Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Stop de #CancelCultuur! Stelletje moraalnarcisten, u bent geen beter mens als u mensen uitsluit vanwege hun politieke gezindheid.
- De vrijheid van meningsuiting is absoluut! Wat wij mogen schrijven, bepaalt niet de juut!
- Stiekem sollicitanten googelen en ze dan cancelen? Uw naam wordt geregistreerd en doorgegeven!
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA (Uitverkocht) # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 32 / 44: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

242 Mengen desastreus voor het onderwijs
241 Overheid liever zwart
240 Links lonkt naar Wilders
239 Ijssel Mediagroep scam
238 Buitenlanders vol afschuw voor homo's
237 Vrijheidsviering naïef en hypocriet
236 Grenzen open voor parasieten
235 E-dentify oplichting gaat gewoon door
234 Wouter Bos is de klos
233 Multiflauwekul maakt ons land kapot
232 CDA: geen praktijk bij onderwijsonderzoek
231 Rabobank deel 3: studentenrekening
230 Extreem verbieden met twee maten
229 Demoniseren erger dan racisme
228 Recruitergenaai (4)
227 Publicatie misstanden HO duurde 3 jaar [3]
226 Nationale Carrièrebeurs enkel reclame
225 Invasie buitenlanders geleid door infiltranten
224 Amateurisme belastingdienst "nieuw feit"
223 Dubbele nationaliteit geen stuiver waard

231 # Rabobank deel 3: studentenrekening #
Gepost door Misdefinitie op 05-04-2007 om 21:08.
Banken zijn geldscheppers die ons allen in de tang houden met ons eigen geld. Zij beheren het en wensen daar ook dik aan te verdienen. Geen probleem, want iedereen wil wel een dikbelegde boterham. Problemen ontstaan pas als de bank probeert te naaien. We hebben de Rabobank al eerder op de korrel genomen omdat ze, net als andere banken trouwens, de neiging hebben mensen voor niks te laten opdraven. Ze worden zenuwachtig van het feit dat de Nederlandsche Bank de opdracht heeft gegeven om van iedere Nederlandse burger een jodenster identiteitsausweis te vorderen. Als ze wat van ons moeten, dan weten ze ons wel te vinden. Zo blijkt de bank regelmatig gebruik te maken van ronseldwazen die u met mooie woorden proberen te verleiden tot een gokspel met uw zuurverdiende centen. In dit derde deel blijkt dat de bank zich ook kan ontpoppen als schooier die u zelfs geen gratis studentenrekening gunt.

Pas op: ze heffen uw rekening op.

Veel studenten zijn armer dan de op onze kosten goed verzorgde illegalen in ons land. Studeren is duur en een voltijdse aangelegenheid. Wie nog het fatsoen heeft zichzelf niet te verkopen als belhoer in een callcentrum (waar ze enkel mensen tijdens het eten lastigvallen voor abonnementen) zal op andere manieren aan geld moeten komen. Besparen kan natuurlijk ook en daarvoor moet er op de kleintjes gelet worden. Ook bij het openen van een rekening. Banken presteren het namelijk om, nadat ze uitgebreid geprofiteerd hebben van de kostenbesparing die internetbankieren ze biedt, voor een klein databaseveldje in hun computer dat ze betaalrekening noemen gemiddeld 30 euro per jaar te vragen. Zonde, zonde zonde. Dat studenten verhongeren en geen betaalrekening kunnen openen boeit de bank geen flikker. Maar dat er een grote sloot studiefinanciering binnenkomt bij een andere bank is wel een probleem. Daarom biedt de Rabobank een gratis studentenrekening zodat de student gelokt wordt naar de bank.

Eigenlijk is zo'n rekening net een normale rekening. Alleen betaalt de student er niks voor. Daar staat tegenover dat de bank geen rente uitkeert op de rekening. In feite verdienen ze het dus weer terug. Wat is nu het geval? Een studentenrekening is, zoals de naam al zegt, bedoeld voor studenten. Jammer genoeg begrijpt de Rabobank niet altijd wat nu precies een student is en wat niet. In principe is dat heel duidelijk. Iedereen die ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling voor Hoger Onderwijs in Nederland is aan te merken als een student. De student in kwestie heeft zelfs de beschikking over een collegekaart. Kortom: hij kan bewijzen een student te zijn. Een aantal kantoren en filialen van de bank blijken hun eigen opvattingen te hebben over het student zijn. Ze bedenken eigen regels, heffen als u niet uitkijkt de studentenrekening op zodra ze dat willen en geven een grote bek als u verhaal komt halen.

Rekening zomaar opheffen? Jawel, u leest het goed. Naar goeddunken van de bank kunt u wel of niet uw rekening behouden. Zo kan het gebeuren dat u opeens een brief ontvangt met de mededeling dat uw rekening is omgezet naar een duur betaald pakket. Terwijl u nog student bent. Hoe zit dat? Misdefinitie zocht het voor u uit en belde naar het Rabobankkantoor te Zaandam; dichtbij onze vestigingsplaats. Daar kregen we een zeer onbeschofte bitch dame aan de lijn. Zichzelf bekendmakend onder de naam Kelly Klinger. Zij meldde ons dat het hebben van een studentenrekening gekoppeld zou zijn aan het krijgen van studiefinanciering. Daarbij verwees ze ons naar de algemene voorwaarden op de website van de Rabobank. Nu valt daar geen bal in te lezen. De hele redenering klopt niet. Daar wilde ze niks van horen. Na een zeer onbeschofte behandeling hebben we opgehangen. Zo gaat de bank met zijn klanten om. We hadden gewoon pech en moesten niet zo zeiken.

Wel student, geen financiering.

Tijd voor een nadere analyse. Verwijzen naar de algemene voorwaarden is bullshit. Het woord studiefinanciering komt er niet eens in voor. Dan komen we bij de redenering van de studiefinanciering. Iemand zou pas student zijn als hij ook studiefinanciering ontvangt en wel op de studentenrekening. Behalve dat Klinger zich voordeed als hersenloze hoer die niet eens het basisonderwijs zou kunnen afmaken op haar huidige leeftijd is die redenatie ook gewoon ontzettend dom. Iedereen weet dat niet alle studenten studiefinanciering ontvangen. Deeltijdstudenten ontvangen bijvoorbeeld nooit studiefinanciering. Voltijdse studenten hebben de keuze om hun financieringsmaanden op bepaalde tijden uit te laten betalen. Een jaar financiering genieten, het tweede jaar in deeltijd studeren en het derde jaar weer financiering genieten staat garant voor 3 jaar student zijn. Bij de Rabobank raakt u dan gewoon uw rekening kwijt.

Om nog maar te zwijgen van de zogenaamde nul-lening. Na 4 of 5 jaar studiefinanciering is de koek op. Om de OV-studentenkaart te behouden, kan men 0 euro lenen. Een nul-lening impliceert recht op studiefinanciering. Volgens de belslet van de Rabo niet. Omdat 0 euro niet zichtbaar is op een rekening, stelt men dat er geen studiefinancieringsrecht is en dus mag de studentenrekening zomaar afgesloten worden. Behalve dat het onacceptabel is dat de bank naar eigen goeddunken aan uw rekeningen en geld zit is het ook nog eens heel bizar dat ze niet begrijpen wanneer iemand een student is. Eigen regeltjes maken die vervolgens nergens terug te vinden zijn dragen ook niet bepaald bij aan duidelijkheid. Door de juffrouw aan de telefoon werden we niet geholpen, dus moet de zoektocht iets verder gaan om antwoord te krijgen op de brandende vraag: hoe zit dat nu met die studentenrekening?

Controleprobleem.

Ditmaal namen we een virtuele knuppel mee naar een bankfiliaal van de Rabobank om duidelijkheid te krijgen. Na ons beklag over de onbeschofte belhoer werd het al snel duidelijk dat wie student is "gewoon recht heeft op een studentenrekening". Waarom wordt dat dan niet gewoon erkend? Kennelijk hebben ze hun beleid niet in orde en bedenkt iedereen eigen regeltjes. Er kwam naar voren dat er een aantal problemen spelen. Ten eerste werken er gewoon een aantal dwazen die niet weten hoe ze beleid moeten toepassen. Ten tweede werken er een aantal mensen langs elkaar heen. Klanten worden namelijk regelmatig opgebeld door de Rabobank met de vraag of ze echt nog wel student zijn. Liegen is stout, dus zegt u de waarheid. De mevrouw aan de lijn noteert dat en vervolgens mag u uw studentenrekening nog een jaartje houden. Volgend jaar spammen ze u weer met brieven en telefoontjes. Jammer genoeg komt er dan een andere sukkel op het idee om te checken of er studiefinanciering binnenkomt en dan wordt uw rekening alsnog overgezet naar een betaalde variant of simpelweg afgesloten.

Ten derde speelt er een controleprobleem. De bank blijkt maar moeilijk in te kunnen schatten wanneer iemand student is en wanneer niet. Ze kunnen wel handmatig en automatisch uw rekening afstruinen op geld, zwart geld en het woord "studie", maar als dat niet te vinden is wordt het lastiger. Zoeken naar betalingen van collegegeld? Lukt niet als ouders de rekening betalen. Vragen naar een kopie van uw collegekaart? Veel te lastig en te ingewikkeld. Een afschrift van uw bewijs van inschrijving opvragen kost natuurlijk ook weer veel meer moeite dan iemand 5 keer bellen en 3 brieven te sturen. Hun oplossing: geen studiefinanciering, dan zetten ze uw rekening om. 90 % van de studenten komt er niet meer om zeiken, 5 % haakt af na een snauwende snol aan de telefoon en wij komen even langs om duidelijk te maken dat ze toch wel een heleboel goede klanten gaan verliezen. U kunt echter wel degelijk zonder studiefinanciering uw studentenrekening behouden. Toon gewoon aan dat u nog studeert.

Omgekeerde bewijslast, maar waarom niet gewoon oplossen?

Probleem opgelost? Nee, daar nemen we geen genoegen mee. Met deze "oplossing" wordt de student opgezadeld met de onzekerheid ieder moment zijn studentenrekening te kunnen verliezen zodra er (even) geen studiefinanciering meer binnenkomt. Vervolgens moet de student veel moeite doen om de bank te overtuigen echt recht te hebben op de studentenrekening. Lukt dat niet, dan is het alsnog tevergeefs geweest doordat medewerkers hun eigen algemene voorwaarden niet eens kennen. Om nog maar te zwijgen dat we, toen we tekenden voor de rekening, nooit de gelegenheid hebben gehad om kennis te nemen van die voorwaarden en dat betekent dat ze nietig zijn voor heel veel klanten. Elk jaar opnieuw moeten mensen weer telefoontjes krijgen, brieven ontvangen, hun rekening verliezen, langskomen en een kopie laten maken van hun collegekaart. Inplaats van dom doen kunnen ze het beter oplossen.

Oplossingen liggen zoals zovaak voor de hand. Studentenrekeningen en andere "vreemde" rekeningen zijn een financiële kwestie. We begrijpen niet waarom de bank zoveel moeite doet om ingewikkeld te doen om daarna veel geld te verspillen om het te controleren. Denk even met ons mee. De student die een normale betaalrekening zou nemen, betaalt hooguit 30 euro. Een aantal keer bellen, brieven sturen, klanten die langskomen en alle controlemaatregelingen kosten vele malen meer dan die 30 euro. Bovendien roepen ze de ellende over zichzelf af. Maak het eenvoudiger, dan hoeft er ook niks gecontroleerd te worden. Waarom is de bank zo'n cheap ass sloeber dat ze per se 30 euro per jaar wil hebben van een student en daar zoveel moeite voor doen?

Denk nog even verder. De bank wil graag studenten lokken, dus ze bieden een gratis rekening aan. Gratis mag niet te lang duren, want de student moet zo snel mogelijk 30 euro per jaar gaan betalen als hij eenmaal gewend is en bijna niet meer weg kan doordat alle instanties inmiddels dat rekeningnummer hebben. Daarna doen ze alle mogelijke moeite om die paar tientjes te krijgen en de klant wordt daar alleen maar bozer en bozer van. Dan denk ik: waarom toch?! Het echte geld verdient de bank als de student later afstudeert, een goede baan vindt en een dikke hypotheek neemt. Opeens praten we dan over 2 tot 3 ton aan hypotheek waar de bank 50 ruggen tot 1 ton op verdient. Gaan ze dan mietje doen over 30 euro met als risico dat de klant het contact zo irritant vindt dat hij zijn hypotheek bij een ander gaat nemen?

Erg dom, want de oplossing voor deze kwestie is simpel. Geef iedereen (tot een bepaalde leeftijd desnoods) een gratis rekening. Geen gezeur met controles meer nodig, geen discussies meer over wel of geen student zijn en bovendien een enorme goodwill naar de klanten. Verdien het geld met renteverschillen, rood staan, hypotheken en andere producten. Vele malen lucratiever. Welke bank gaat er nu klanten wegjagen voor 30 euro? Wij zouden het wel weten. Banken zullen helaas niet gaan luisteren. Vooralsnog geven ze er de voorkeur aan om veel geld te investeren om alle studenten aan de betaalde rekening te krijgen. Zolang de situatie voortduurt is het dus belangrijk om te weten dat u uw studentenrekening kunt behouden door tijd te stoppen in een bezoek aan de bank. Even aantonen dat u student bent en ze moeten uw studentenrekening intact houden. Laat ook even weten hoe lang u nog studeert en wanneer u klaar denkt te zijn. Hopelijk laten ze u dan wat langer met rust. Mocht de service u helemaal tegenvallen en doet de bank niet normaal? Neem dan gerust uw hypotheek ergens anders. Dat zal ze leren. Wie niet horen wil, moet maar voelen.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2024.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.