Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 33 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

215 Cordon sani-Wilders en politieke chaos
214 Yvonne van Hertum: het spel is uit [2]
213 Excuusnegermarathon in de media
212 Misdefinitie.nl wenst u een vorstelijk 2007
211 Onze koningin: Gelukkig aanpappen en nathouden
210 Heil halal! Eigen egoļsme eerst!
209 Bos aan de macht die het CDA verkracht
208 Vertraging in het spoorboekje
207 Geen pardon voor linkse anarchie
206 Cohen subsidieert haathuis
205 Een schoner milieu begint bij anderen
204 CDA warmloopactie lerarentekort fiasco
203 Stem Wilders voor volk en vaderland
202 We maken Wouter Bos kapot!
201 Discussie HRA "taboe" te eenzijdig
200 Verwaande bedrijven zorgen voor tekort
199 Nieuw Rechts verslagen door eigen toedoen
198 Trein moet harder? Liever minder stilstaan!
197 Wizzle-chagrijn garant voor slechte service
196 Deel emailadressen CU2 openbaar voor spammers (2)

208 # Vertraging in het spoorboekje #
Gepost door Misdefinitie op 15-12-2006 om 23:38.
Het invoeren van de nieuwe dienstregeling is volgens de NS prima verlopen. Ook de media doen er een schepje bovenop. Volgens hen waren er bij de invoering nauwelijks incidenten te bespeuren. Als we het spoorbedrijf mogen geloven, dan kunnen we nu genieten van onze rit zonder vertragingen. Meer treinen zullen gaan rijden en tussen de grote steden moeten de reizigers minimaal 4 keer per uur een intercity kunnen nemen. Pardon, sneltrein, want intercity's zijn veredelde stopsneltreinen geworden. Verder is het serviceniveau omhoog gegaan en zullen tafrelen met de Wizzle tot het verleden behoren. Niks van dat alles is waar. De NS heeft hooguit de definitie van het woord vertraging veranderd door de vertraging zelf in het spoorboekje op te nemen.

Vertraging is een van de meest irritante bijwerkingen van het openbaar vervoer in het algemeen. Het is zelfs een term die per definitie geassocieerd wordt met het reizen met het openbaar vervoer. Met name door verstokte automobilisten die hun file niet onder vertraging vinden vallen. Reizen met de trein zou langzaam zijn, veel te lang duren en bovendien onbetrouwbaar zijn. Geeft de dienstregeling aan dat u 30 minuten onderweg bent, dan kunt u het best een uur van te voren van huis gaan als u nog op tijd wilt komen. U staat dan op tijd op het station en die klote trein komt niet op tijd aanrijden. U reageert boos, want een trein die niet op tijd stilstaat bij het station zodat u in kunt stappen valt onder vertraging. Waarom? Om de simpele reden dat iedere minuut die de trein later vertrekt een minuut te laat op uw werk betekent. Bij de NS hebben ze daarom maar iets nieuws bedacht: laat de trein lang stilstaan bij het station, dan komt hij in elk geval niet met "vertraging" binnen.

Het probleem van de definitie van vertraging is al in het hierboven genoemde artikel aan de orde gekomen. Toch verdient het onderwerp wederom onze aandacht omdat de invoering van de nieuwe dienstregeling de perfecte mogelijkheid geeft om het verschijnsel zichtbaar te maken met het nieuwe rooster in de hand. Een blik op het nieuwe spoorboekje zegt eigenlijk al genoeg. Geheel volgens wat we al eerder hebben voorspeld is de vertraging er gewoon in opgenomen. Voor de NS ligt het kennelijk nogal simpel. Een reis die 30 minuten duurt, duurt met een vertraging van een kwartier 45 minuten. De klant is dan woedend. Wanneer men in het spoorboekje vermeldt dat de reis nu 45 minuten duurt, dan claimt men bij de reis met een duur van 45 minuten geen vertraging meer. Waanzin natuurlijk. Onder vertraging verstaan we ALLE minuten extra reistijd. Om wat voor reden die extra tijd ook is.

Woorden als vertraging vervangen, op papier anders definiėren of gewoon een pauze inlassen in de dienstregeling vallen mijn inziens niet onder het oplossen van het probleem zelf. De organisatie gedraagt zich dan net als een niet nader te noemen politieke partij die beweert dat een probleem niet bestaat als het anders benoemd wordt. Iemand die altijd de trein om 7:00 kon nemen, het jaar daarop om 7:02 en nu om 7:10 is gruwelijk genaaid als blijkt dat hij door alle vertragingen een trein eerder om 6:40 moet nemen. De hele reis duurt immers 20 minuten langer. Daarbij laat ik nog eventuele aansluitingen met ander openbaar vervoer buiten beschouwing. Nu kunnen mensen wel beredeneren dat het verplaatsen van tijd niet meer reistijd impliceert, maar het is een van de vele zaken die reisverlengend werkt.

Concreet gezien kunnen we ook een aantal treffende voorbeelden geven. In Amsterdam Centraal staan sinds de nieuwe dienstregeling bepaalde treinen wel erg lang stil. Stel dat u van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Muiderpoort wilt. Een stuk dat vooralsnog in 10 minuten afgelegd kon worden. Die reis kost u nu 17 tot 22 minuten. Ziet u het gat tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal? Een stukje van 5 of 6 minuten kost nu ruim een kwartier! U begrijpt dat als u van boven Amsterdam richting Utrecht rijdt, u voor alle tussengelegen stations dat kwartiertje moet wachten. 100 % vertraging van een kwartier staat gewoon ingeroosterd!

Over de definitie van vertraging doen wij niet moeilijk. Als de huidige ritduur langer is dan de rit afgelegd had kunnen worden, dan is er overduidelijk sprake van vertraging. De reis duurt immers langer. Of ze dat daar bij de NS nu vertraging noemen of niet doet niet ter zake. Feit is dat de genoemde reis van 10 minuten toe is genomen tot bijna 22 minuten. Een ander leuk geintje hebben ze bijvoorbeeld uitgehaald met station Maarssen. Vanuit Amsterdam had u een directe verbinding naar de plaats die op dat traject de laatste station voor Utrecht Centraal is. Plannerplus laat ons nu overstappen op een station waar we nog niet dood gevonden willen worden en geeft ons bij vlagen de kans om het station eerst voorbij te rijden met de intercity om vanuit Utrecht terug te reizen. Extra reistijd ruim een kwartier; als we rekening houden met de verplichte marge (dus eerder vertrekken) vanwege de overstap kan het wel eens erg lang gaan duren.

Over de reisplanner van de NS gesproken: die werkt nog niet optimaal. Sommige routes worden niet getoond, late treinen zijn verdwenen en sprinters blijken tot mijn vreugde de dorpen waar ik toch nooit kom over te slaan. Ja, we mogen toch ook eens dromen niet waar? Of zou het soms niet waar zijn dat de treinen er langer over doen en steeds vaker stilstaan? En is het soms gezichtsbedrog dat er naar een aantal plaatsen geen directe treinen meer rijden? Amsterdam Centraal naar Enschede bijvoorbeeld. Voor de reis waar we ooit 2 uur voor kwijt waren, zijn we nu minstens een kwartier langer kwijt. Met altijd verplichte overstap. Jazeker, de directe trein is gesneuveld. Overstappen in Amersfoort en/of Hengelo. Gezellig toch? Kan dat oude omaatje maar liefst 2 keer proberen om uw plaats te bemachtigen.

Vele concrete voorbeelden zijn er te geven, maar het punt is duidelijk. Oude dienstregelingen zijn inmiddels niet meer te vinden op de website van de NS. Ze zijn zeker bang dat mensen argwaan krijgen. Ik denk dat u wel meer voorbeelden kunt geven. Geef uw mening. Wat zijn uw ervaringen en hoe denkt U over de manier waarop men vertraging definieert? Laat het ons weten.
Reacties: 0
Pagina's: 1

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.