Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 17 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

542 Hacker, cracker, slacker
541 Selectieve schijnprofessionaliteit
540 Homokunde moraliseert potenrammen
539 Vrijspraak voor levenslang
538 Gratis carrière als crimineel
537 Stigma van de losbandige jeugd
536 Pislams wil is wet
535 Computernerds massaal uitgebuit (3)
534 Wetenschap van de privacyschending
533 Competenties opgelost
532 Politieke verantwoording is een farce (1)
531 Schijt aan linkse spijt
530 Spookachterban van de PVV (1)
529 Moffenhoer van de asiel-SS (1)
528 Hbo, I hate to say I told you so
527 Michael op het hakblok
526 Verbod op fundamentele rechten
525 Leer de smeris wat eer is (4)
524 Nooit buigen voor chantage
523 Geen bonus voor afgunst

533 # Competenties opgelost #
Gepost door Misdefinitie op 26-05-2011 om 23:43.
Menselijke hersenen werken niet zo gestructureerd als harde schijven in computers. Computers kunnen desgewenst na jaren nog exact de informatie reproduceren die u erin heeft gestopt. Even aangenomen dat de computer niet bediend wordt door een vrouw. Hersenen moeten de informatie lukraak opslaan in cellen die schijnbaar willekeurig aan elkaar hangen als spinnenrag. Tussen die cellen ontstaan fysieke verbindingen die via biologische processen de informatie verspreiden. Deze verbindingen zijn niet allemaal gelijkwaardig. Door het trainen van het brein, ontwikkelen de verbindingen die veelvuldig gebruikt worden betere, dikkere en snellere verbindingen dan bij informatie die zelden wordt opgeslagen. Niet voor niks kennen we de kracht van de herhaling. Trek 3 keer per dag aan uw pik en uw rechterarm krijgt dikke spieren; pak 3 keer per dag een rekenboekje en uw brein creëert dikkere informatiewegen. Sinds die achterlijke droplulgladiolen het voor het zeggen hebben en het onderwijs een discussiecultuur is geworden, is het gedaan met trainen.

Praatjes vullen geen gaatjes.

Competentiegericht onderwijs is een onderwijsvorm waarbij, grof gezegd, door onderwijsinstellingen een lijstje wordt opgesteld met een aantal subjectieve doelen. Deze doelen worden vervolgens door docenten beoordeeld in een reeks van gesprekken, discussies en schriftelijke verslagleggingen. Het verraderlijke aan dit "nieuwe" systeem zijn vooral de selectieve beoordelingen die uitermate subjectief van aard zijn. Bij voorkeur wordt er gewerkt in groepen zodat nooit precies duidelijk wordt wie precies wat heeft gedaan. Om de zoveel tijd worden er gesprekken gehouden waarbij een hielenlikkende mentaliteit leidend is in uw beoordelingsproces. Veelal ongeacht de prestatie. U kunt best uw project grandioos verneukt hebben, maar indien u goed kunt pijpen, pardon, constructieve feedback kunt geven zonder daarbij te vermelden dat de mensen met wie u moest samenwerken geen flikker hebben gedaan, is het voldoende. Mooi systeem toch? Voldoendes zijn in de praktijk ook te halen met dikke tieten, zwarte huidskleur en het nauwelijks Nederlands kunnen spreken.

Tot op de dag van vandaag zijn veel deskundigen en leraren nog steeds lyrisch over het systeem. Met een rode pen antwoorden doorkrassen op objectieve kennistoetsen is namelijk niet half zo leuk als het toch net een voldoende geven aan een geil kijkende minderjarige waar ze een stijve hark van krijgen. Bovendien krijgen kanslozen dan ook eindelijk eens de kans om een diploma te scoren. Al is dat nu juist het grootste probleem van het systeem. Wanneer bijna iedereen in staat is om een diploma te halen, dan vertegenwoordigt het geen exclusieve waarde meer en kunnen we net zo goed op ons CV zetten dat we toiletpapier in huis hebben. Ondanks dit grote bezwaar, heeft het systeem blijkbaar toch iets waardoor het aantrekkelijk genoeg blijft om het te gebruiken. Voorstanders van competentiegericht onderwijs en aanverwante systemen zoals samenwerkend leren, vinden namelijk echt dat het perfect is. Kennis en vaardigheden vinden ze maar ouderwets. U vergeet toch alles en autisten die alles kunnen, vinden ze veelal asociaal.

Inderdaad, menselijk geheugen vervaagt waardoor er informatie zoekraakt. Vandaar dat compensatie en redundantie veelvuldig gebruikte concepten zijn binnen het klassieke systeem. Middels training wordt getracht de informatie op verschillende plekken in het geheugen te krijgen met zoveel mogelijk "toegangswegen" die er naar toe leiden. Een beetje het principe van een fatsoenlijke RAID-opstelling in een computersysteem installeren waarbij de informatie op meerdere harde schijven staat opgeslagen. Raakt er iets zoek, dan is er niks aan de hand omdat de informatie altijd vanaf een andere locatie kan worden opgehaald. Over de vraag of een dergelijk systeem ineffectief is verschillen de meningen, maar de voorstanders van het competentiemodel maken een cruciale denkfout. Hun methode gaat uit van het beginnen met groepsgewijs aan te rommelen. Gaat het toevallig goed, dan is dat prettig, gaat het fout dan praten ze. Slechte prestaties worden zo al snel weg gerelativeerd onder het mom van dat we van fouten maken het meeste leren.

Een concreet voorbeeld kan dit principe verduidelijken. Klassieke ingenieurs moeten "alles" weten. Vanaf het onderhandelen over het project tot het uitvoeren, beheren, coachen, opleveren en controle. Als projectleider was hij zelfs verantwoordelijk voor zaken die hij zelf niet uitvoerde, maar onder zijn bevoegdheid liet uitvoeren. Gaat het op de nieuwe methode, dan worden de taken gesplitst en verdeeld onder de groepsleden. Al jaren bouwt men in Amsterdam aan de Noord-Zuidlijn. Damwanden van de metrostations worden gemaakt door beton te storten. Geen probleem, er worden dus afspraken gemaakt met chauffeurs die met een vrachtwagen komen aanzetten met zo'n mooi roterend ding erop. Uiteraard draait dat ding niet voor niks en eenmaal op de plaats van bestemming moet het beton snel verwerkt worden. De chauffeur waarschuwt, maar de groepsleden hadden hun werk niet goed gedaan. Die lagen te pitten. Iedere student zal het probleem herkennen van de luie nietsnutten die geen reet uitvoeren en zo de hele planning in de war schoppen.

Zodoende blijft het beton ruim 2 uur in de brandende zon staan terwijl iedere medewerker zou moeten weten dat het beton dan dramatisch in kwaliteit daalt. Zouden ze het beton in oude verrotte staat nog gaan gebruiken, dan loopt ook u het risico dat u op een kwade dag, al is het pas over 30 jaar, onder die meuk loopt en een paar ton aan materiaal op uw hoofd krijgt terwijl u op de metro staat te wachten. Levensgevaarlijk. De klassieke bouwmeester zou geleerd hebben zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar de groepjeswerker neemt voor het gemak aan dat het beton altijd goed is omdat zijn collega's heus wel zouden opletten. Die collega's denken echter hetzelfde en dan gaat het mis. Het oude beton wordt gestort met alle schade van dien. Weet u wat nog het ergste is? Binnen het moderne systeem is het heel normaal om ondanks zo'n blunder de incapabele idioot in kwestie een veer in zijn reet te steken. Anders is zijn zere zieltje gekwetst en bovendien betekent "voldoende" toch dat het niet zo perfect hoeft? Werkt op school ook altijd prima.

Zo min mogelijk doen, leunen op samenwerking in de hoop dat een ander het werk al gedaan heeft, bij onvoldoende prestaties de boel rechtlullen en dan iedereen tevreden met een voldoende naar huis. Zo bouwden ingenieurs ooit speciaal voor de plaatselijke tokkies een prachtige galerijflat in Leeuwarden. Goed en degelijk in elkaar gezet door de oude generatie. Thans zijn zij allemaal met pensioen en u weet wellicht wel dat alles wat behouden moet blijven, onderhouden moet worden. Mensen moeten zichzelf verzorgen en gebouwen moeten af en toe een likje verf krijgen of geïnspecteerd worden op bijvoorbeeld het falen van constructies. Dan komt de nieuwe generatie in beeld. Het gebouw staat, dus daar hoeft niks meer aan gedaan te worden. Handige feitjes zoals de economische levensduur van een gebouw die op 50 jaar ligt in Nederland aangezien renovatie en onderhoud daarna veel te duur worden. Wat er gebeurt als men niks meer weet, de module onderhoud niet gedaan heeft en het gebouw laat wegrotten, zagen we in Leeuwarden.

Ja jongens, het ging lang goed, maar het was wel de bedoeling dat die zogenaamde professionals de bouwwerken steeds controleren op scheuren. Daar zit u dan met uw constructieve feedback. Gaat u straks aan de nabestaanden vertellen dat hun kinderen zijn gestorven omdat u de module onderhoud kon overslaan na een praatje met de docent waarbij u zijn reet moest likken voor een acht? Nogal pijnlijk vindt u ook niet? Vooral omdat dit slechts het topje van de ijsberg betreft. Denk aan al die bruggen die kampen met een gebrek aan onderhoud. U beseft het wellicht niet, maar heel veel objecten om ons heen waar we dagelijks gebruik van maken, stammen uit de jaren '50 en 60. Gebouwen, bruggen, wegen, spoorwegen, treinen en bedieningsapparatuur kunnen plotseling levensgevaarlijke objecten worden omdat die heikneuters van tegenwoordig geen fuck meer leren op school. Een ding weet u helaas wel. Zodra er iets verschrikkelijks gebeurt, weten de verantwoordelijken als geen ander te draaien, te liegen en te rechtvaardigen.

"Compensatie" voor het gebrek.

Gelukkig zijn onderwijsinstellingen zich rot geschrokken over alle negatieve publiciteit die hun naam te schande hebben gemaakt en zijn ze bereid om voor oplossingen te zorgen. Let op, want nu gaan we de deskundigen horen die de boel al jaren hebben besodemieterd. Hogeschool InHolland lost een groot deel van het probleem, dat duizenden studenten waarschijnlijk in de afgelopen 12 jaar een hbo-onwaardig diploma hebben gekregen bij een pak wasmiddel, op door het probleem te beperken tot de geconstateerde gevallen door het onderzoek van de onderwijsinspectie. Handig, want door net te doen alsof het probleem enkel bestaat uit de problemen die controleurs ontdekken, denken ze er heel eenvoudig vanaf te komen. Ons inziens is dat belachelijk, want de resultaten van het onderzoek gaan slechts over een beperkte periode en is hooguit te beschouwen als een steekproef waarin toevallig wat zaken zijn ontdekt. Diploma-inflatie is juist zo'n probleem omdat elk diploma zijn waarde kwijt is aangezien ze niet meer te onderscheiden zijn van de valse.

Zo wordt frauderen wel erg makkelijk. Geef 1 miljoen studenten in 12 jaar een waardeloos diploma en baseer uw schuld op slechts 63 diploma's. Worden guldens opeens weer waardevol wanneer u 63 guldens door euro's vervangt? Wij weten wel zeker van niet. De actie van InHolland kan er hooguit voor zorgen dat die 63 ingetrokken diploma's weer van een waarde worden voorzien. Wat niet valt te zeggen van al die andere diploma's met de smet van de fraude. Daarbij geloven we niet dat het intrekken van die 63 diploma's en de oplossing die InHolland daarna heeft, bijdraagt aan de waardestijging van de kandidaat. InHolland doet net alsof een hbo-onwaardig diploma slechts betekent dat het afstudeeronderzoek is verneukt. Fout, de afstudeerproef is gebaseerd op alles wat een student 4 jaar lang heeft geleerd, maar toetst slechts een deel. Blijkbaar zat de basis daarvoor er ook nog niet goed in. Studenten moeten 240 ects op hbo-niveau halen. Niet slechts een vervangende "masterclass"-opdracht.

Meteen zien we nog een mankement van het competentiegerichte model. Men gaat er vanuit dat als er een bepaald "eindniveau" op een bepaald punt gehaald is, men dan op het niveau zit van het hoger onderwijs. De gedachte daarachter is dat de eindproef zo moeilijk is, dat het niet te halen valt zonder 4 jaar aan kennis en vaardigheden. Vroeger zou die stelling wellicht houdbaar zijn geweest, nu niet meer. Sinds alle kennis en vaardigheden zijn verdwenen, kan een beetje hbo- of wo-student na zijn studie bijna elk mogelijk mastervak halen die hem wordt aangeboden. Geef ons die masterclass economie op hbo-niveau en we halen dat vak zonder ooit economie gestudeerd te hebben. Zijn we daarmee hbo-economen? Kunnen we jurist worden door simpelweg een paar vakken op masterniveau te halen? Het zou niet mogen, want het gaat er bij een volledige opleiding niet om dat u voor het allerlaatste vak een voldoende haalt. Hersenen moeten het jarenlange proces op dat niveau doormaken voordat u een professional bent en juist dat proces ontbreekt veelvuldig.

Juridisch gezien snijdt de oplossing van InHolland nauwelijks hout. Men kan niet eerst tegen een student zeggen dat hij voldoet aan alle eisen om achteraf te beweren dat het niet zo was. Achteraf schriftelijk werk bekijken vanuit het standpunt dat het achteraf naar een onvoldoende gepraat had moeten worden is een net zo slecht argument als destijds een voldoende geven. Het had sowieso nooit mogen gebeuren dat er diploma's worden uitgereikt op basis van subjectieve oordelen. Wel is er een ander argument dat voor het intrekken van diploma's pleit. Wanneer hogescholen erkennen dat hun docenten incapabele idioten waren die ten onrechte diploma's hebben uitgedeeld en zij daar ook strafrechtelijk voor vervolgd gaan worden, dan is het rechtvaardiger om te zeggen dat het erg jammer is, maar wel noodzakelijk om het diploma in te trekken. Dat er vervolgens dikke schadeclaims gaan vallen is overduidelijk. InHolland wil slechts een gratis masterclass geven, maar de geleden schade is natuurlijk ook het bedrag aan salaris dat de studenten elke maand mislopen.

Met "commissie maatwerk" slaat InHolland voor de zoveelste maal de bal mis. In principe valt precies uit te zoeken welke vakken hbo-onwaardig waren en alle studenten die dat vak op hun lijst hebben staan zullen dat vak dan opnieuw moeten doen. Waarom dan individueel maatwerk? Stel dat de helft van de vakken onwaardig waren. Hoeft blonde Marieke dan slechts een half jaartje aan vakken inhalen als ze haar kutje en tieten laat zien en zitten wij dan 2 jaar in de schoolbanken? Krijgt gladde Henkie sneller een vrijstelling voor zijn stage en mag Achmed de helft van de punten invullen met irrelevante "Diversity works"-projecten tegen vermeende discriminatie? InHolland zou onmiddellijk al zijn accreditaties moeten verliezen en de deuren moeten sluiten voor het opperen van dit idee. Deze ellende is juist gekomen door subjectieve beoordelingen in een hersenloze poging om studenten anders te behandelen. Maak het nou godverdomme eens objectiever. Iedereen moet aan dezelfde eisen voldoen. Geen subjectiviteit en geen voortrekkerij.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra gaat keihard ingrijpen zegt hij. Landelijke toetsen, scherpe controles en minimaal een masterdiploma voor docenten. Allemaal grote woorden waar we onze vraagtekens bij zetten. Om landelijke toetsen te kunnen afnemen, moeten al die pretopleidingen weg. Het hoger onderwijs is verpest met honderden zelfverzonnen studies op hogescholen en universiteiten. Pure fictie om extra studenten te kunnen trekken. We moeten weer terug naar de eenvoud. Gewoon weer studies als Wiskunde, Natuurkunde, Informatica, Rechten, Psychologie en Geneeskunde. Geen vrijetijdskunde, interdisciplinaire meuk, management en organisatie en human resource. Scherpe controles zijn niet mogelijk zonder het onderwijs weer objectief toetsbaar te maken. Eisen dat iedere docent een masterdiploma heeft is leuk, maar wat hebben we eraan als de beoordeling vervolgens net zo subjectief blijft. Binnen het hoger onderwijs is het hele systeem verrot geworden. Alles moet weg. Terug naar het oude systeem. Herstel kennis in ere.

Ach, waar zeuren we eigenlijk om. Diploma-inflatie is helemaal niet zo lastig als het lijkt. Alle ellende is begonnen met het linkse idee om de grootste kansloze flikkers in de maatschappij ook een diploma te geven. Dan denken ze dat ze intelligent zijn en slopen ze de boel niet. De waarde is niet zo belangrijk. Hoe komt een zwarte met een waardeloos diploma aan het werk? Door discriminatie van de blanke autochtonen komt hij dankzij de PvdA makkelijk aan een baan bij de politie. Lekker bonnen schrijven en Nederlanders zieken. Wel, hoe komt een kansloze met een waardeloos diploma aan een baan? Precies, door discriminatie. Heeft u lekker jarenlang lopen meeliften op andermans werk, docenten oraal verwend voor goede cijfers en de anderen gemotiveerd door openlijke geweldpleging? Geen probleem. De connecties van InHolland zijn zo machtig dat ze u een baangarantie aanbieden ten koste van hardwerkenden. Heeft u wel hard gewerkt? Dan mag u hamburgers gaan flippen in de McDonald's. Voor u wordt niks gedaan.

Flats storten in, treinen ontsporen, bureaucraten drijven iedereen tot wanhoop. Kortom: niemand verstaat zijn vak meer in deze klote maatschappij en nu weet u waarom. Zelfs zonder diploma's kunnen de kanslozen aan een baan komen. Leuk hoor, totdat u zelf zo'n druiloor tegenkomt achter de balie waar u afhankelijk van bent. Dan vervloekt u God en de duivel dat hij het heeft toegestaan om echte deskundigheid zo te grabbel te gooien. Bij Defensie wachten ze het allemaal niet af. Wie wil er tegenwoordig nog een hbo-diploma? Die zijn voorgoed besmet. Hillen (CDA) brengt een heel eigentijdse oplossing naar buiten. Diploma's van de de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) worden gewoon gelijkgesteld aan de diploma's van universiteiten. Straks, als ze erachter komen dat ook universiteiten wel eens waardeloze diploma's uitdelen, worden al die koorknapen vanzelf gepromoveerd tot doctor of professor. Nivellering wordt zo naar een nieuw niveau getild. Het maakt straks letterlijk niks meer uit of u vuilnisman bent of hoogleraar.

Op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) wrijven ze zich inmiddels in hun handjes. Doordat alle aandacht naar InHolland ging, hebben zij gegarandeerd 20 % meer aanmeldingen. Een gratis diploma zonder er veel voor te hoeven doen en kunnen wil natuurlijk iedereen, maar nu dat bekend is geworden is er geen lol meer aan te behalen. Gelukkig weten studenten feilloos aan te voelen dat ze bij de HvA net zo goed eenvoudig aan een diploma kunnen komen. Vandaar dat de HvA overweegt om een numerus fixus (maximaal aantal studenten) in te voeren bij populaire opleidingen. Zoveel extra studenten leidt natuurlijk tot meer controles en dat moet niet. In 2004 schreven we reeds dat de HvA fraude pleegde met studiepunten en financiën. Anno 2011 is dat nog steeds aan de gang. Ouderejaars studenten hebben makkelijk toegang tot tentamens die ze nog moeten maken. De kwaliteit zou bij extra studenten niet bij gebaat zijn. Welke kwaliteit? Op de HvA frauderen ze al 12 jaar. Kiekeboe, wie heeft daar de leiding? Jet Bussemaker (PvdA). Welke partij voerde het competentiemodel in? Juist, de PvdA...

Overweging.

Alle ontwikkelingen rondom fraude, diploma-inflatie, controles, praatjes en schijnoplossingen maken de mensen die wel keihard hebben gewerkt voor hun papieren moedeloos. Hogescholen en universiteiten hebben duizenden valse diploma's uitgegeven die niet meer te achterhalen zijn, maar alle aandacht gaat uit naar InHolland die zich er makkelijk vanaf maakt door zich te richten op slechts 63 diploma's. Waardeloze diploma's worden opgekalefaterd met een korte masterclass of persoonlijk traject die wij ook kunnen halen. De eis dat opleidingen 240 ects aan kennis moeten opleveren wordt volledig losgelaten. Op de HvA frauderen ze al 12 jaar, maar de PvdA-rector maakt zich meer zorgen over het feit dat ze nu al die stumpers die voor InHolland wilden kiezen voor haar kiezen krijgt. Andere instellingen gaan eisen dat hun diploma's gelijk worden gesteld aan de hogere papieren van universiteiten. Niemand schijnt te beseffen dat dit probleem enkel opgelost kan worden door het competentiesysteem en de gevolgen volledig terug te draaien.

Jarenlang wilde men niet over het probleem praten omdat de linkse filosofie altijd uitgaat van het principe dat aan het progressief zijn het beste invulling gegeven kan worden indien men steeds veranderingen aanbrengt. Want dat is vernieuwing en vernieuwing is vooruitgang en dus goed. Soms gaat dat inderdaad op. Bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe ontdekkingen in de wetenschap. Vaak gaat dat ook niet op. Bijvoorbeeld als het gaat om de oude onderwijssystemen die decennialang hun sporen hebben verdiend en waarvoor nog steeds geen beter alternatief is gevonden. De PvdA heeft geprobeerd hun socialistische visie in het onderwijs te stoppen en diploma-inflatie en nivellering van kennis tot het gezamenlijke nulpunt zijn de trieste gevolgen. Gevolgen die u nu pas ziet. Toen de kinderen steeds vaker naar het vwo, hbo en wo gingen, leek dat leuk. Nu zien we vooral de verwoestende uitwerking. Overal om ons heen zien we idioten en incapabele dwazen aan het werk. Drastische hervormingen zijn nodig om daar weer deskundigen te krijgen.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2024.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.