Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 21 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

455 Genaaid op z'n Grieks (1)
454 Sharia heimelijk in rechtspraak
453 Oorlog tegen de angstcensuur (2)
452 Rechtsstaat dwaalt naar bananenrepubliek (10)
451 Onderwijs weer op de pijnbank (2)
450 Burger uitgeknepen om verspillingen (8)
449 GeenStijl ongefundeerd in de huichelarij (2)
448 Het socialisme van de piratenpartij
447 Racisme? Waarom niet! (2)
446 De ratten verlaten het zinkende schip
445 Bang voor islam? Naai katholieken! (1)
444 Automatisering misbruikt door overheid (1)
443 Grijsgedraaide verkiezingsretoriek
442 Allochtoons geweld voor geld (1)
441 The sound of goodbye (1)
440 Vernieuwing funest voor onderwijs
439 Internettrollen aan het werk (2)
438 Laffe dhimmi's capituleren voor de islam
437 PNVD vuistdiep in de kinderseks (1)
436 De vrijheid van de fascisten (1)

444 # Automatisering misbruikt door overheid #
Gepost door Misdefinitie op 07-03-2010 om 23:34.
Automatiseren is geen wondermiddel dat belangrijke problemen met een toverslag kan oplossen. Eigenlijk is het niks anders dan met behulp van hard- en software menselijke activiteiten door een computer te laten verrichten. Computers zijn handig en snel voor bepaalde taken, maar niet om te pas en te onpas in te zetten. Net zoals we geen verhuiswagen huren om enkel wat boeken te verplaatsen, gaan we geen extreme kosten maken om iets te automatiseren wat prima zonder kan. Automatisering is namelijk ontzettend duur. Kleine projecten met een paar man lopen al snel in de tonnen. Grotere projecten kunnen samen net zo goed een paar miljard kosten. Het is dus belangrijk om van te voren goed uit te zoeken of het wel nodig is om iets te automatiseren. Vooral omdat de kosten voor grote overheidsprojecten worden doorberekend aan de belastingbetaler. Behalve de kosten spelen er nog andere zaken een rol. Automatiseringsprojecten worden door de overheid door onze strot geduwd om het te misbruiken als melkkoe en voor totalitaire controle.

Brakke OV-chipkaart.

Kaartjes kopen voor het openbaar vervoer was voor het merendeel van de mensen geen probleem. Vrijwel iedereen weet wat een strippenkaart is en er waren altijd voldoende verkooppunten. Op postkantoren, treinstations, supermarkten en her en der nog wat kleine verkooppunten konden zelfs bejaarden aan een strippenkaart of treinkaartje komen om met het OV te kunnen reizen. Toegegeven, het systeem van de strippenkaart kan best ingewikkeld overkomen. Feit is echter wel dat we een kind van 12 een strippenkaart kunnen meegeven zodat hij ter plekke onder vermelding van de plaats waar hij heen wil met de bus kan reizen. Treinkaartjes haalden we bij het loket. Geen gezeur over moeilijke keuzen als welke klasse, welk tarief, welke dag of betaalmogelijkheid. Gewoon dochterlief een paar guldens in de hand drukken en gaan met die banaan. Een retourtje vragen naar de stad ging altijd goed. Totdat de overheid zich ermee ging bemoeien en er een groot probleem van maakte.

Met het explosief uitdijen van de multiculturele samenleving hebben overheid en vervoerders gemerkt dat het aantal zwartrijders evenredig snel toegenomen is. Zwarte ritten kosten geld, dus moet er iets gebeuren. Even de statistieken erbij pakken en bedenken dat er altijd wel een percentage zal zijn die niet voor een ritje in die oude piepende vooroorlogse treinen wil betalen, komt niet in ze op. Afsluiten die stations. Alleen moet er dan wel een controlemechanisme zijn die de boel in de gaten houdt. Aangezien het nog niet is toegestaan iedereen een chip in zijn reet te stoppen, moet er maar een chip in een pasje komen die iedereen bij zich moet dragen. Aan vastnaaien aan de kleding doen ze niet. Daar kan het plastic niet zo goed tegen. Stations worden afgezet met poortjes, iedereen moet zich van te voren legitimeren en u kunt er alleen in met de zogenaamde OV-chipkaart. Probleem opgelost? Vergeet het maar. De onnodige automatisering jaagt vaste reizigers uit het openbaar vervoer.

Voorkomen van het zwartrijden doet het systeem niet. Poortjes op het station moeten mensen zonder kaartje beletten de perrons te bestreden, maar crimineel tuig dat niet wenst te betalen trapt gewoon het poortje kapot. Anderen lopen snel met u mee zodra u het poortje heeft geopend. Instappen op een station dat nog niet is afgesloten werkt eveneens prima voor mensen met een smalle beurs. Vervoersbedrijven hebben daarom een betere verklaring moeten vinden om de invoer van het systeem te kunnen rechtvaardigen. Automatiseren ter vervanging van het aloude kaartje zou vooral makkelijker zijn voor de consument. Inmiddels denken vele mensen daar een beetje anders over. Kaartjes kopen kan al vanaf een paar euro. Contact geld geven aan het loket werkte al decennia lang goed voor jong en oud. De OV-chipkaart moet van te voren worden aangeschaft en worden opgewaardeerd. Dit is enkel mogelijk via uw pinpas. Treinreizigers komen er helemaal bekaaid vanaf. Zij moeten voor het reizen 7 euro borg betalen en voor 20 euro opwaarderen.

Samenreiskorting, met een kortingskaart andere mensen meenemen met korting, is met de OV-chip niet meer mogelijk. Verder rekent de OV-chipkaart op steeds meer locaties per kilometer af waardoor de reis duurder wordt dan met het oude zonesysteem. Vervoersmaatschappijen hebben tot overmaat van ramp afgesproken dat als er door de invoering van het systeem minder winst wordt gemaakt, ze zonder pardon de prijzen verhogen. Op deze manier worden we regelrecht weer de auto ingejaagd. Om nog maar te zwijgen van de vele kinderziektes die het systeem aan de dag brengt. Checkt u netjes zoals het hoort uit, registreert het poortje het niet. Dan trekt het systeem vele euro's van uw kaart af in de veronderstelling dat u een nog langere reis heeft gemaakt. Ga dan maar eens bewijzen dat u heeft uitgecheckt. Bedenk dat ze alles kunnen zien, maar wanneer er fouten worden gemaakt zien ze niks. Zwartrijden tegengaan en gemak zijn loze beloften. In werkelijkheid is het systeem ingevoerd om uw gangen na te gaan.

Kijk maar eens naar wat er allemaal in de actualiteit komt over de OV-chipkaart. Studenten zijn per definitie geen zwartrijders. Omdat ze student zijn en studeren in het hoger onderwijs, krijgen ze een gratis OV-studentenkaart. Tot voor kort was dit een plastic kaartje waarmee de student zo in kon stappen. Even tonen bij een controle was voldoende. Zwartrijden bestaat dan niet, want ze mogen overal gratis in. Afgezien van een aantal beperkingen. Toch werden de studenten gedwongen om snel over te stappen op de OV-chipkaart. Waarom is dat? Zwartrijden doen ze niet en makkelijker wordt het door deze misplaatste vorm van automatisering ook niet. Wel is het zo dat de overheid u met behulp van het systeem kan controleren. U werd al door honderden camera's per dag opgenomen: nu kunnen ze precies een analyse maken met welke trein u reist en waar u was op elk moment van de dag. Steeds vaker slaat men privacygevoelige informatie op. Gecombineerd met honderden andere databases weten ze alles van u.

Melkkoe van de km-heffing.

Wanneer overheidsautomatisering op het eerste gezicht wel een nuttig doel lijkt na te streven, is het oppassen geblazen. Nederland is vol. Zo vol dat we regelmatig in de file moeten staan terwijl medelanders in hun bed liggen met een door ons betaalde uitkering. De roep om een oplossing voor het probleem wordt steeds groter. Slechts 11 % van wat we aan wegen betalen komt daadwerkelijk terecht bij de infrastructuur, dus verwachten mensen dat de overheid eindelijk eens gaat ingrijpen. De overheid reageert daarop met een wel erg bizar voorstel. Het zogenaamde rekeningrijden gebaseerd op een kilometerheffing. Met socialistische retoriek in de trant van "de vervuiler betaalt" trachten ze dat wangedrocht door de Kamer te krijgen. Met het argument dat als de automobilist vaak wordt uitgeknepen, hij op een gegeven moment vanzelf niet meer over financiŽle middelen beschikt om te rijden. Gevaarlijk, want als het volk gaat denken dat het echt iets gaat oplossen, stemmen ze al gauw voor zo'n imbeciel voorstel.

Wouter Bos heeft tijdens het laatste debat voor de gemeenteraadsverkiezingen al verklapt dat het systeem de files echt niet gaat oplossen. Hooguit verminderen doordat mensen van ellende hun auto niet meer kunnen betalen. Ondanks deze kennis wordt geprobeerd het miljardenverslindende project door te zetten. Kritische mensen zouden zichzelf meteen de vraag moeten stellen waarom de overheid zo graag zo'n duur systeem wil invoeren. Er bestaan veel betere methoden om files te bestrijden. Zoals het terug sturen van mensen die hier niet horen, het bevolkingsoverschot terugdringen en extra wegen bouwen. Toch kiest de overheid voor het systeem van de kilometerheffing waarbij u een spionagekastje in uw auto krijgt om al uw gangen na te gaan. Volgens de linkse partijen is dat kastje nodig om te controleren hoeveel kilometers u rijdt. Gevoelige informatie wordt wel opgeslagen, maar niet doorgegeven. Onzin. Waar is al die privacyschending voor nodig? Betalen per kilometer doen we al. Via de extreme accijns op brandstof.

Afluisteren en aftappen.

Nog link(s)er wordt het als het gaat om automatisering waar we allemaal de noodzaak van inzien, maar waarbij we niet kunnen controleren of er misbruik gepleegd wordt. Alles wat met internet te maken heeft is zo'n toepassing. Slechts enkele mensen zouden het internet op zich als nutteloos willen kwalificeren. Onze hele hedendaagse maatschappij is georganiseerd om het bestaan van het internet. Hele bedrijfstakken ontlenen hun bestaansrecht aan het internet. Zonder internet zou u wellicht nooit onze racistische teksten hebben kunnen lezen. Tegen het ontwikkelen van losse diensten kunnen we nauwelijks bezwaar hebben. Wat we niet willen gebruiken, gebruiken we gewoon niet. Onzinpraatjes op fora kunnen we in principe gewoon negeren. Wel betalen we regelmatig belasting voor de internetperikelen van de overheid, maar daar valt nog wel mee te leven als ze het voor de rest goed doen. Besef goed dat het internet niet alleen uit goede systemen bestaat. De overheid heeft vele afluister- en aftapmogelijkheden.

Teeven van de VVD geeft aan waar we aan moeten denken. Weg met de internetvrijheid en weg met uw privacy: de VVD wil dat er meer internettaps komen. Dit wordt gerechtvaardigd met het gevaarlijk blijvende idee dat er op internet criminelen ronddolen die hun snode plannen via Skype bekend maken. Hirsch Ballin zou zo'n idee kunnen brengen als strikt noodzakelijk om criminelen te kunnen oppakken. In werkelijkheid betreft het hier het zoveelste systeem om op voorhand onschuldige internetgebruikers af te luisteren die (nog) nergens van verdacht worden. Hoewel, verdachte zijn betekent tegenwoordig ook niks meer. Bij het minste of geringste wordt u door de overheid beschouwd als een crimineel waardoor ze u helemaal door de mangel gaan halen. Dit voorstel van de VVD gaat echt niet over het creŽren van mogelijkheden om een crimineel af te luisteren. Het wordt algemener. Iedereen wordt afgeluisterd totdat ze genoeg informatie hebben om u op te kunnen pakken.

Overweging.

Over het uitvoeren van grote automatiseringsprojecten door de overheid wordt verschillend gedacht. De ene groep vindt techniek helemaal geweldig en is van mening dat automatisering niet ver genoeg kan gaan. Chips in het lichaam, cyborgs, vingerafdrukken in systemen, irisscan en bodyscan? Het kan voor hen allemaal niet ver genoeg gaan. Pal daar tegenover bevindt zich een groep die moeilijk kan wennen aan de snelle technologische vooruitgang en het liefst ziet dat alles gewoon bij het oude blijft. Wij zitten er liever tussenin. Automatisering is pas goed op het moment dat het aantoonbaar noodzakelijk is, een belangrijk probleem goed oplost, erg handig of nuttig is en niet zomaar misbruikt kan worden door machtswellustelingen. In dit artikel hebben we een vierde groep kunnen onderscheiden. Namelijk de mensen die in de buitenwereld roepen dat het niet ver genoeg kan gaan, maar een dubbele agenda hebben. Overheidsautomatisering wordt gebracht als een wonder, maar is in werkelijkheid vaak bedoeld om u te controleren.

Zou de OV-chipkaart echt een oplossing zijn tegen zwartrijden, dan lag er van te voren wel een onderzoek waaruit blijkt dat het aantal incidenten omlaag gaat als stations met poortjes worden afgesloten. Dergelijk onderzoek bestaat niet. Sterker nog, al vlak na de invoering werd bekend dat zwartrijders zich middels geweld of een list toegang verschaffen tot perrons. Wil de overheid zich erop beroepen dat de OV-chipkaart erg handig is, dan zou dat op de een of andere manier aan te tonen moeten zijn. In- en uitchecken is een registratiemiddel. Als ze dan toch de tijd bijhouden en de reiziger een plezier willen doen, goed wetende dat een van de grootste irritaties binnen het openbaar vervoer vertraging is, dan kunnen ze het systeem prima gebruiken om mensen hun geld terug te geven als de trein te laat is. Bijvoorbeeld 1 cent per seconde. Trein 3 minuten te laat? Graag 1,80 euro terugstorten. Bijhouden van reisgegevens is nergens voor nodig. Het feit dat het toch gebeurt bewijst dat het ze om het schenden van uw privacy te doen is.

Groot is de belofte bij de kilometerheffing. Extra betalen per kilometer moet u zien als het geniale middel om niet meer in de file te hoeven staan. Prima. Waarom het systeem dan niet zo inrichten dat we elke seconde die we niet op de maximale toegestane snelheid kunnen rijden terugbetaald krijgen in de vorm van een dikke vergoeding? Anders is het gewoon een verkapte belastingverhoging. We betalen immers al per kilometer. Ruim 70 cent (!) per liter brandstof. Blijkt dan ook nog eens dat het aantal files helemaal niet omlaag gaat, dan zijn we dubbel genaaid. Het feit dat er niet is nagedacht over compensatie als de politiek zijn beloften niet nakomt, toont al aan dat het systeem bedoeld is als gouden melkkoe. Opslag van gegevens is hier eveneens niet nodig. Het aantal kilometers wordt al bijgehouden door de auto. Waarom houdt het kastje allerlei irrelevante gegevens bij die worden uitgelezen? Eurlings kan wel beweren dat die gegevens in het kastje blijven: de overheid kan het uitlezen wanneer ze wil.

Belangrijk is de constatering dat privacyschending een gevolg is van vergaande automatisering. Denken over privacy betekent dat u kritisch dient te zijn op wat de overheid u voorschotelt. Systemen kunnen op het eerste gezicht handig lijken terwijl ze feitelijk bedoeld zijn om uw gangen nog meer te kunnen nagaan. Internettaps vangen geen criminelen. Zouden ze het enkel bij criminelen doen, dan kennen ze de daders en hadden ze dat gespuis allang moeten oppakken. Miljarden investeren doen ze niet om een paar Skypejochies af te luisteren. Nee, het worden meteen monsterachtige systemen waarmee alles en iedereen met een druk op de knop af te luisteren is. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. We kennen onszelf erg goed. Alle mogelijkheden die we hebben, zullen we ook gebruiken. Al is het uit pure nieuwsgierigheid. Daarom is het goed dat we die mogelijkheden niet hebben. En de overheid? Het is niet de vraag of u iets te verbergen heeft, maar waarom de overheid het wil weten.

Vergeet niet dat de overheid de absolute macht over u heeft. De overheid regeert, de overheid heeft een geweldsmonopolie, de overheid kan als enige bepalen of u strafrechtelijk vervolgd wordt en zelfs rechters en aanverwante functies worden door de overheid bepaald. Wilt u in een maatschappij leven waarin ze vanaf uw geboorte alles verzamelen wat er te verzamelen valt net zolang ze iets kunnen vinden om u voor op te pakken? Eigenlijk bent u uw hele leven een verdachte totdat het "bewijs" van uw misdaad rond is. Tegenwoordig kan dat ook al een mening of cartoon zijn. Voor ons is het antwoord een dikke nee. We willen niet ons hele leven bang hoeven zijn dat ze ons komen halen om een of andere kutreden. We willen niet elke keer achterom hoeven kijken omdat we het gevoel hebben achtervolgd, opgenomen en bekeken te worden. De OV-chip, de kilometerheffing, internettaps en vingerafdrukken zijn echt overbodig. Automatisering kan handig zijn. Kan het echter misbruikt worden voor privacyschending door de overheid, dan zijn we fel tegen.
Reacties: 1
Pagina's: 1

Reactie door rene op 08-03-2010 om 09:55.
Weer een wonderbaarlijk goed stuk van uw hand.
Hier valt geen spreekwoordelijke speld tussen te krijgen.

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.