. Die uiteraard in de smaak en zin van het bedrijf worden beantwoord en niet per se in de lijn die de ARBO-dienst bedoeld heeft. De bedrijfshulpverlening (BHV) en alle procedures omtrent wat er gedaan moet worden bij calamiteiten zijn niet voor chauffeurs beschikbaar. Den Haan vindt dat zoiets niet nodig is aangezien u zich toch nooit in hun pand ophoudt. Kortom, u heeft als chauffeur van AutoReset een mobiele functie waarbij u veel kosten maakt en risico's loopt voor niks.

De Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RIE) blijft eveneens achterwege. Men is verplicht daar een reden voor te geven, maar doet dat niet. U hoort ook een informatieboekje te krijgen met daarin de voorschriften en maatregelen van de ARBO zoals veiligheidsvoorschriften. Die krijgt u eveneens niet. Aangezien u na het ondertekenen van die rotzooi meteen ingeschreven staat en aan het werk gezet kan worden, is het zeer kwalijk dat u nooit op de hoogte wordt gesteld van zaken die met uw veiligheid te maken hebben. Over zulke zaken kunt u zich heus wel ergens laten informeren, maar dat mag de baas niet ontslaan van zijn verplichtingen. Alles wijst erop dat het bedrijf vooral met senioren wil werken omdat zij uit te zuigen zijn vanwege het simpele feit dat zij door hun hoge leeftijd sowieso nergens meer aan de slag kunnen. Zeer kwalijk. Op papier en in de procedures zijn ze vanzelfsprekend erg netjes. Op kritische vragen krijgen we de reactie dat het echt wel in de haak is en dat we het moeten doen omdat het leuk is; niet voor het geld.

Maatschappelijk gezien is dit een onwenselijk verschijnsel dat schadelijk is voor de hele arbeidsmarkt. Gepensioneerden die toch al in de ras zitten omdat ze keer op keer verneukt worden met hun pensioen, geacht worden langer te werken terwijl er voor hen geen werk is of op persoonlijke en emotionele gronden willen blijven werken, worden grof misbruikt door commerciŽle toko's die hun winsten moeten halen door het bezuinigen op personeel. Opeens wordt het lucratief om ouderen snel eruit te gooien. Die nemen ze later onder slechtere omstandigheden wel weer aan, maar dan op uitzendbasis met een eigen risico. Opleiding en werkervaring doen er niet meer toe, anders moeten ze ervoor gaan betalen en dat willen ze niet. Kosten die bij het werk horen en normaliter vergoed worden, worden nu het probleem van de werknemer. Jongere werknemers moeten gaan concurreren met deze te goedkope en misbruikte krachten. Misdefinitie vindt dat arbeid gewoon betaald moet worden naar marktwaarde gebaseerd op opleiding en werkervaring.

Bedrijven die wel alle geschreven en ongeschreven (morele) regels naleven en mensen een fatsoenlijke baan bieden tegen een marktconform salaris, moeten nu opeens concurreren tegen bedrijven die met een mooi verhaaltje over het aan het werk houden van ouderen in principe gewoon een economisch delict plegen. Hetzelfde probleem zien we bij bedrijven die illegale buitenlanders aan het werk zetten voor een prikkie en de strenge procedures die normaal gelden voor het afdekken van risico's steevast negeren. Ons advies is om hier niet in te trappen en niet in zee te gaan met zulke bedrijven. Wil de overheid dat u langer blijft werken? Dan zullen ze de arbeidsmarkt moeten hervormen zodat u bij uw werkgever aan het werk kan blijven of weer aan een nieuwe baan kan komen. Boven alles vinden we dat gepensioneerden zich nooit emotioneel gevangen mogen voelen om akkoord te gaan met zulke slechte voorwaarden. Bedrijven zullen moeten stoppen met constructies die uiteindelijk leiden tot zwaar onderbetalen en het wegnemen van (risico)aansprakelijkheid.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.