Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 19 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

494 Klakkeloze onderwijsplannen
493 Kennis van de politieke correctheid
492 Beloften op lange termijn (2)
491 Alle moslims moeten weg! (1)
490 UvA administratieve puinzooi (1)
489 Het achterlijke moslimcollectief (2)
488 Onze wraak zal komen (9)
487 Multi-level mongolen (2)
486 Rechts waar u zo bang voor was (3)
485 Socialist tot de salontafel
484 Schijn van de bezuiniging (9)
483 Geen ambitie? Sla de politie!
482 Linkse rat op oorlogspad
481 Lerarentekort is slechts een mediahype
480 Onbetrouwbare christendemocratie (3)
479 Samenleving verziekt door misstanden (5)
478 Anti-moslim? Anti-kotslim! (2)
477 Eerlijk zullen we niks delen (3)
476 Beledigen met gevoel
475 Angst op rechts zorgt voor veel slechts (5)

481 # Lerarentekort is slechts een mediahype #
Gepost door Misdefinitie op 08-09-2010 om 22:23.
Scholen zouden al jaren te kampen hebben met een groot lerarentekort. Oudere leraren gaan met pensioen of worden weggepest en de jongere generatie staat nou niet bepaald te trappelen om in vier jaar studie te investeren waarmee ze later hooguit voor een klas van die kutpubers kunnen staan. Alexander Rinnooy Kan stelde in 2007 als voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER) dat het buitengewoon treurig en onthutsend is om te constateren dat er geen ruk aan het tekort wordt gedaan. Het probleem zou ook veroorzaakt worden doordat studenten van de lerarenopleiding elementaire vaardigheden missen. Daar blijft het niet bij. Klassen worden door het gebrek aan leraren groter. Drie jaar later speelt het nog steeds en komt Kan met een tal van maatregelen die het onderwijs zouden moeten redden. Diverse scholen krijgen het voor elkaar dat ze plannen mogen bedenken en daar geld voor krijgen. Na onderzoek blijkt het lerarentekort echter een veredelde mediahype. Sollicitanten worden door scholen als stront behandeld.

Onderzoek: de procedure.

Onderzoek naar het lerarentekort richt zich veelal onterecht op het stellen van vragen aan de betrokkenen. Vraag een willekeurige school of ze zich in de schrijnende tekorten herkennen en ze zullen bevestigend antwoorden. Ongeacht de waarheid kan de erkenning van het "probleem" namelijk een sloot geld opleveren. Geld dat prima kan worden opgepot terwijl ze ondertussen iedereen wijs maken iets aan het tekort te doen. Ga het gesprek met een leraar aan en hij zal roepen dat zijn werkdruk erg is toegenomen. Los van de werkelijkheid, het gelijk kan best aan zijn zijde staan, zal de achterliggende gedachte zijn dat als er een tekort aangegeven wordt hij eigenlijk bedoelt dat hij heel graag zou zien dat er meer mensen worden aangenomen zodat zijn werk lichter wordt. Politieke partijen willen graag aan de bevolking laten zien dat ze problemen serieus nemen en zullen al heel snel meeliften op het protest. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om de mythe van het lerarentekort in stand te houden. Onderzoek vergt hier een andere aanpak.

Onze overweging is als volgt. Zou er sprake zijn van een lerarentekort, dan is de vraag naar leraren hoog ten opzichte van het aanbod. Scholen zitten in die situatie te springen om leraren en als een geschikte sollicitant zich aandient, zullen ze hem als een koning behandelen. De concurrentie is immers moordend en wie als een idioot met zijn sollicitanten omgaat, zal snel zonder zitten. Misdefinitie besloot sinds enkele jaren de proef op de som te nemen. Vanaf 2006 tot aan een recente datum voor de publicatie van dit artikel hebben we de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd bij een aantal scholen om uit te zoeken hoe groot de tekorten zijn. Krijgen scholen werkelijk geen geschikte sollicitanten op gesprek of is het allemaal spel? Gaan scholen goed met de markt om of zorgen ze zelf voor problemen? Ligt het aan een tekort aan mensen die opleidingen afronden of blijkt de schoen ergens anders te knellen? Samen met twee anonieme collega's pakte de beheerder van Misdefinitie deze uitdaging met beide handen aan.

Feitelijk verliep de onderzoeksprocedure heel simpel. Her en der zijn er op internet onderwijsvacatures te vinden. Schrijf wat mooie brieven, hecht daar respectievelijk de CV's van collega's en de beheerder aan, verstuur dat naar de scholen en kijk wat er zoal gebeurt. Een kijkje naar de beschikbare vacatures geeft al een kleine hint. Doorgaans zijn er slechts enkele tientallen vacatures beschikbaar. Erg weinig voor zo'n groot en landelijk probleem dat ze een "schrijnende lerarentekort" noemen. Voorts valt op dat het vaak om kleine banen gaat. De kleinste baan die we hebben kunnen vinden betroffen 2 lesuurtjes lesgeven en dan nog wel op 2 verschillende dagen. Grotere banen zijn eveneens voor handen, maar we vragen ons meteen af waarom kleine vacatures niet gewoon worden verdeeld over leraren die deeltijd werken en veelal uren tekort komen om fatsoenlijk hun gezien te onderhouden. Misdefinitie richt zich op de tekortvakken. Voornamelijk bčtavakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

De sollicitatiemarathon.

Tot ons ongenoegen bleken er een aantal scholen te zijn die niet hebben gereageerd op de sollicitaties. Van het Keizer Karel College in Amstelveen, het Bertrand Russell College en het Trias VMBO in Krommenie, het Oostvaarders College in Almere, het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam, het Broeckland College in Breukelen, ROC ASA in Amsterdam, Winford (was Stebo) in Amsterdam, het IJburg College in Amsterdam en de scholengemeenschap Petrus Canisius College. Deze scholen vertikten het om een bevestiging te sturen. Laat staan een afwijzing. Radiostilte motiveert om nog meer te solliciteren met wisselende namen, brieven en CV's. Af en toe leverde dat na veel moeite nog een bevestiging op en een afwijzing. Zo groot is het lerarentekort nou. Een "levensgroot" probleem waarbij scholen het zich blijkbaar kunnen permitteren om goede kandidaten te negeren. Hier is duidelijk sprake van spookvacatures. Spookvacatures zijn nepvacatures die nooit een baan opleveren, maar enkel bedoeld zijn om reclame te maken voor de naam van de school.

Scholen varen wel bij deze nepvacatures. Hun naam komt op grote websites te staan en dat is goed voor de ranking in Google. Bovendien kunnen ze naar concurrenten roepen dat ze het zo goed doen dat ze naar extra personeel zoeken en kunnen ze richting de overheid aantonen dat ze vacatures moeten zetten omdat er tekorten zouden zijn. Andere scholen handelen iets subtieler met de spookvacatures. Kandidaten reageren en krijgen na enige tijd een reactie dat de vacature niet vacant is. Bij het RSG-Enkhuizen, het Teylingen College in Voorhout, de Esprit Scholen in Amsterdam, het St. Michaël College in Zaandam, het Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp, het Amsterdams Lyceum, het Gerrit van der Veen College in Amsterdam en het Lyceum Sancta Maria in Haarlem kregen we het bericht dat de vacature reeds vervuld is. Erg dubieus gezien het feit dat ons team er een gewoonte van heeft gemaakt op vacatures te solliciteren die hooguit 1, 2 of 3 dagen oud waren. Vaak spoedvacatures. Scholen vragen voor hun spookvacatures met spoed docenten, maar als u reageert blijkt de vacature opeens niet te bestaan.

Gelukkig zijn niet alle vacatures spookvacatures. Van een groot aantal scholen ontvangen we aan de lopende band afwijzingen. Vreemd, bij een tekort zouden we verwachten dat scholen zitten te springen om kandidaten. Uiteraard hebben we ervoor gezorgd dat ons aanbod niet te versmaden is. Mooie diploma's, veel ervaring en perfect passend in het team. Wel geven de scholen in hun afwijzingsbrieven perfect weer waar het eigenlijk om draait. In vrijwel elke afwijzingsbrief die we ontvingen staat dat ze een groot aantal kandidaten hebben. Het woord "keus" en varianten daarvan laten eveneens zien dat scholen een ruime keus hebben. Niet alleen in 2010, maar ook in al die jaren ervoor. Elke keer stuiten we op dezelfde type brieven. Een stortvloed aan kandidaten. Hoezo lerarentekort? Blijkbaar is er keuze zat. Er is zelfs zoveel keuze dat een aantal scholen het wel erg bont maakten qua termijn. Afwijzingen kwamen in regel na een maand, met uitschieters naar 5 tot ruim 15 weken.

Kunt u ook blaffen?

Met zoveel keus moet het zeer eenvoudig zijn om een leraar te krijgen. Zelfs voor een vak als wiskunde. We vroegen ons af hoe het selectieproces verloopt. Zodoende besloten we om elke uitnodiging aan te nemen om eens van dichtbij mee te maken hoe sollicitanten behandeld worden. Rector R. Schoonveld van het Amsterdams Lyceum maakt er echt een potje van. Na een uitnodiging moesten we na binnenkomst plaatsnemen in een kamer waar al mensen aanwezig waren. Dit bleken echter niet onze gesprekspartners, maar 6 andere sollicitanten die nota bene voor dezelfde functie kwamen solliciteren. Te achterlijk voor woorden. In regel is het niet de bedoeling dat sollicitanten elkaar zien. Al wachtende kregen we een formulier in de handen gedrukt met het verzoek alles wat normaal op een CV staat over te schrijven. Meneer de rector bleek namelijk de CV's niet uit te lezen en wilde er ook geen van ons gebruiken. Voor het gesprek horen we door de open deur zeggen dat de andere kandidaten weggestuurd kunnen worden.

Manders van het Amstelveen College wist ons negatief te verrassen. Eerste brieven geen reactie. Later kregen we een uitnodiging voor een gesprek. Eenmaal aangekomen bleken de gesprekspartners niet aanwezig. Jaren later lukte het wederom om een uitnodiging te krijgen. Deze uitnodiging werd een dag van te voren afgebeld met de mededeling dat de vacature al vervuld is. Rector Oosterling van het Keizer Karel College vond ons lange tijd te minderwaardig om ook maar iets te laten horen. Zelfs geen bevestiging. Na 10 sollicitaties verspreid over 4 jaar lukte het eindelijk om op gesprek te komen. Uiteraard kwam onze onderzoeker op tijd, maar de rector liet hem als een dwaas ruim 45 minuten buiten zijn kamer wachten. Bij hem was verder niemand aanwezig. Vijf minuten voor het binnenroepen hoorden we hem zeggen dat sollicitanten niet meer nodig waren. Wel konden we daarna naar binnen. Terwijl de rector wist dat hij de "vacature" allang niet meer zou vervullen, voerde hij het gesprek alsof er niks aan de hand was.

Later beloofde de man binnen een week een reactie te geven. Daarbij had hij een voorwaarde. Zodra hij belt en met ons in zee wil, moeten we meteen "ja" zeggen. Anders gaat het over. U raadt het al: deze man belde nooit. Navraag leert dat deze rector inmiddels is opgerot en drs. P.N.M. Veenboer de boel daar overneemt. Ons is het desondanks niet meer gelukt een gesprek te krijgen voor welke vacature dan ook. Wim van de Belt belt ons op namens het Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam-Zuidoost. Enthousiast geworden over onze kandidaatstelling, wilde hij ons graag in dienst nemen. Mits we zouden deelnemen aan een zogenaamde proefweek. Kort gezegd is het de bedoeling dat we ruim een week aan tijd gingen investeren aan het geven van proeflessen. Ja, dikke lul. Werken doen we wel, maar we laten ons niet misbruiken tijdens een paar dagen ziekte van de reguliere docent om daar na niks te krijgen. Meneer snapte niet dat wij onmiddellijk doorhadden dat het hier een fake vacature betreft. Proefwerken? Nooit doen. U wordt genaaid.

Rector A. A. Heijnen van het Jac. P. Thijsse College in Castricum nodigde ons uit voor een babbeltje over een baan. Zoals altijd ging het hier om een baan die met grote spoed moet worden ingevuld. Liever gisteren dan vandaag. De beste man vroeg ons of we snel zouden kunnen beginnen. Het liefst binnen 2 weken. Onze onderzoeker antwoordde dat hij best iets kan regelen, maar dat daarvoor heel wat belangrijke afspraken moeten worden afgezegd. Mooi, contractje tekenen dan maar? Wel nee, de rector had nog vele andere kandidaten. Over 2 weken zouden we iets horen. Pardon? Hij had toch binnen 2 weken iemand nodig? De rector was zo brutaal om ons te vragen om alvast maar wat afspraken af te zeggen zodat hij meteen een keuze kon maken. Na ruim een maand volgde er een afwijzing per brief. En de afgezegde afspraken? Uw probleem. Pech gehad. Alles voor de goede zaak van de scholen niet waar? Schoolleiders verwachten dat u zich in allerlei bochten wringt om u daarna keihard te laten vallen.

Conrector Henk Ootes van het Comenius Lyceum beloofde ons na een gesprek een reactie binnen een paar dagen. Vele weken later volgde een afwijzing. De Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp deed ruim 3 maanden over een afwijzing. Het Minkema College met rector E. J. Bakker reageerde de eerste jaren niet, later met afwijzingen en deed een keer een uitnodiging die een dag van te voren werd ingetrokken. Directeur Ineke Bruinsma vam de Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm wilde een gesprek. Ene Jules van Leest zou ons bellen voor een afspraak. Hij belde niet. Vijf weken later stelt Bruinsma in een mail dat er wel gebeld is en vond dat we onze sollicitatie hadden ingetrokken. Op Compaen VMBO werden we door B. Soet en H. den Bezemer uitgenodigd voor de verkeerde vacature. Ter plekke moesten we ruim een uur wachten. Geen verontschuldiging. Later werden we uitgesnauwd aan de telefoon. Teleurgesteld zijn we in het feit dat haast overal waar we kwamen, we als idioten werden behandeld.

Aangezien de beheerder van Misdefinitie nogal bekend is op het internet, zijn naam googelen levert immers al snel een aantal smaadschriften op, konden we een aantal scholen erop betrappen dat ze zonder toestemming referenties nagaan, informatie misbruiken en discrimineren op politieke gezindheid. Gerard Oude Engberink van Atheneum College Hageveld in Heemstede vroeg om referenties, kreeg die toestemming niet en gebruikte Google. Nadat hij deze website had gezien, mailde hij dat hij de procedure stopzette. Ondanks een al eerder gemaakte afspraak. R. Haks van RSG Broklede suggereerde na een gesprek dat wij leugenaars zijn en deed per mail een afwijzing na het vinden van deze site. Het Minkema College belde een geplande afspraak af na wat zoeken. P. Baartman van het Vechtstede College in Weesp deed een afwijzing na het vinden van de politieke gezindheid van de beheerder. Diep en diep triest. Scholen trekken zonder toestemming referenties en informatie na. Pedofielen zonder pagina op internet mogen er wel gewoon binnen.

Overweging.

Media stellen het lerarentekort voor als een nijpend tekort aan leraren waardoor de kwaliteit en continuďteit van het onderwijs ernstig gevaar loopt. Om te voorkomen dat docenten straks twee overvolle klassen tegelijk moeten gaan lesgeven, geeft de overheid miljoenen uit aan het stimuleren van jonge studenten om voor het leraarsvak te kiezen. Opleidingen worden uitgekleed en verkort. Meer geld wordt vrijgemaakt om studenten die ervoor kiezen om leraar te worden te motiveren. Aan leraren wordt al jaren de vette worst van een dik salaris met carričreperspectief voorgehouden. Dikke subsidiepotten voor scholen moet het mogelijk maken om meer leraren voor de klas te krijgen. Websites worden opgericht om de jeugd naar de opleidingen te krijgen. Campagnes vol met propaganda moeten verhullen dat er veel kommer en kwel is in scholen. Alles wordt in het werk gesteld om het tekort te kunnen stoppen. Dan blijkt dat scholen hele andere motieven hebben met vacatures en zelf zo slecht met sollicitanten omgaan dat ze in de problemen komen.

Een handjevol zeer kleine vacatures, scholen die niet reageren op sollicitaties en scholen die gewoon toegeven dat hun vacatures al vervuld zijn voordat u de kans heeft om te reageren. J. Dirkson van Stebo mailde: "Hopelijk heb je uit de advertentietekst opgemaakt dat het hier nog niet om een concrete vacature gaat". Daarmee geeft hij de kern van het probleem weer: veel vacatures zijn spookvacatures. Nepvacatures die neergezet worden om de school te verheerlijken. Er is helemaal geen tekort. Sterker nog: elke afwijzingsbrief die we hebben ontvangen verwijst naar een heleboel kandidaten waar ze uit kunnen kiezen. Tijdens elk gesprek dat we hebben gevoerd zei de school dat ze minstens 5 kandidaten hebben. Andere scholen houden sollicitanten voor de gek. Ze komen opdraven en dan blijft er geen baan te zijn. Afspraken moeten worden afgezegd, maar tot een baan komt het nooit. Solliciteren bij de genoemde scholen is zonde van uw tijd.

Door een aantal scholen zijn we ronduit schofterig behandeld. Een aantal gebruikten informatie over de politieke voorkeur voor een afwijzing. Als dat al zo makkelijk gaat, dan zullen ze er ook wel geen moeite mee hebben homo's, gehandicapten en kleurlingen af te wijzen vanwege hun geaardheid of zwarte huidskleur. Ter vergelijking hebben we ook nog gekeken naar hogescholen en universiteiten. Van de HvA, UvA, VU, TIO, HU, UU NTI, HSLeiden, TUDelft, Universiteit Leiden, Saxion, Fontys, Windesheim, EUR, Avans Hogeschool kregen we standaard binnen een aantal dagen een bevestiging en tussen de 4 en 12 weken een afwijzing. Blijkbaar heerst ook daar geen lerarentekort en is iedereen ruim voorzien. Intermediairs doen het al helemaal slecht. De Docentenbank en de OnderwijsBV reageren sowieso vrijwel nooit op onze sollicitaties. Parcours wijst standaard af. Allen vragen wel naar CV's. Recruiters, intermediairs en onderwijsinstellingen lijken meer aan CV-verzameling te doen dan serieus met kandidaten bezig te zijn.

Lukt het u toch om door de gesprekken te komen, dan zult u merken dat alle schoolleiders een standaard cursusje solliciteren hebben gevolgd. Een vast onderdeel is het vragen naar referenties. Eerder hebben we uitgebreid betoogd wat de achterlijkheid daarvan is. Na dit onderzoek komt er nog een argument tegen die vraag bij. Voor dit onderzoek hebben we tientallen keren moeten solliciteren. De meeste vacatures bleken nep en de meeste scholen bleken haast niemand aan te nemen. Stel dat we al die keren referenties hadden opgegeven. Dan werden die mensen platgebeld met als resultaat: geen baan en geen referenties meer. J. Heinen van het Sint Vituscollege in Bussum begreep dat niet. Hij deed een afwijzing nadat hem verteld werd dat we er echt niet aan kunnen beginnen om aan iedereen een referentie te verschaffen terwijl alles aan de kant van de scholen zo vrijblijvend is. Zo werkt het niet. Wie om referenties vraagt is dikwijls te dom om een kandidaat op waarde te schatten en zeker te dom om te begrijpen dat het gewoon niet kan.

De Purmerendse ScholenGroep en het Petrus Canisius College belden naar een door ons opgezette lokdoosreferentie en deden daarna een afwijzing. Jeroen Prent van de voormalige HES, nu van de HvA, de PSG en ROC ASA wilden daarna nog salarisstrookjes zien. Zo blijven ze bezig. Zie daar de kern van het probleem. Door spookvacatures en het behandelen van sollicitanten als stront, worden tienduizenden leraren ontmoedigd om nog voor het onderwijs te kiezen. Bij een volgende sollicitatieronde krijgt de school inderdaad minder kandidaten. Dat ze dat helemaal aan zichzelf te wijten hebben, snappen ze blijkbaar niet. Verstandige mensen zien dit aankomen. Zij weten dondersgoed dat als ze een specifieke lerarenopleiding volgen, ze gebonden zijn aan het onderwijs. Van collega's horen zij dat scholen slecht omgaan met kandidaten en personeel. Is het dan zo raar dat zij snel het bijltje erbij neergooien? Minstens 4 jaar studeren en er dan achterkomen dat scholen u zo besodemieteren moet voldoende reden zijn om uw heil elders te zoeken.

Meer leraren en meer geld is geen oplossing. We doen wat aanbevelingen. Verbied spookvacatures. Elke vacature die geplaatst wordt moet een baan zijn en er moet iemand aangenomen worden. Geef mensen de kans op een volledige baan. Geen snipperbaantjes van 2 uur. Stop het verzamelen van CV's. Zodra er 3 reacties zijn gekomen van personen met de juiste papieren, moet de vacature verdwijnen. Uit deze 3 moet gekozen worden. Een snelle afhandeling is vervolgens mogelijk: een week is meer dan voldoende. Plaats scholen op de zwarte lijst die de hier beschreven onzin uithalen. OVO-Zaanstad organiseerde een banenmarkt, maar geen van de scholen had vacatures. Maak de reiskostenvergoeding verplicht. Geen van de scholen gaf ons een vergoeding, maar we werden wel geacht snel te komen. Een keer werden we zelfs over 2 uur opgeroepen. Stop het steeds eindeloos zoeken van spijkers op laag water. Er is geen lerarentekort. Enkel een intelligentietekort bij scholen. Los het probleem daar op en er zijn leraren in overvloed.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.