Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 30 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

274 Vragenuur beslecht met juridische drogreden
273 Vals betuttelen, bezuinigen en kraken
272 PvdA hypocriet over andermans geld
271 Weg met de multikul! EVE!
270 Uw rechtsstaat is de onze niet
269 "Begrijpelijke" Grondwet waardeloos
268 Mosliminvasie dagelijkse realiteit
267 Laf politieoptreden schaadt het land
266 Europa naait ons allemaal
265 Bange draaikonten in de TK
264 Miljarden aan lastenverzwaring voor de multikul (6)
263 Islamitisering treft autochtoon
262 Partijpolitiek van Verbeet
261 Fileleed? Nederland is vol!
260 NSB Handelsblad opent aanval op rechts
259 Van landverrader naar anti-moslim
258 Kneus Stakkermans gekrenkt
257 Eeuwige vacaturenepperij
256 Islam is als kanker, Wilders wil blanker
255 De piramide van Boober

261 # Fileleed? Nederland is vol! #
Gepost door Misdefinitie op 04-09-2007 om 16:58.
Dagelijks staan we met miljoenen mensen tegelijk duimen te draaien in een file. De media schetst het beeld dat Nederland op weg is de grootste openbare parkeerplaats te worden van de Benelux en ver daarbuiten. Grote steden merken dat als eerst, maar de laatste tijd wordt er maandelijks bericht over het fileprobleem. Verschillende oplossingen zijn al de revu gepasseerd. Oplossingen zijn gericht op symptoombestrijding, beperkingen en belasting. Mensen vergeten echter de belangrijkste zaken: Nederland is te vol, te bureaucratisch en te corrupt.

Wat voor oplossingen worden er genoemd?

Symptoombestrijding.

Problemen zijn er om opgelost te worden. Complexe en ingewikkelde problemen vragen niet per definitie een even ingewikkelde procedure om het op te lossen. De nadruk zou moeten liggen op het erkennen van het probleem en het oplossen van de achterliggende oorzaken. Zonder een goede aanpak van de oorzaken blijft het eigenlijke probleem bestaan en zijn alle tussenoplossingen tijdelijk van aard. Met name voor de oplossingen die aan symptoombestrijding doen is dat het geval. We kunnen de meest prachtige oplossingen verzinnen die de filedruk in Nederland tijdelijk laat afnemen, maar wat hebben we daaraan als de druk in korte tijd weer oploopt tot het maximum? Veel geld is dan verloren gegaan. Daarom kunnen we ons beter richten op structurele oplossingen waar de maatschappij langere tijd van kan profiteren.

Nu de nood aan de man is en we collectief stilstaan gaat men liever voor ad hoc oplossingen met een direct effect. Bijvoorbeeld het verbreden van de wegen. Auto's staan in een lange rij achter elkaar stil en ze denken dat bredere wegen de doorstroming versoepelt. Hooguit kan er tijdens het stilstaan makkelijker een motor tussen, maar we kunnen er nog steeds niet langs of overheen. Meer wegen bouwen of de bestaande wegen efficiŽnter inrichten is ook een klassieker. Toegegeven, voor het huidige aantal auto's hebben we te weinig wegen. Bouw er een zootje bij en we hebben tijdelijk weer genoeg. Jammer genoeg blijft het aantal automobilisten ook stijgen en zitten we over 10 jaar met hetzelfde probleem. Ook opperen veel mensen de mogelijkheid om over de vluchtstrook te razen in de spits. Spitstijd betekent echter extra drukte met een grotere kans op ongelukken. Gebeurt er iets en staat de vluchtstrook vol, dan hebben we een nieuw probleem.

Beperkingen.

Vraag een gemiddelde burger naar zijn oplossing voor het fileprobleem en hij zal u een oplossing geven die voornamelijk voor hem persoonlijk aan tijdelijke symptoombestrijding doet. Eigenlijk vallen de meeste van dat soort oplossingen daaronder. Daar redden ze het echter niet mee. Soms zijn ze wat slimmer en beseffen ze wel degelijk het tijdelijk effect. Teruggrijpen op socialistische methoden vinden ze dan een optie. Beperkingen opleggen is zo'n methode. Met de volgende redenatie: door handelen ontstaat een probleem, dus laten we het probleem oplossen door mensen te dwingen niet meer te handelen en het probleem is opgelost. Het lijkt een beetje op de anekdote van een man die bij de dokter komt klagen dat hij pijn heeft als hij ergens op drukt en de dokter de man vermanend toespreekt dat hij niet meer moet drukken. Uiteraard kunnen we files vermijden door het rijden aan banden te leggen, maar als we steeds meer vrijheden moeten inleveren kunnen we niks meer doen.

Hoe zien ze dat eigenlijk voor zich? Vrachtwagens moeten overdag verbannen worden van de (snel)wegen en in het vervolg maar 's avonds en 's nachts gaan rijden. Nachtrust hebben we toch niet nodig, de natuur rekent ook niet op rust in de nachtelijke uren en logistieke problemen negeren ze voor het gemak even. 's Nachts werken is ook duurder en ze willen dat we ondertussen even toe gaan naar een 24-uurs economie. Waarom niet? Dag en nacht fossiele brandstoffen stoken en de boel verlichten zal vast goed zijn. Let op het sarcasme. Leaseauto's vinden zij ook onzin. U gaat maar lekker met de trein. Ongeacht of het openbaar vervoer een waardig alternatief kan bieden. Lopen en fietsen kan ook. U kunt toch dichter bij uw werk gaan wonen? Dat u nergens anders werk vindt boeit ze niet. In ieder gehucht staat wel een fabriek waar u doosjes kunt vouwen.

Andere oplossingen zijn gebaseerd op spreiding van bedrijven. Meer spreiding zou meer kans betekenen dat een bedrijf zich dichterbij uw woonplaats bevindt. Helaas werkt dat vaker andersom: het juiste bedrijf beweegt zich van uw woonplaats af en de bedrijven die dichterij zitten zijn nou juist de bedrijven waar u niet dood gevonden wilt worden. Autorijden vinden ze sowieso niet kunnen. Linkse partijen komen met het onzalige idee voor de kilometerheffing. Wel wegenbelasting en accijns betalen zodat de overheid het weer naar Marokko kan sturen, maar niet willen dat mensen in de auto stappen en gaan rijden. De Telegraaf berichtte dat er zelfs mensen zijn die vinden dat auto's met bepaalde nummerplaten slechts op even dagen zouden mogen rijden en de rest op de oneven dagen. Ja dag, we laten ons door die salonsocialisten echt niet vertellen wanneer we wel en niet in de auto mogen stappen. We werken er hard genoeg voor. Mogen we dan verdomme nog iets te kiezen hebben of niet soms?

Sigaar uit eigen doos.

Iedere werkende burger betaalt belasting. Zigeuners, socialistische parasieten, koningshuis en machtshebbers zijn daarvan vrijgesteld. Zijn we net bestolen van ons salaris, komen ze ons lekker maken met belastingvoordeeltjes als we de auto willen laten staan. Alsof een overvaller een tientje teruggeeft zodat we alsnog de trein naar huis kunnen betalen. Wat zijn ze toch aardig. Zo moet thuiswerken fiscaal aantrekkelijk worden. Leuk. Begin maar met de kosten om een werkplek in te richten volledig aftrekbaar te maken zonder dat we meteen zo'n belastingflikker over de vloer krijgen die alles tot de cent nauwkeurig wil controleren. Daarna kan de belachelijk hoge loonheffing ook de prullenbak in. Dichtbij het werk wonen? Prima, ik wil wel. Schaf de overdrachtsbelasting op een woning maar af. U weet wel: die belachelijke kosten koper. Echte voordelen willen we zien zonder gelul.

Kosten doorberekenen.

Hoe idealistisch bepaalde plannen ook mogen klinken: het komt altijd voor een groot deel terecht op het bordje van andere mensen die door middel van verhoogde belastingen voor alles en nog wat meebetalen en daar in verhouding nauwelijks gebruik van maken. Gratis openbaar vervoer is daar een goed voorbeeld van. Gratis bestaat niet, dus iedere belastingbetaler mag veel geld neerleggen voor iets dat ze misschien niet gebruiken. Andersom wensen mensen die met het openbaar vervoer reizen niet te betalen voor mensen die in een auto stappen. Al kan men vanuit het oogpunt van de maatschappij betogen dat het in het belang van ieder is dat er een goed infrastructuur ligt in Nederland. Belasting betalen voor iets dat iemand niet of niet vaak gebruikt is daarom niet eens het probleem. Geld dat uitgegeven wordt aan andere zaken dan waar het voor bedoeld is is het probleem. Wegenbelasting is hernoemd naar verbruiksbelasting en het geld zit in het buitenland in plaats dat het voor de bouw en onderhoud van wegen is gebruikt.

Wat is dan wel van belang?

Overbevolking.

Kern van een oplossing voor de filedruk zit hem in de erkenning van het feit dat een land nu eenmaal een maximale capaciteit kent. We kunnen met z'n allen blijven schreeuwen dat de voorzieningen niet voldoen, dat de infrastructuur uitgebreid moet worden en dat er voldoende oplossingen zijn om de druk te laten afnemen, maar het blijft dweilen met de kraan open zolang de bevolking blijft toenemen. Meer wegen, efficiŽnter rijden, meer openbaar vervoer en reizen op andere tijden? Erg fijn, maar als er over 10 jaar een miljoen extra auto's rijden staan de wegen weer vol. Uiteraard kunnen we dan blijven bouwen, maar dan vergassen we sneller dan Joden in een concentratiekamp. Waarna ook de nieuw gebouwde structuren te weinig capaciteit blijken te hebben. Spreiding helpt ook tijdelijk, maar is gelimiteerd tot 24 uur per dag. En wat doen we dan? Met z'n allen 24 uur per dag in onze woningen blijven zitten zonder de vrijheid van beweging? Misdefinitie vindt dat er maximaal 10 miljoen Nederlanders in Nederland mogen verblijven zodat we de infrastructuur daar optimaal op kunnen aanpassen.

Bureaucratie.

Bureaucratie en nutteloze procedures zijn ons een doorn in het oog. Meer dan tien jaar wisten we al dat de betuwelijn miljarden ging kosten terwijl elders in het land voor een paar kleine miljoenen diverse spoorlijnen konden worden aangelegd die meer waarde voor de maatschappij hebben zoals de lijn tussen Lelystad en Zwolle. Tussen de twee grootste steden in Nederland ligt een uit de jaren '50 stammend aquaduct-achtige constructie met 2 keer 2 rijbanen. Uitbreiding? Wel nee. Er zijn toch niet meer auto's bij gekomen sinds 50 jaar ontwikkeling?! Ook de tweede Coentunnel is een "pain in the ass". Wat te denken van dwarsliggende gemeenten als er een tram- of metrolijn moet worden aangelegd? Elders in de wereld realiseren grote steden binnen een paar jaar diverse metrolijnen. Nederland loopt weer achterop door milieuradicalen toe te staan te blijven protesteren tegen belangrijke projecten. Procedures moeten worden ingekort. Als er nu een weg nodig is, bouw hem dan meteen. De kosten van een verkeerd aangelegde weg zijn vele malen lager dan 20 jaar ouwehoeren en daarna toch niet bouwen.

Corruptie.

Bij corruptie wordt vaak gedacht aan verre communistische regimes waar de machthebbers als het om geld gaat de burgers loopt te bedriegen. Met zijn socialistische machthebbers komt Nederland echter dicht in de buurt van wat we corruptie kunnen noemen. Het spel begint al bij het opleggen van zware belastingen waarvan ze zogenaamd beweren dat het voor de wegen wordt gebruikt. Keer op keer blijkt echter dat de infrastructuur in Nederland slecht onderhouden wordt en dat we met problemen op de weg blijven zitten. Hoe kan dat als het volk daar toch grote bedragen voor moet neerleggen? Al eerder is aangegeven dat de reden daarvan gezocht moet worden in de manier waarop de overheid met ons geld omgaat. We worden regelrecht bestolen, maar het geld wordt niet gebruikt voor waar ze zeggen dat het gebruikt wordt. Geld verdwijnt naar het buitenland, buitenlanders verdwijnen naar Nederland en wij zitten met de filedruk. Geld wordt gebruikt voor duistere zaken waar het niet voor bedoeld is.

Natuurlijk maken ze het de onderzoekers die hen afschieten nu ook weer niet zo makkelijk dat ze al het geld naar het buitenland sturen. Een deel van het geld dat we met z'n allen opbrengen moet wel degelijk gebruikt worden voor de aanleg en onderhoud van de wegen, maar dat neemt niet weg dat een groot deel van het geld verloren gaat. Ook bij het deel dat wel voor zijn uiteindelijke doel wordt gebruikt zien we corruptie terugkomen, maar dan middels legale constructies. Verschillende wegenbouwers werken op een soortgelijke manier als projectontwikkelaars bij het woningbouwen doen. Er heerst veel concurrentie. Dat zou een gezonde vrije marktwerking moeten opleveren waardoor de prijs/kwaliteitverhouding optimaal blijft. De overheid zou net als ieder andere opdrachtgever het beste bedrijf moeten zoeken voor de klus tegen een gunstige prijs. Jammer genoeg maken de bedrijven prijsafspraken (kartel) zodat de overheid vele malen meer betaalt. Hoewel dat een aantal keer in de media ter sprake is gekomen vindt de overheid het wel best en wendt zij ook geen andere middelen aan. Dat maakt vermoedens van vriendjespolitiek en corruptie wel erg waarschijnlijk.

Overweging.

Duidelijk is geworden dat de meningen over hoe we het fileprobleem het beste kunnen aanpakken zeer divers van aard zijn. Wel betreffen het voornamelijk oplossingen die aan symptoombestrijding doen waarbij de nadruk ligt op het eigen belang. Automobilisten willen meer wegen en pleiten voor beperkingen waar zij niet aan onderhevig zijn. Mensen die voornamelijk met het openbaar vervoer reizen willen dat het liefst gratis en beter, maar betalen liever niet mee aan de algehele infrastructuur. De overheid wil graag snelle oplossingen zodat ze haar bestaan kan rechtvaardigen (wegen zijn een van de weinige dingen waar een overheid voor nodig is) en de politiek ziet graag ad hoc oplossingen waarmee ze stemmers kunnen trekken. Misdefinitie ziet echter meer heil in structurele oplossingen waarmee de achterliggende oorzaken van het fileprobleem worden aangepakt. Voor uitgewerkte concrete voorstellen is meer onderzoek nodig en kunnen we niet over een nacht ijs gaan. Willen we in de toekomst ook mobiel kunnen zijn, dan dienen we de overbevolking, bureaucratie en geldvespilling tegen te gaan.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.