Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 31 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

255 De piramide van Boober
254 "Pedofiel" als stigma voor iedereen
253 Nationalistisch gedachtegoed verkwanseld
252 Links eist verbetering propaganda
251 PvdA heult met extreem radicale islam
250 Belastingdienst amateuristisch en digibeet
249 Razzia ter bestrijding van terrorisme
248 Kut Marokkanen horen in hun eigen land
247 Stoelendans op de arbeidsmarkt
246 Slecht onderwijs met een doel
245 Term "racist" verliest zijn waarde
244 "Goebbels" keert Nieuw Rechts de rug toe
243 Anoniem schijnsolliciteren met Manpower
242 Mengen desastreus voor het onderwijs
241 Overheid liever zwart
240 Links lonkt naar Wilders
239 Ijssel Mediagroep scam
238 Buitenlanders vol afschuw voor homo's
237 Vrijheidsviering naÔef en hypocriet
236 Grenzen open voor parasieten

239 # Ijssel Mediagroep scam #
Gepost door Misdefinitie op 16-05-2007 om 19:59.
Startende ondernemers worden vaak gebeld door organisaties als de Ijssel Mediagroep. Iemand met een vlotte babbel suggereert een klant te zijn die bij u een opdracht wil plaatsen. Nog voordat u in staat bent om uw agenda te pakken begint er een spraakwaterval als een razende trein naar beneden te denderen. Al gauw blijkt het om ordinaire advertentieverkoop te gaan in boekjes die nooit iemand leest. Zegt u door de telefoon "ja", dan gaat u voor honderden euro's het schip in waarna u belaagd wordt door een incassobureau. U wordt verneukt waar u bij staat. Bedrijven als Ijssel Mediagroep, Faxgids, allebedrijveninnederland.nl, Publimix, IRD en IDCN trachten u middels agressieve acquisitie op te lichten.

Het gaat om advertentiebureaus en vage uitgevers die u veel geld uit de zak proberen te kloppen voor een zak gebakken lucht. In dit artikel baseren we ons op de Ijsel Mediagroep gevestigd in Zutphen, maar het had net zo goed een andere organisatie kunnen zijn die op dezelfde manier mensen afzet. Over het bedrijf zijn op internet veel klachten te vinden. Op het ondernemersforum van Higherlevel beklagen ondernemers zich erover dat hun tijd is verspild omdat ze op het verkeerde been zijn gezet. Meer klachten zijn te vinden bij Het Spoor Bijster: slechts een vodje opgestuurd krijgen voor al het geld, extreme incassobedragen en spookfacturen. Veel verder gaan de reacties op de weblog van Marque. Zij worden daar keihard oplichters en criminelen genoemd.

Fraude blijkt geregeld voor te komen en ze worden omschreven als een vage organisatie. Via Fok wordt de ondernemer ook al gewaarschuwd voor deze vorm van oplichting. Uit al deze pagina's blijkt dat het bedrijf enkel als negatief bekend staat. De advertenties zouden in een boekwerk verstuurd worden naar potentiŽle klanten, maar referenties zijn niet te vinden. Ondernemers die met het bedrijf in zee gaan zijn de enigen die iets ontvangen terwijl ze niet het idee hebben dat het boekje ooit verder wordt verspreid. Misdefinitie voelde een van de "managers" aan de tand over dit soort praktijken. Wat voornamelijk resulteerde in categorisch ontkengedrag, maar wat hij niet wist was dat Misdefinitie op de hoogte was van de situatie.

Analyse.

Wanneer Misdefinitie door dergelijke organisaties wordt benaderd is de standaard procedure dat we naar iemand vragen die ons meer uitleg kan geven over wat we op internet lezen. Later werden we gebeld door iemand die zich uitgaf als de bladmanager van Ijssel Mediagroep. Hoewel hij bereid was om een heel gesprek te voeren en alle vragen te beantwoorden, schoten we er niks mee op. Alles werd glashard ontkend. En u weet wat we van de hersenloze ontkenmentaliteit vinden. Dat soort mensen zijn niet serieus te nemen, maar in het kader van hoor en wederhoor zijn we het verplicht. Bewijs genoeg, maar om het niet te gooien op een welles-nietes spelletje analyseren we het gedrag en de procedures van de organisatie. Meteen valt de methode op waarmee ze bedrijven benaderen. Afgeschermd telefoonnummer, valse namen en op de achtergrond hoorbaar een callcentrum.

Toen we aan de verkoper zijn naam vroegen liet hij geschrokken weten dat niet over de telefoon te willen zeggen. Bang dat mensen hem via internet gingen opzoeken om rare dingen te doen. Mensen kunnen inderdaad wel eens boos worden als ze genaaid worden. Vrij logisch. Om u lang aan de telefoon te houden doen ze zich eerst voor als uw klant. Daarna komt het ene vage verhaal na het andere. Nooit is er iets concreets na te trekken. Later kunt u niet bewijzen wie u gebeld heeft en ze beloven vrij weinig zodat het juridisch niet aan te pakken is. Bij akkoord wordt u al even vaag teruggebeld. Alles gaat via de telefoon.

Op de website van het bedrijf is geen informatie te vinden over de dienst. Hoe ziet de advertentie eruit? Hoeveel van die meuk wordt er verstuurd en hoe wordt de doelgroep bepaald? Allemaal geheimen wat de indruk wekt dat het geen lekkere zaak is. Bij normale bedrijven kunt u altijd kennis nemen van een oud exemplaar om een indruk te krijgen. Bij Ijssel is dat niet mogelijk. Ze wensen u geen schriftelijke informatie te sturen. Enkel de bevestiging is schriftelijk, maar dan ben u al genaaid. Door te beweren dat er haast bij is proberen ze u tot een snelle beslissing te dwingen waar u later gegarandeerd spijt van krijgt. U weet immers niet wat u koopt.

Aan de telefoon worden prijzen genoemd variŽrend van 150 euro tot zeker 300 euro. Op de reeds eerder genoemde websites valt op te maken dat het boekje waarin u adverteert niks anders is dan een dubbel gevouwen A3. In een aantal gevallen is het een papieren boekje met in het begin een aantal onzinteksten en achterin de advertenties. De advertentie zelf is op postzegelformaat. Hun website belooft u na bevestiging van de opdracht een drukproef. Waarna u inderdaad na een week iets krijgt thuisgestuurd. Wat klopt hier niet? De mooie verhalen gingen over het creŽren van een handige gids die ze over twee maanden willen uitgeven. Toch krijgt u binnen 5 dagen een vodje om vervolgens nooit meer van het bedrijf te horen. Afgezet en opgelicht.

Schriftelijk krijgt u geen informatie over de oplage. Hun website vermeldt helemaal niet dat het verzonden wordt. Alle beloften doen ze telefonisch zodat u het nooit meer kan bewijzen. We confronteren de manager met deze bevindingen. "Vraag een accountantsverklaring," was het antwoord. Die verstrekken ze echter zelf en de manager wilde niet zeggen welke accountant dat doet. Neemt u daar een advertentie, dan zouden 3000 bedrijven in uw omgeving het ontvangen hebben. U zou zeker in staat moeten zijn om bedrijven te vinden die het hebben. Navraag bij een aantal bedrijven leert dat zij nooit een dergelijk boekwerk zien. Anderen op internet rapporteren ook dat de oplage nooit verspreid is. Nergens een spoor van de zending. U bent gewoon opgelicht.

Bij het aangaan van de overeenkomst liegen de verkopers aan een stuk door. Heeft u interesse, dan belt een tweede persoon belt u op. U hoeft tijdens dat gesprek alleen maar "ja" te zeggen op de vraag of alles wat al eerder besproken is akkoord is. Zij nemen dat gesprek op. Dit is echter te vergelijken met op een blanco overeenkomst een handtekening zetten. De rest vullen ze zelf in. Dat kan omdat de inhoud van het eerste gesprek voor niemand meer te traceren is. Met uw "ja-woord" op tape kunnen ze beweren dat ze van alles met u overeen gekomen zijn.

Hoe gaat het verder?

Veel klachten op het internet gaan over stilzwijgende verlenging of het stilzwijgend aangaan van een overeenkomst. Klanten worden omgepraat aan de telefoon en zeggen "ja" onder voorbehoud dat ze binnen 14 dagen kunnen afzeggen. Ze vertellen er echter niet bij dat het bedrijf onbereikbaar blijft voor afzeggingen. Zogenaamd niet ontvangen en zoekgeraakt. U kent dat wel bij dat soort oplichters. Dan zit u eraan vast en komt er dan opeens een dikke rekening. We vragen de manager hoe dat zit. Weer een ontkenning. Ja ja, iedereen liegt. Waar hebben we dat eerder gehoord? Typisch een oplichterskwaaltje. Stilzwijgend verlengen na een jaar doen ze al helemaal niet volgens eigen zeggen. Anderen zijn het daar niet mee eens. Menig ondernemer heeft al jaren last van die toko.

Stilzwijgende verlening, opzegbrieven die zoekgemaakt worden en het feest kan beginnen. Incassobureaus beginnen u te benaderen op een niet al te vriendelijke manier. Het bedrijf blijkt te werken met de bloedhonden onder de incassobureaus: Intrum Justitia. We vragen de manager waarom hij in zee gaat met een bureau dat mensen intimideert en waarvan bekend is dat ze onder andere voor internetoplichters werken. Hierop volgde de zoveelste ontkenning. Wie wat rondkijkt op het net weet wel beter.

Een van de drogredenaties waar ze daar bij Ijssel echt trots op zijn is het idee dat als ze echt illegaal bezig zouden zijn, de politie wel een inval had gedaan. Was dat maar waar. De HvA kan na jaren ook nog steeds straffeloos intimideren, officieren van justitie met kinderporno worden nauwelijks bestraft en belastingfraude onder bepaalde groepen is doodgewoon. Het verbaast ons niks dat zulke praktijken niet worden aangepakt. Dan is er nog een moeilijke bewijstlast. Juridisch zit het prima in elkaar. Ze laten u in het tweede gesprek met alles akkoord gaan en beloven u enkel een proefdruk. Zodra ze een paar A4tjes of een A3tje afleveren, hebben ze aan hun verplichtingen gedaan. Gaat u dan maar bewijzen dat er van alles is beloofd. En zelfs al lukt u dat: alles is zo vaag dat er niks concreets uitgehaald kan worden.

Voorkomen is beter dan genezen.

Uit dit alles blijkt dat u het beste kunt voorkomen dat u Łberhaupt in een positie gedwongen wordt waarin u besodemieterd kunt worden. Ga nooit maar dan ook nooit in op een aanbieding door de telefoon. Vraag zoveel mogelijk gegevens als naam, telefoonnummer, adres en bedrijfnaam. Laat de verkoper weten dat u zelf contact opneemt als u interesse heeft. Doet de verkoper zich voor als klant, laat dan weten dat u een consult zult factureren. Tijd is namelijk geld.

Wees op uw hoede als bedrijven proberen om snel een beslissing af te dwingen. Het meest gebruikte argument is dat u "toch binnen 14 dagen terug kan". In de praktijk is dat niet het geval omdat zulke bedrijven daarna niet meer reageren en gewoon nieuwe facturen en incassobureaus op u afsturen. Haastige spoed is hier nooit goed. Drukkers die snel uw beslissing moeten weten of de smoes dat de kans anders aan uw neus voorbij gaat: trap er niet in. Fatsoenlijke bedrijven geven u de tijd om alles netjes te overwegen voordat u beslist.

Bedenk dat praatjes geen gaatjes vullen. Ze vinden u niet speciaal: ze bellen iedereen. Naar uw doelgroep is geen onderzoek gedaan. Mooie verhaaltjes worden uit hun duim gezogen. Concrete gegevens krijgt u niet. Vraagt u ze bedrijfsnamen te noemen met de reden waarom nu juist zij geÔnteresseerd zijn, dan kunnen ze dat niet. Geen gouden bergen, maar een zeepbel. Willekeurig adverteren levert vaak een respons op van slechts een halve procent. Als ze echt die 3000 boekwerken zouden versturen, dan krijgt u hooguit 15 extra mensen op uw website. Of te wel: u heeft er sowieso niks aan. Zoek zelf uw informatie en laat u niet beetnemen.

Slot.

Door misleiding, leugens en bedrog iemand geld afhandig maken is de definitie van oplichting. Zich voordoen als een klant, op de emoties spelen en gouden bergen beloven is misleiding. Roepen dat er zaken verspreid worden terwijl geen ondernemer het ooit heeft gezien is liegen. Ontkennen wat Intrum Justitia doet, stilzwijgend verlengen of aangaan en ten onrechte beweren dat er marktonderzoek is gedaan naar uw klanten zijn eveneens leugens. Mooie boekwerken en 3000 verzendingen beloven terwijl het gaat om vodjes papier of een enkele gids voor uzelf is bedrog. Alle ingrediŽnten zijn aanwezig om dit soort praktijken oplichting te mogen noemen.

Ijssel Mediagroep ontkent dat zij onderwerp zijn van de negatieve ervaringen. De zoveelste leugen. Het bedrijf wordt met naam en toenaam genoemd; inclusief website. Er is geen twijfel mogelijk dat het gaat om die oplichters in Zutphen. Ook het smoesje dat criminelen het bedrijf kapot willen maken door anoniem te bellen gaat niet op. De telefoontjes en het vodje drukwerk komen van het bedrijf zelf en Intrum Justitia wordt ook door hen gestuurd. Positieve berichten over de organisatie worden alleen door hun werknemers op het internet gezet; negatieve berichten hebben de overhand. De manager suggereerde dat deze mensen allemaal liegen. Tuurlijk, wij zijn gek.

Zulke bedrijven houden mensen voor dat ze nodig zijn om anderen te helpen. Het internet is namelijk een puinzooi geworden waar ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Een klassieke misdefinitie: eerst zelf de markt verpesten door scam, advertentieportalen en nepwebsites om vervolgens te roepen dat het internet een puinzooi is geworden. Ze maken die puinzooi zelf. De oplossing is dan niet dat de vervuiler ons de weg wijst door zijn rotzooi, maar dat wij de vervuilers opruimen. Ondernemers kunnen zelf zorgen dat het ophoudt. Maak hun werkwijze openbaar maken en zeg collectief NEE. Zolang mensen erin trappen blijven ze doorgaan. Misdefinitie stelt zich op het standpunt dat zulke oplichters per direct een halt toegeroepen moet worden.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.