Mis·de·fi·ni·tie (de ~ (m.), ~s)
1 Politiek correct geformuleerde definitie waarmee men door middel van leugen en bedrog de werkelijke aard van misstanden probeert te verhullen door deze te rechtvaardigen.
- Misdefinitie gaat over misstanden en gedrag van criminelen, radicalen en terroristen.
- Misdefinitie te hard? Bekijk ons op Youtube! Abonneer, reageer en respecteer.
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
# Home # Boek HvA # Registratie # Contact #
Misdefinitie artikelen
Pagina: 37 / 43: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

134 CDA: "Snoer andersdenkenden de mond" (6)
133 Terpstra: "Misbruik BaMa-structuur"
132 De notoire ontkenner
131 Valse zwarten met valse rijbewijzen
130 De leugen regeert in de media
129 "Tanzen macht frei! Sieg Heil!"
128 Amateurisme Partyflock rond informeren downtime[3] (15)
127 De hypocrisie van Marokkanen
126 Déjà vu: 2 maal 3 is 4 (6)
125 Misdefinitie.nl wenst u een gezond 2006 (5)
124 Martijn: "Steek je leuter in een kleuter" (4)
123 Leerlingen kijken porno op school (2)
122 Alleen autochtone jubelaars worden bestraft
121 "Neo-nazi" Smit vaker bedreigd na demonisatie
120 Laetitia Griffith: "Amsterdam is asociaal"
119 Rechters steunen moslimterrorisme
118 Rutte: "Studenten zijn luie flikkers"
117 Inholland: "Bachelor of fascism"
116 Neuken en agressief zijn doe je zo
115 Nederland heeft een kort lontje

126 # Déjà vu: 2 maal 3 is 4 #
Gepost door Misdefinitie op 02-01-2006 om 01:28.
Soms verschijnen er berichten in de media waardoor we het gevoel krijgen dat we iets eerder hebben meegemaakt. Nu kan dat ook komen doordat we hier vaak naar verbanden zoeken en dan later vanuit de media de bevestiging krijgen dat we wel degelijk gelijk hadden, maar hier is iets anders aan de gang. Wellicht weet u nog dat we in april 2005 aandacht hebben besteed aan het niveau van de PABO-studenten. De PABO beweert een volwaardige hbo-opleiding te zijn waar ze studenten opleiden in het knutselen, vingerverven, verhaaltjes voorlezen en als het even kan ook nog een beetje rekenen. Dat ze van wc-rollen iets moois in elkaar kunnen zetten met basisschoolleerlingen uit groep 1 en 2 geloof ik wel. Zodra ze echter in de bovenbouw komen van de basisschool wordt het een totaal ander verhaal. Meer dan de helft van de studenten die nu voor leraar studeren kunnen niet eens rekenen op het niveau van een basisschoolleerling.

Dat blijkt uit een onderzoek van Novum. Déjà vu? Jazeker. Men komt eigenlijk met hetzelfde nieuwsbericht en dezelfde conclusie: studenten van de PABO kunnen niet rekenen. Dat wisten we al. Straks kunnen we gewoon gaan recyclen. Waarom is het dan toch interessant om er nogmaals bij stil te staan? In de eerste plaats omdat er weer acht maanden voorbij zijn gegaan zonder dat de Minster van Onderwijs Maria van der Hoeven (ik hoef u zeker niet te vertellen dat het weer een CDA'er is) er ook maar iets aan gedaan heeft. Destijds zei ik al dat haar "maatregel" niks zou helpen. In de tweede plaats omdat er nu meer duidelijkheid is omdat onderzoekers erin geslaagd zijn een gestandaardiseerde test te ontwikkelen om de onkunde van studenten bloot te leggen.

Wat is nu de kern van het probleem? De onderzoekers zijn uitgegaan van het basisniveau van een leerling uit groep 8 van de basisschool. De leerlingen zijn dan ongeveer 12 jaar oud en hebben een zekere basiskennis rekenen. Met dit niveau is het niveau van de PABO-studenten vergeleken. Wat blijkt tot onze grote verbazing? Het niveau van de PABO-student ligt in meer dan de helft van de gevallen onder dat van een 12 jarige. Het is om te huilen. Zijn we in Nederland dan zo diep gezonken dat we een niveau onder het basisschool niveau het bachelorsniveau noemen? Daar gaat de waarde van mijn titel. Leerkracht: een veel te sterk woord voor onderwijzer.

Een aantal zaken gaan er ontzettend mis bij de PABO. We praten hier over een hbo-opleiding. Het is schokkend om te vernemen dat het hbo-niveau op de PABO is gedevalueerd tot onder het basisschoolniveau en dat studenten zelfs dat niveau niet beheersen. Mariahoeve stelt dat scholen zelf het niveau mogen bepalen, maar voor mij getuigt een dergelijk standpunt van lafheid. Hoe kan Nederland ooit zijn naam hooghouden in een kenniseconomie als studenten niet eens kunnen rekenen? De minster heeft gefaald en het onderwijs heeft gefaald. Ik vind dat de minister haar verantwoordelijkheid moet nemen nu ze 8 maanden nadat de media over het probleem schreef nog steeds niet met een oplossing is gekomen.

Heeft ze dan helemaal niks gedaan in die 8 maanden? Wel ja, haar gedachten zijn bijgedraaid tot het uitspreken van de hoop dat PABO-opleidingen studenten op dezelfde manier gaan toetsen. Dat is verdomme niet genoeg. Ze zijn getoetst en meer dan de helft heeft het niveau overduidelijk niet. Het ligt dan ook voor de hand dat we ervoor moeten zorgen dat ze eens gaan zweten op die opleiding en leren rekenen. Geef ze een grote stapel boeken met rekensommen en aan het werk. Dit is volstrekt ontoelaatbaar.

U kunt middels deze rekentoets een indruk krijgen van het niveau. Ik merk daarbij op dat het gebruik van een rekenmachine is toegestaan. Wat vinden de opleidingen zelf van het niveau? Hogeschool Fontys raadt tot mijn grote schrik studenten aan om het niveau op te kalefateren met basisschoolboeken. Hoe kan dat? Een leraar hoort boven de stof te staan en de opleiding hoort op hbo-niveau te zijn.

We zullen hier ongetwijfeld meer over horen. Iemand een idee voor een ludieke actie?
Reacties: 6
Pagina's: 1

Reactie door Bastiaan (gast) op 02-01-2006 om 11:43.
Ik ben eindexamenscholier VWO. De open dag van de PABO te Groningen heb ik bezocht en wat u hier stelt met eigen ogen kunnen zien. Het niveau is echt dramatisch.

Voorbeeld 1: de opdracht was een spel te ontwerpen waarmee kinderen leerden spellen. Er was een triviantspel ontwikkelt door een bepaald groepje. Opzich geen slecht idee, maar toen las ik de inleiding.
"Er zijn 4 deelnemers. HUN moeten ..."
Als meest opvallende blunder. Daarnaast in de eerste 4 regels nog 2 spelfouten en een niet afgemaakte zin.

Voorbeeld 2: Een gesprekje met een student. De jongen had MBO Retail gedaan (In de supermarkt schappen vullen e.d.) en nu dus PABO. Dan vraag ik mij ten eerste al af hoe dat kan. Heb je na een supermarktopleiding genoeg niveau om een HBO opleiding te mogen doen? Raar systeem.
In ieder geval, die jongen vertelde me dat hij nogal moeite had gehad met de rekentoets. Hij had een 5.6 gescoord.

Dat kan toch niet!? Dat soort mensen moet straks onze kinderen gaan onderwijzen? Lijkt me geen wenselijke situatie.

Natuurlijk heb ik even naar de test gekeken. Sorry, maar vraag 1 begrijp ik niet. Ik tel 5X dezelfde opgaven. Dat ligt ws. aan de weergave van mijn WORD, hoop ik tenminste!

Dan deze opgave: 12,34 km = ....….. km
Pittig hoor!

Ik vraag me af wat onze geliefde en gewaardeerde minister hieraan gaat doen. Misschien kunt u nog even verduidelijken wat de 1e maatregel was van vd Hoeven?

Reactie door Misdefinitie op 02-01-2006 om 15:24.
Mijn Word geeft bij de breuken een fout aan omdat de getallen van de breuk gescheiden worden door een ; in plaats van een komma. Nogal slordig.

In principe kan iemand met een MBO-diploma op niveau 4 (het hoogste niveau van het MBO) naar het HBO. Oorspronkelijk was dan de eis dat het MBO-diploma aansluit op het HBO, maar om studenten te trekken gaan veel Hogescholen hier heel soepel mee om. Met HAVO of hoger kan iemand ook naar de PABO. De PABO stelt verder geen profieleisen. Elk profiel voldoet.

Indien u graag les wilt geven aan basisschoolleerlingen, dan zult u de PABO dus moeten zien als noodzakelijk kwaad om de bevoegdheid te halen. Wellicht is het dan interessant om een tweede studie erbij te doen waar u intellectueel meer uit uzelf kunt halen.

Wat de maatregel van de minister betreft: in het artikel van april 2005 stond dat zij met scholen heeft afgesproken om de studenten te testen. Komen ze niet boven het niveau uit, dan zouden ze bijles moeten krijgen. Over deze "maatregel" schreef ik nogal sarcastisch, omdat het niveau door de onderwijsinstelling zelf bepaald mag worden en scholen het niveau naar beneden halen als teveel studenten falen. Dat is immers slecht voor de naam van de school. Nu blijkt dat de test is gegeven, die test slechts op basisschoolniveau is en de studenten zelfs DAN niet boven het niveau uitkomen.

Toen ik vorig jaar in mijn boek beschreef op wat voor manier onderwijsinstellingen het niveau beetje bij beetje afbreken en wat voor gevolgen dat kan hebben vond iedereen dat overdreven. Helaas kunnen we de gevolgen nu met eigen ogen aanschouwen.

Reactie door Bastiaan (gast) op 03-01-2006 om 12:37.
"Wellicht is het dan interessant om een tweede studie erbij te doen waar u intellectueel meer uit uzelf kunt halen"

Daar ben ik zelf inderdaad al naar aan het kijken. Ik heb echter al wel gehoord dat het niveau van de PABO niet zo hoog is, maar de studielast wel!
1 Moeilijke rekentoets is qua werkdruk misschien wel gelijk aan 2 makkelijke. Niet dat PABO'ers op die manier een acceptabel niveau bereiken, maar wat ik maar aan wil geven is dat het geen simpele opleiding qua tijd en werkdruk lijkt te zijn.

Reactie door Misdefinitie op 03-01-2006 om 15:54.
De studielast is theoretisch gezien voor elke opleiding hetzelfde. Elke studie in het Hoger Onderwijs gaat ervan uit dat u 40 uur per week (voltijd) met uw studie bezig bent. Tijd en werkdruk zeggen niks over het niveau. Een vakkenvuller bij de AH kan ook 40 uur per week werken, maar dat impliceert geen HBO niveau. Iemand die een SPW opleiding op MBO niveau volgt, is in stages de hele dag bezig om mensen te verzorgen. Fysiek en geestelijk zeer zwaar werk, maar men kan niet spreken over hbo-niveau.

Reactie door alexanderpas (gast) op 06-03-2006 om 01:17.
hmm... dat zou in theorie ook betekenen dat PABO studenten nog dommer worden naar ze ouder worden (lees: in de klas staan)...

12 jaar: niveau van 12 jarige
pabo: niveau onder 12 jarige
lerares: niveau onder PABO?

en dat moet onze kinderen les gaan geven?

Reactie door Misdefinitie op 06-03-2006 om 02:49.
Bij mij heerst sterk het vermoeden dat het niet zo zeer domheid is, maar dat het onderwijs ernstig te kort schiet. Kennis die niet op peil wordt gehouden, zakt bij iedereen weg. Dat is geen schande. Het onderwijs moet er mijn inziens voor zorgen dat studenten in staat zijn om zichzelf de kennis eigen te maken EN op het moment dat ze de kennis nodig hebben ze die kennis ook hebben. Wat mij betreft krijgen PABO-studenten hun diploma niet voordat ze blijk hebben gegeven op HBO-niveau de basisschool vakken te beheersen. Men moet namelijk altijd boven de stof staan om het fatsoenlijk te doceren.

Op hoog niveau moet men in staat zijn kennis die niet (meer) paraat is snel weer aan te vullen. Een studie moet daarin voorzien waarbij het niet de bedoeling is dat simpele vaardigheden het niveau bepalen. Geef de PABO-studenten aan het begin van de studie een rekenboek en geef niet eerder een voldoende voordat ze een groot percentage van de sommen goed kunnen maken.

Reactie toevoegen
U dient in te loggen om een bericht te kunnen plaatsen.
 Houd het hier netjes. Hartelijk dank.

Misdefinitie
Copyright (c) 2004-2017.

C:\>Misdefinitie\type info.txt
Contact opnemen kan via een e-mail naar info apending misdefinitie.nl.