Mis∑de∑fi∑ni∑tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 36 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

155 Lang studeren straks onacceptabel duur
154 Vacatureracisme benadeelt blanke autochtone man
153 Linkse lente: racisme en apartheid
152 Donner: "Niet praktiserende kinderseks legaal"
151 Excuustheedoek, excuusneger en zoen
150 Niftarlake College: "Liever de doofpot"
149 Partijprogramma Nieuw Rechts uitgelekt
148 Nederland: een zwarte bananenrepubliek
147 Nieuw Rechts weggevaagd[5]
146 Zege PvdA te wijten aan allochtonen (5)
145 Wij zijn allemaal nazi's
144 Autochtonen stelselmatig gediscrimineerd
143 Hersenloos brein besodemietert ons (5)
142 PvdA: "Bescherm achterban tegen onze waanzin"
141 Verandering vaak fiasco voor vervoer
140 Balkenende likt de ballen van de vijand
139 De NSB bloeit omgekeerd weer op
138 Asielzoekers blijken gore leugenaars
137 Islam is the cancer; holocaust is the answer (8)
136 MDI-fascisten: "Satire is homo- en jodenhaat"

150 # Niftarlake College: "Liever de doofpot" #
Gepost door Misdefinitie op 25-03-2006 om 04:04.
Scholen doen over het algemeen alles om hun reputatie hoog te houden. Een goede naam hebben zorgt ervoor dat mensen de school positief gaan beoordelen en graag hun zoon of dochter voor jaren verbinden aan de instelling. Dat brengt geld in het laadje en aangezien onderwijsinstellingen allang niet meer bij de tertiaire sector zouden moeten worden ingedeeld omdat het allemaal commericiŽle hoeren zijn gaat alles voor een goed imago. Om dat imago te behouden vinden veel scholen het nodig om rottigheid zoveel mogelijk geheim te houden. Reacties op populaire weblogs geven ons een klein kijkje in de ware keuken. Eigenlijk is dat een trieste bedoening. Ik zou liever zien dat ze rottigheid zoveel mogelijk voorkomen in plaats van krampachtig proberen het in de doofpot te houden.

Vroeger hadden de scholen het wat dat betreft maar makkelijk. Leerlingen konden elkaar naar hartelust kapot pesten, treiteren en slaan. Af en toe elkaar in de vernieling schoppen was ook geen probleem. Alleen de omstanders wisten ervan en die hielden hun mond wel als ze hun schoolloopbaan niet in gevaar wilden brengen. De techniek heeft echter niet stilgestaan en we zijn inmiddels in een stadium beland dat haast iedere leerling een mobiele telefoon heeft waardoor de kans dat misstanden naar buiten komen iets groter is geworden zoals deze maand gebeurd is tijdens een gevecht op het Niftarlake College in Maarssen. Rector M. ter Laak van de scholengemeenschap lijkt het vooral erg te vinden dat de zaak in de openbaarheid is gebracht. In de media gaan zijn opmerkingen vooral over de publicatie van het bewuste filmpje.

1) Geen incident.
De media hebben de afgelopen tijd uitvoerig over deze zaak bericht. Ik had het onderwerp kunnen laten rusten als het "gewoon" een vechtincident zou zijn. Stukken die op het internet zijn verschenen doen echter vermoeden dat er meer aan de hand is dan meneer de rector zou willen toegeven. Kijk, dan wordt het opeens zeer interessant om er alsnog een artikel over te schrijven. Laten we eens gaan kijken naar wat de partijen her en der te zeggen hebben op het internet.

Mathalie schijnt een van de vechtersbazinnen te zijn die volledig door het lint ging. Op Partyflock had ze een profiel op drugs- en pillenslikforum waarin ze met trots een hyperlink naar de vechtscene had opgenomen. Het profiel is inmiddels verwijderd waardoor we niet meer in staat waren om haar wat vragen te stellen; evenals een groot aantal van haar reacties op het forum over de zaak verdwenen zijn. In de reacties vertelde ze met zoveel woorden dat het niet haar schuld was dat de vechtpartij een bizarre wending kreeg, maar dat zij zomaar door het slachtoffer Katinka een tik op haar muil kreeg. Dat is uiteraard aanleiding om volledig los te gaan en de opgekropte woede die al langer was opgebouwd helemaal te ontladen.

Een idee van de omvang van het probleem wordt duidelijk als we de honderden reacties op weblog GeenStijl doorspitten. Bekenden, omstanders, kenners en wellicht de persoon die uit naam van het slachtoffer spreekt schetst de situatie op een iets andere manier. Het slachtoffer zou al jarenlang gepest zijn door Nathalie en een vriendin. Nadat het slachtoffer opnieuw te grazen werd genomen, verdedigde ze zichzelf. Dat zou aanleiding geweest zijn voor de laffe mishandeling.

Dat het hier zou gaan om een eenmalig incident wil er hier niet in. Een kenmerk van pestgedrag is namelijk dat het structureel gebeurt. Pesten kent per definitie een hele structuur aan kleine en grote pesterijen met als doel het slachtoffer geestelijk en lichamelijk kapot te maken. En inderdaad: bronnen melden dat de twee catbitches reeds eerder betrokken waren bij soortgelijke "incidenten". Wanneer een incident vaker voorkomt wil ik echter niet meer spreken over een incident, maar over een structureel probleem.

2) Rector Ter Laak en de doofpot.
Vanuit de media leren we de Rector van de scholengemeenschap kennen als een politiek correct mannetje dat kennelijk de werkelijkheid op zijn school wil ontkennen. Hij kan zich de moeite besparen, want uit het voorgaande stuk bleek al dat het hier om een structureel probleem gaat. GeenStijl doet er nog een schepje bovenop. Zo blijkt de toezicht onder de maat te zijn. De surveillanten waren zeker drukker met hun kopje koffie dan wat er daadwerkelijk in de school gebeurt. Op het Niftarlake College zouden zich regelmatig dergelijke gebeurtenissen voordoen en er zouden wel eens leerlingen van school geschopt zijn omdat ze aan zouden zetten tot haat. Onderbroekenlol schijnt daar ook normaal te zijn. Hoezo incident meneer Ter Laak? Zit niet te liegen.

We komen terecht op een weblog waar we "inside" reacties lezen van mensen die zich uitgeven als leerlingen van de school. Ook zij laten merken dat de situatie op het Niftarlake College niet normaal is. Er ontstaan wel eens brandjes en de schoolleiding zou daar niet helemaal adequaat mee omspringen. Men laat ook hier weten dat de situatie op de school al langer veel erger is dan gedacht. De sfeer is klote, de docenten zijn er nooit als ze echt nodig zijn en de schoolleiding kiest alleen voor het aanpappen en nathouden principe. Ze "werken" eraan, maar met oplossingen komen ze niet. Lichte straffen waar iedere leerling om moet lachen worden wel eens uitgedeeld in reactie op het gedrag, maar dat is natuurlijk geen oplossing. De vechtpartij is de kroon op het werk van een jarenlange strijd. Intern waren alle grote jongens op de hoogte, maar te laf om echt iets aan de problemen te doen.

Mijnheer Ter Laak, u bent een lafaard. U wenst duidelijk niks te doen aan de situatie in uw school en u laat het over u heen komen. Dat blijkt behalve uit het bovenstaande ook nog uit een aantal andere punten. De zoektocht op het internet bracht ons net al bij deze internetpagina. Hoewel de situatie al langer uit de hand is gelopen, is er niet eerder ingegrepen. De vechtende dames gingen al eerder veel te ver waardoor er zelfs sprake is van taakstraffen. Toch bleek dat geen aanleiding voor maatregelingen. Sterker nog: men accepteerde dat de dames hun pest- en geweldspraktijken voortzetten. Struisvogelpolitiek. Bent u soms bang meneer de rector van lik-mijn-*censuur*?

Om het geheel te relativeren claimt de school dat er oplettend personeel aanwezig was dat meteen ingreep. Alleen bleek het gevecht ruim minutenlang aan de gang voordat de opname van het gevecht begon en waren de pauzesurveillanten in geen velden of wegen te bekennen. Wie proberen ze nu voor de gek te houden? Als klap op de voorpijl is de jongen die het incident filmde van school getrapt. Na een eerdere mishandeling wordt er niemand van school gestuurd. De tientallen leerlingen die aan het juichen waren mogen ook gewoon blijven. Logisch, want zij hebben niet voor de publiciteit gezorgd. Daaruit blijkt duidelijk dat alles bij de schoolleiding erop gericht is op de publiciteit en het voorkomen ervan en niet op het oplossen van de daadwerkelijke problemen.

Men heeft de leerlingen gewoon niet in de hand. Ter Laak is alles behalve eerlijk, want hij wil niet zeggen wat de filmer nog meer op zijn kerfstok had om het van school sturen te rechtvaardigen. Wat is hij toch eerlijk naar de buitenwereld toe he? Ik dacht het even niet. Het vermoeden wordt nog meer gesterkt als blijkt dat degene die het filmpje op het internet heeft gezet ook een straf boven het hoofd hangt. Kennelijk is publiceren van misstanden erger dan de structurele gebeurtenissen op de school zelf. Men doet er alles aan de zaak in de doofpot te krijgen.

Daar hebben ze lang over moeten nadenken, want hoewel het reeds op 8 maart 2006 is gebeurd werden de ouders pas veel later op de hoogte gebracht. Zo kan het gebeuren dat klasgenoten, familieleden en bekenden op weblogs hun oogappels niks vermoedend eerder over de schreef zien gaan dan de berichtgeving. De brief die de schoolleiding in eerste instantie verstuurde laat zien hoe men de problemen gaat oplossen. Er worden praatsessies georganiseerd waarbij er met de leerlingen gepraat wordt over het gedrag. Rot toch op zeg. Alsof ze op die leeftijd niet weten dat klappen geven gewoon hoort als die trut irritant is niet de manier is om middels een dialoog problemen op te lossen. Ze weten dondersgoed wat ze met een gevecht kunnen bereiken. Ik zeg het nog maar eens: lafaard! Pak de problemen nu eens bij de bron aan. Lachen: ze moeten met lood in de schoenen erkennen dat de school al jarenlang steeds minder leerlingen krijgt. Hoe zou dat nou komen...

3) De doofpot als oplossing met bedreiging in de praktijk.
Nu wordt het interessant. Het eerste deel van dit artikel beschreef hoe "structurele problemen" beter de lading dekken dan "incident". Het tweede deel liet zien dat de schoolleiding te laf is om op te treden en daarom maar een aantal leugens verspreid. Nu komen we aan bij een ander stuk: het optreden van de school in de praktijk. Daar is simpel achter te komen, want ze hebben middels een walgelijke brief laten weten dat ze eigenlijk alleen maar spijt hebben omdat het de publiciteit heeft bereikt.

Laten we de brief eens bekijken. Ze beginnen meteen met "de beelden" en "het internet". De video is verspreid en leerlingen hebben de gang van zaken op de school verraden. Daarom moet de schoolleiding het even tegenspreken. In plaats van (nogmaals) de problemen zelf op te lossen.

  • Ze schrijven dat de mate van geweld die gebruikt wordt niet gekend wordt op het Niftarlake, terwijl het net duidelijk werd dat de dames al eerder over de schreef gingen. Verder laten algemeen bekende peststatistieken zien dat minstens 1 op de 25 leerlingen regelmatig de klos is. Scholen die dit ontkennen liegen per definitie.

  • Men verwijst naar het onderwijsprogramma. Daar staat dat de school een goede school is waar sociale vaardigheden heersen. Omdat het daar staat concludeert men maar even dat het in werkelijkheid ook waar is. Foute drogredenering.

  • De aanmoedigende leerlingen hebben pogingen ondernomen het gevecht voortijdig te beŽindigen. Ja, we hebben kunnen horen hoe: "Pak ze nog een keer!" en "Schop ze dood!".

  • Het zou binnen de minuut gestopt zijn. Onzin: het filmpje duurt al een minuut en het gevecht was toen al bezig. Bronnen op het net spreken van 5 minuten.

  • De schoolleiding laat duidelijk weten dat mensen moeten stoppen met websites maken over dit overwerp. Men doet een "klemmend beroep" de zaak te laten afglijden in de doofpot. Wat gaat meneer doen als we ons daar niet aan houden? Ik ben benieuwd. Misdefinitie is anti-doofpot, dus maak u borst maar nat.

  • En dan nu de briljante oplossing voor alle problemen: men gaat de dialoog aan. Geweldig. Petje af. De leerlingen toonden zich volgens de rector boos dat zoiets kon gebeuren. Uiteraard zou ik bijna willen zeggen. Als zij namelijk aangeven dat dit tot de bodem moet worden uitgezocht en dat alle verborgen geheimen boven tafel moeten komen worden ze van school geschopt.

    4) Internet waardeloos?
    Nieuwe media bieden ongekende mogelijkheden om informatie snel beschikbaar te maken voor anderen. Zaken die vroeger verborgen zouden blijven en deel uitmaakten van dubieuze publieke geheimen worden tegenwoordig met behulp van het internet voor een veel groter publiek bekend. Voor scholen die weigeren zich in te spannen voor degelijke oplossingen die de problemen bij de wortel aanpakken is dat funest. Zij vinden het internet maar verderfelijk en zouden willen dat alles geheim bleef. Als argument voeren ze aan dat mensen op het internet maar onzin uitkramen.

    Voor het goede fatsoen is het goed om ook bij dat standpunt even stil te staan. Op een weblog kan de eigenaar schrijven wat hij wil. Mits het binnen de wet valt uiteraard. Zijn bezoekers schrijven al helemaal wat ze willen, want ze zijn anoniem en voelen zich onschendbaar. Zo zagen we GeenStijl reeds vermelden dat het slachtoffer een schedel- en kaakfractuur zou hebben, terwijl het zou gaan om een hersenschudding en een gekneusd jukbeen. We moeten echter oppassen om hun te citeren, want voordat we het weten krijgen we ruzie met ze. Ze hadden al mot met de "weblogkenner" Matthijs van Den Broek die vindt dat weblogs de zaak in de doofpot moeten stoppen.

    Verder zien we ruzie makende mensen op weblogs die over en weer beschuldigingen uiten en de aanleiding van de vechtpartij elk op een andere manier uitleggen. Is het internet als informatiebron daarmee waardeloos geworden? Die vraag kan ik met een keiharde NEE beantwoorden. Wie oplet merkt op dat er hooguit een paar details niet kloppen. De grote lijnen worden, mede doordat het verhaal zovaak en vanaf zoveel kanten belicht wordt, prima duidelijk.

    5) Tot slot: in het algemeen.
    Het internet is tegenwoordig niet meer weg te denken als medium om misstanden aan de kaak te stellen. Wie goed oplet en kijkt naar wat alle partijen te vertellen hebben komt uiteindelijk tot een verhaal dat zeker in algemene zin gewoon klopt: structurele problemen op een school, angst om het aan te pakken en krampachtige pogingen tot het realiseren een doofpotschandaal.

    Nu is de situatie op een enkele school zeer interessant, maar het hoofddoel van een artikel als dit is niet om een enkele school in het zonnetje te zetten. Steeds vaker zien we "incidenten" op scholen voorbij komen. Misdefinitie is geen nieuwssite en heeft zich niet als doel gesteld om elke vechtpartij te registreren. Deze gebeurtenissen waren interessant omdat de publiciteit voor een schat aan informatie heeft gezorgd om een aantal standpunten duidelijk te kunnen maken. De reden dat ik dit doe is simpel van aard: het proces en de aard van situaties als deze blootleggen. Wanneer pestgedrag tot een explosie van geweld leidt en we statistische kennis erop loslaten, dan zou de conclusie moeten zijn dat het heel vaak op heel veel scholen voorkomt.

    Recent in de media stuitten we bijvoorbeeld op een artikel waaruit blijkt dat gefilmde gevechten geen incidenten zijn. Ook in het genoemde artikel van de Telegraaf geeft men een aantal andere voorbeelden. Juist vanwege het feit dat zulke zaken vaak voorkomen is het zaak om openheid en duidelijkheid te krijgen. Het individuele geval Niftarlake College bestaat in veelvoud op andere scholen. Het is een probleem dat landelijk speelt. Met deze maatschappelijke relevantie is het mijn inziens gerechtvaardigd dat dergelijke misstanden naar buiten komen. Laat de mensen weten wat er gebeurt en wat scholen doen om het op te lossen. Aangezien scholen hun goede naam niet willen verliezen zullen ze voor het eerst in hun geschiedenis gedwongen worden hun goede naam te verdienen door op grote schaal dit soort problemen aan te pakken.
    Reacties: 0
    Pagina's: 1

  • Reactie toevoegen
    U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
     Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

    Misdefinitie
    Copyright (c) 2004-2017.

    C:\>Misdefinitie\type info.txt
    Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.