Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 25 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

375 Crisis? Krijg de tering!
374 Racisme legaal door beleid
373 Selectief verontwaardigde hypocrieten
372 Onderwijsniveau naar een dieptepunt
371 Een echte vent slaat een agent
370 Trauma door geschokte reacties omgeving
369 Schepping van achterlijkheid en incest
368 Rot op naar uw eigen land
367 Het nieuwe onzinrijden
366 Wilders in diskrediet
365 Huichelarij in het Irak-debat
364 Grenzeloze domheid is ook een mening
363 Jood van de idioot
362 Marokkanen koloniseren met schijnrelaties
361 Van CBR TOP naar flop
360 Linkse geldverspilling breekt af
359 Eigen haard is IsraŽl waard
358 Misdefinitie.nl wenst u een vrij 2009
357 Christenfundamentalistische homohaat
356 Politiehonden aan het werk

361 # Van CBR TOP naar flop #
Gepost door Misdefinitie op 16-01-2009 om 19:38.
Automatisering kan een prima middel zijn om bedrijfsprocessen efficiŽnter, sneller en goedkoper te maken. Implementatie en in gebruik nemen van nieuwe software is echter, in tegenstelling tot wat veel managers lijken te geloven, niet zomaar een kwestie van programmeren en domweg installeren. Bij een ICT-project komt veel meer kijken dan men op het eerste gezicht zou verwachten. Om nog maar te zwijgen over alle problemen die kunnen opduiken als het eenmaal zover is dat de gebruikers van het systeem ermee aan de slag kunnen. Daar kwam ook het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) achter toen ze de bij hen aangesloten rijscholen confronteerden met de invoering van een nieuw informatie- en reserveringssysteem dat ze "TOP internet" noemen. Van begin af aan blijkt het systeem slecht te functioneren en vol kinderziektes te zitten. Rijschooleigenaren gaan door het lint en hekelen de amateuristische wijze waarop het CBR de in gebruik name geregeld heeft.

TOP geflopt.

Feitelijk ging het al mis op het moment dat de software nog niet eens in beeld is gekomen. Tijdens ieder serieus softwareontwikkelingstraject is het aan te raden om tenminste een aantal toekomstige gebruikers te betrekken bij het project. Deskundigen en professionals kijken namelijk op een andere manier naar wat ze ontwikkeld hebben dan degenen die er makkelijk mee moeten kunnen werken. Gebeurt dat niet, dan is een informatiebijeenkomst de eerste mogelijkheid voor de gebruikers om kennis te maken met het nieuwe systeem. Rijschooleigenaren hadden echter het idee als kleine kinderen behandeld te worden tijdens die bijeenkomst. Aan hen werd geleerd dat ze netjes hun gebruikersnaam in het vakje voor de gebruikersnaam moesten typen en het wachtwoord konden neerplempen in het vakje voor het wachtwoord. Zulke handelingen vallen natuurlijk onder de hogere wiskunde waarvan ze bij het CBR denken dat oliedomme instructeurs en rijschooleigenaren er niks van snappen. Naderhand bleek tot overmaat van ramp dat de wachtwoorden niet werkten.

Inlogcodes werden samen met de wachtwoorden per post verstuurd aan duizenden rijscholen. Getergd door het erbarmelijke niveau van de eerder gegeven informatiebijeenkomst, kwamen ze meteen voor een nieuwe uitdaging te staan. Veel wachtwoorden bleken niet te werken waardoor er niet ingelogd kon worden op het systeem. Uiteindelijk bleek de amateuristische manier waarop de brieven waren geschreven de boosdoener te zijn. Normaliter wordt aan gebruikers verteld dat hun wachtwoord "geheim" is en ingevoerd moet worden zonder de aanhalingstekens. Bij het CBR bedachten ze een list met een variabel aantal "is gelijk"-tekens waardoor niemand zeker wist of die tekens nou wel of niet bij het wachtwoord hoorden. Keer op keer proberen is geen optie, want het systeem blokkeert voor de veiligheid na een aantal verkeerde pogingen. Gelukkig biedt het CBR een gratis helpdesk. Wederom geklungel, want de helpdesk blijkt nauwelijks bereikbaar voor alle problemen.

Duidelijk werd dat het al een hele uitdaging zou worden om een medewerker aan de lijn te krijgen om helemaal verrot te schelden. Stond men in het begin gemiddeld ruim 40 minuten in de wacht: een groot aantal kwam er sowieso niet eens door. Sommigen waren zo wanhopig nadat ze hun dagelijks brood in de soep zagen lopen dat ze maar liefst honderden pogingen deden in de hoop dat iemand bij het CBR de problemen kon oplossen. Komt er dan eens iemand aan de lijn, dan wordt er doodleuk vermeld dat de rijschoolhouder in kwestie zelf verkeerde wachtwoorden heeft zitten invoeren. Onduidelijke brieven met verkeerde wachtwoorden? Wel nee, daar klopt geen hout van. Om niet ten prooi te vallen aan de steeds bozer wordende rijschoolhouders die zich belazerd voelen, werden er gouden bergen beloofd. Alles zou opgelost worden en later zouden examens met spoed geregeld kunnen worden. Later werd duidelijk waarom de helpdesk zo'n rotzooi is. Een CBR-medewerker klapte uit de school en verkondigde dat ze daar enkel zaten om telefoonnummers te noteren.

Vreemd genoeg zou slechts 1 man verantwoordelijk zijn voor de problemen en die man is tot op heden onbekend. Beloften worden niet nagekomen. Mensen zouden worden teruggebeld, maar dat wordt enkel gezegd om van ze af te zijn. Overbelasting van de lijn als gevolg van woedende mensen die dan maar zelf terugbellen is het gevolg. Schrijnende gevallen die nu veel inkomstenderving hebben melden incidenten waarbij ze een allochtoon aan de lijn kregen die zonder pardon de hoorn op de haak gooit zodra er geklaagd wordt. Van te voren ingesproken bandjes worden afgedraaid om lastige gebruikers buiten de deur te houden. Overduidelijk bedoeld om de kop in het zand te steken. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw. De rare tekens horen de ene keer wel bij het wachtwoord en de andere keer niet. Talloze rijscholen bellen om dat te melden en te corrigeren is een kostbaar klusje geweest. Wachtwoorden werden gereset. Inloggen bleek daarna nog steeds niet mogelijk. Het systeem faalt gigantisch.

Tijdens het inloggen vliegen de foutmeldingen om de oren. Verkeerde wachtwoorden, onherkenbare gebruikersnamen, gedoe met cookies in internetbrowsers en er steeds weer uitgegooid worden is slechts een greep uit alle ellende met TOP internet. Diverse keren moeten er nieuwe wachtwoorden worden aangevraagd waarna het weer een dag duurt voordat er gestart kan worden. Hele vrije dagen gaan er doorheen als men probeert in te loggen. Lukt het na uren eindelijk, dan geeft het systeem er door de vele storingen de brui aan zodat er nog steeds niet mee gewerkt kan worden. Traagheid is een van de meest genoemde ongemakken. Teveel dingen willen regelen zorgt ervoor dat de gebruiker uit het systeem geschopt wordt. Voor examens die door onvoorziene omstandigheden zoals sneeuw en ijzel worden uitgesteld, kunnen geen nieuwe data gepland worden. Beperkte beschikbaarheid, wekenlang niet kunnen reserveren, geklungel en gesodemieter is wat de flop oplevert.

Alles wijst erop dat het CBR de boel onderschat heeft en te weinig capaciteit heeft ingezet. Wat vindt het CBR er nou eigenlijk zelf van? Middels een politiek correct opgesteld persbericht proberen ze de gemoederen te bedaren. Volgens hen is TOP internet een toppertje. Perfect, snel, efficiŽnt en altijd beschikbaar. Wel zijn er wat probleempjes, maar dat komt doordat al die verdomde rijscholen tegelijk willen inloggen. Dat het systeem de enige manier is om examens te reserveren en iedereen hard moet werken is bijzaak. Capaciteit uitbreiden is een eitje en daar wordt hard aan gewerkt. Voor die "paar" rijscholen met problemen is er een fantastische helpdesk. Onbereikbaar, maar gratis. Dat dan weer wel. Achterstanden zijn slechts tijdelijk. Typisch lulkoek van grote bedrijven die geen modderfiguur willen slaan. Rijscholen stellen dat er amateuristische fouten zijn gemaakt waardoor zij ernstig zijn gedupeerd. Voor hen is het onverteerbaar hoe onprofessioneel het CBR met hen omgaat.

Ondertussen spreken boze tongen over tegenacties. Terwijl sommigen elkaar behulpzaam proberen te zijn door moeilijke dingen uit te leggen, roepen anderen om hun advocaat om de boel eens flink op te schudden. Zij vinden het onacceptabel dat een systeem dat met veel poeha is aangekondigd, zo klote functioneert. In het begin ontbrak de handleiding, servers raken overbelast, invoeren duurt uren en leerlingen die een examen willen jagen rijscholen over de kling. Men pleit voor een schadeloosstelling van het CBR voor alle ellende die de inkomstenderving met zich meebrengt. Vooral als het gaat om extra kosten en geŽtaleerde examens die blijven staan. Geduld is een schone zaak, maar kent grenzen. Ooit is het systeem getest door een pilotgroep. Even werkte het goed, daarna werden de problemen steeds erger. Verder verwijten ze het CBR vooral dat de helpdesk onbereikbaar was en ze niet eerlijk op de hoogte worden gehouden van de stand van zaken. Schijnheiligheid, oneerlijkheid en amateuristisch werken breken het vertrouwen in het CBR af.

Vertrouwen dat toch al niet zo groot was vanwege het imago dat ze hebben op het gebied van planningen en administratieve werkzaamheden. Vroeger liep het met het oude reserveringssysteem ook al regelmatig mis. Destijds lagen de problemen bij de lange wachttijden voor rijexamens. Veroorzaakt door achterstanden bij het CBR. Dezelfde soort achterstanden die ze nu ook hebben. Zulke problemen steken niet pas recent de kop op. Al jaren klagen brancheorganisaties steen en been over de handelswijze van het CBR die ze zeer toepasselijk de handelswijze van een monopolist noemen. Rijschoolhouders beschuldigen het CBR ervan spelletjes te spelen en roepen dat de problemen, die zich landelijk voordoen, worden afgewenteld op de rijscholen. Reserveringsproblemen waren toen ook al aan de orde van de dag. Seizoensinvloeden vanwege de zomermaanden was het slappe excuus. Kennelijk is de interne chaos en gebrek aan professionaliteit bij het CBR structureel.

Overweging.

Wat hier gebeurt is zo zonde. Misdefinitie is leverancier van de online afsprakenplanner Misdefinitie Afspraak. We weten dus wat er allemaal komt kijken bij het opleveren van zo'n systeem. Mensen motiveren zodat ze het willen gaan gebruiken is het grootste probleem. Regelmatig heeft de rijschoolbranche ons hun aversie tegen dergelijke software getoond en laten weten niks te zien in een reserveringssysteem voor afspraken. Vrijwel altijd zijn ze erg sceptisch en weigeren zelfs om naar het product te kijken. Het CBR heeft als monopolist dat probleem kunnen overwinnen door gebruik te maken van de macht die ze hebben. Rijscholen zijn immers verplicht hun systeem te gebruiken. Het is daarom eeuwig zonde dat hun eerste ervaring met zulke systemen meteen al slecht is. Men laat hier een gouden kans liggen om de vooruitgang verder te stimuleren. Software kan een prachtig hulpmiddel zijn om werken makkelijker te maken. Mits het wordt geÔmplementeerd door een deskundige partij.

Invoeren en in gebruik nemen van nieuwe software is bepaald geen kinderspel. We hebben het hier niet over een klein systeempje dat uw buurjongen ook nog wel in elkaar zou kunnen flansen, maar over een systeem van formaat dat landelijk is ingevoerd en waarvan een slordige 5000 rijscholen afhankelijk zijn om hun dagelijks brood mee te verdienen. Aan deskundigheid zou het niet mogen ontbreken bij het CBR. Het bedrijf heeft de beschikking over eigen servers en diverse ICT-deskundigen waaronder ingenieurs, specialisten en testers. Hoe kan het dan gebeuren dat het CBR een systeem laat opleveren dat brakker is dan de gemiddelde student op maandagochtend? Voldoet de hardware niet? Werd de software ronduit slecht in elkaar gezet? Is er simpelweg bezuinigd op testen? Hebben alle zogenaamde ICT-professionals daar hun opleiding gevolgd bij de HvA? Gezien de eerdere problemen met het reserveren van examens denken wij aan iets anders. Op hoog niveau deugt het niet bij de top van het CBR. Graag minder top en meer TOP.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.